Nekromanti Handlingspoäng ala Fallout

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
I det rollspel jag håller på och pysslar med har jag använt mig av handlingspoäng på samma sätt som i dataspelet Fallout. Systemet innebär att det kostar ett visst antal poäng att genpmföra någonting i strid. På så sätt blir variationen större än en vanlig strid. exempelvis kan man, med starkt nedsatt chans at träffa, lyckas få iväg två skott mot två olika mål när man avfyrar ett handvapen. Beroende på rollpersonens smidighet samt förmåga att hålla nerverna kalla får man olika mycket handlingspoäng att spendera under en stridsrunda. Problemet med systemet blir dock att man måste definiera en rad handlingar samt hur myclet respektive handlings kan tänkas kosta att genomföra. Vad tycker ni ett sådant system? kanske finns det ett likande redan? Vad bör jag tänka på?

any suggestions?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vad tycker ni ett sådant system? kanske finns det ett likande redan?</I>

Bland svenska spel, Khelataar (kallas 'Manöverpoäng' där). Det första system jag såg som använde det var Star Trek RPG (gamla spelet, från FASA). Inte så vanligt, men en <I>väldigt</I> flexibel form av initiativ.

<I>Vad bör jag tänka på?</I>

Största problemet med ett sånt system är att det lätt skapar en massa bokföring som saktar ner striden, så gör det enkelt att hantera - en lagom lätthanterlig skala (helst under 10 om möjligt) så det är enkelt att subtrahera i huvudet, nån sorts poängkostnadstabell som spelarna kan ha framför sig (måste de skicka runt eller bläddra så <I>kommer</I> det att gå sakta), ägna också en tanke på hur man ska hantera "överblivna" poäng om folk väljer att inte agera eller vill invänta motståndaren.

Ja, och papper att anteckna på; jag har sett en spelare försöka köra en strid i Khelataar och hålla reda på sina poäng i huvudet. Not a pretty sight. (-:

--
Åke
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Bara man inte kan få för många poäng. Man ska inte kunna göra allt för mycket under sin tur. Sätt gjärna en begränsning på ett maxantal man inte ka överstiga oavsett.
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Skalan är på max 20 poäng och snittkostnaden för att utföra en handling är 13 (exempelvis avfyra en pistol). Tanken är att de som är riktigt smidiga och kvicktänka skall hinna utföra mer en två handlingar per SR. SOm det ser ut nu kan man endast utföra flera handlingar omman gör dem slarvigt och med ett starkt reducerat FV. Exempelvis kan en rollperson välja att snabbsikta. Detta innebär att han/hon avfyrar sitt vapen i fiendens generella riktning för att träffa flera mål. Har man tur eller är en ruggigt duktigt skytt kan man på så sätt träffa fler mål under en och samma SR. Det som blir ruskigt messy med det här systemet är att om en rollperson har fått initiativet i en strid och utför en vanlig handling som kostar denne 13 handlingspoäng kan en liten rackare ändå lyckas avfyra sitt vapen före pga att denna exempelvis skjuter slarvigt. Det gäller att hela tiden hålla koll på hur många handlingspoäng som hunnit passera.

Men jag kanske borde göra som ni sa och minska skalan till under 10 för att undvika bokföringsproblem. En lista med kostnader för olika typer av handlingar har jag redan gjort.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Handlingspoäng baklänges

Mutant 2 hade något liknande, men baklänges. I stället för att ha fasta kostnader för olika handlingar och ett variabelt antal handlingspoäng beroende på snabbhet hade man en gemensam tidsskala och en variabel handlingskostnad (beroende på snabbhet). För mig är MT2s sätt mycket intuitivare och lättare att improvisera i. Dessutom blir man av med de irriterande stridsrundorna :)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Handlingspoäng baklänges

Skulle du kunna beskriva lite närmare hur det fungerar?
Tar det en viss tid att utföra en sak och så får jämt den som har kommit kortast tidsmässigt handla och så vidare eller?

Så det så!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Handlingspoäng baklänges

Jag har inte böckerna här så jag beskriver från minnet:

Det finns två sorters handlingar, långa och korta. Långa är saker som att sikta litegrann, dra ett vapen, byta magasin, röra sig sin förflyttning antal meter, resa sig från liggande ställning mm. Dessa tar ett antal segment att genomföra baserat på hur smidig du är, i genomsnitt 5.
Korta handlingar är sådant som nästan inte tar någon tid alls: avfyra ett vapen, kasta sig ned på marken, ducka, släppa ett föremål, vända sig om. En kort handling tar ett segment.

Den som använt minst antal segment får alltid agera först, även om det finns regler för överrasking mm.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Handlingspoäng baklänges

Det låter alldeles underbart, jag har alltid stört mig på att det kan ta lika lång tid att springa en bit som det tar att avfyra ett vapen, vilket är fallet i vissa rollspel.

Så det så!
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Handlingspoäng baklänges

Det där kommer man undan med även enligt det system jag har satt ihop. Den förflyttning en rollperson har divideras med dennes handlingspoäng. På så sätt vet man hur lång personen hinner under spelronden. Ju snabbare du är ju längre hinner du naturligtvis. Istället för att dela upp i korta o långa handlingar har jag bara satt in olika kostnader för olika manövrar, precis som i det system som Vindhand beskrev så är det billigt att exempelvis avfyra ett vapen med det kostar att ta sikte. Har du väl en fiende på kornet kan du brassa på ganska bra.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Handlingspoäng baklänges

, precis som i det system som Vindhand beskrev så är det billigt att exempelvis avfyra ett vapen med det kostar att ta sikte. Har du väl en fiende på kornet kan du brassa på ganska bra.

Jo, systemen är rätt lika i praktiken... båda är långt överlägsna de flesta traditionella turordningssystem IMHO.

Fly me to the moon and let me play among the stars

För mycket Evangelion? /images/icons/wink.gif
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Evangelion?

Är det Evangelion eller Evangelium du menar? Jag känner till spelet Evengelium men där använder dom väl inga handlingspoäng?

Som jag sade tidigare har jag fått inspiraionen från världens bästa dataspel; Fallout. Så jag påstår inte att jag har varit unik i mitt tänkande. Jag hade bara aldrig träffat på det i rollspel någon gång. Kan i och för sig bero på att jag inte spelat många andra än (gamla) Drakar & Demoner :gremsmile: Hur som helst gillar jag idén med att, beroende på rollpersonens reflexer och initiativförmåga, varierar det antalhandlingar man hinner med under en spelrond.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Inget viktigt

Jag bara undrade om din signatur var ett citat från titelsången till animé-serien Neon Genesis Evangelion... det var inget viktigt /images/icons/smile.gif
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Inget viktigt

AHHHHHAAAA! Nu var jag dum i huvet igen. Det är ju mycket möjligt, jag tänker främst på den låten som Astrud Gilberto framför så bra. Vet inte vem som gjorde orginalet dock.
- Fly me to the moon and let me play among the stars, let me see what spring is like on Jupiter and Mars... :)

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
In extreme

Phoenix Command och alla dess rollspelskloner (aliens bla) använder sig av ett sådant system.... man räknar exakt hur många handlingar man siktar och räknar initiativ på delar av sekunder.... det du.
Min erfarenhet av olika typer av poängsystem är att den viktigaste faktorn är hur intreserade dina spelare är... jag har haft spelgrupper som glatt skrattande har angrippit Western hoplösa tabeler och därigenom skött strider på nån minut... tom Rolemaster går att spela fort om dina spelare gillar regler. Andra grupper klarar knappt av att spela i drakar för att de blir förvirade av reglerna. Allt beror bara på dem ifall de skall funka spelarna :)

And
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: In extreme

Jo jag håller med dig om att spelarna såväl som SL måste kunna stridsrelerna som ett rinnande vatten för att få upp flytet. När vi speltestade mitt system tog det en ruggig tid, dels för att nya problem dök upp som jag var tvungen att behandla, dels för att vi helt enkelt var ovana vid tänket. Jag tror dock att man kommer över det med tiden. Dessutom tycker jag personligen att strider blir lite mer intressanta på detta sätt. Tidigare (med system som Drakar & Demoner) blev det mycket hugg, parera, hugg, parera. Nu blir plötsligt striderna värda att engagera sig i och ganska roliga att köra helt som isolerade händelser utanför ett äventyr.

Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Snabba handlingspoäng

Min erfarenhet av olika typer av poängsystem är att den viktigaste faktorn är hur intreserade dina spelare är...

Inte nödvändigtvis... jag har en längre tid använt en variant av initiativsystemet från Mutant 2 i olika spel (fantasy respektive alternativ nutid) och spelarna behöver inte tänka på det en sekund. De enda de vet är att jag litet då och då i en strid säger till dem att det är deras tur att agera varefter de får välja en handling. Mutant 2s poängsystem kan verka överväldigande när man först ser det och om man vill vara säker på att följa det exakt utan att räkna fel på en enda poäng är det säkert rätt betungande bokföring inblandad. Om man däremot går till grundprincipen (varje handling tar en viss tid, när man är färdig med den får man agera igen) kan man approximera systemet utan att räkna så värst mycket alls.
Jag har hanterat strider med 6-7 inblandade spelarkaraktärer + en massa slps, allt utan att skriva ned en siffra. Att spelet dessutom flyter på bättre än i det enklaste rundbaserade system (Gamla DoD t.ex, alla har en handling per runda) är en trevlig bonus.
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Coola initiativ system, go Deadlands

Deadlands har helt klart coolast initiativ system med sinna spelkort.... desutom enkelt och passar extremt bra med miljön. Deadlands har överhuvudtaget ett intressant och inovativt system helt klart värt att köpa bara för att förundras över deras regler.

And
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Ja, go deadlands

Deadlandssystemet är faktiskt så bra att jag har rippat det i stort sett helt av till mitt eget rollspel.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top