Nekromanti Handlingar

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Om jag har förstått det hela rätt så har man sin
(Utbildning i Grundsnabbhet + sitt SNA-värde)/10
(avrundat neråt) antal handlingar per stridsrunda för
"vanliga" handlingar.
1: Vad händer om detta värde är noll? Kan man bara utföra
sådana handlingar som man har höjd vapensnabbhet på?
2: Kan man ha vapensnabbhet på handlingar som inte
inbegriper vapen?

/Cernael-hope you understand
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Om jag inte missminner mig så är detta svaret på dina frågor:

1. Om du har 0 i GS/VS så får du handla SIST i varannan runda. Alt. enligt mitt tycke skulle denne inte få handla alls om denne har blivit så skadad att GS/VS är nere på 0.

2. Nja, inte riktigt vapensnabbhet, men du har GS/10 för att få reda på antal "övriga" handlingar på en stridsrunda. Handlingar som går under denna typ är t.ex. att sitta upp/av riddjur, sparka in dörr, ta skydd etc. Och går således inte under VS. (Ex. Du har VS:40 med revolver och fyra handlingar men din GS är bara 15, 1 handling), detta innebär att du kan skjuta 3 gånger innan du får lov att slänga dig i skydd bakom vattetråget 2 m bort.)

Hoppas detta hjälpte,

M.v.h.

Red Dust.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
1:an är helt korrekt:)

På 2:an har vi däremot lite synpunkter...
- att sitta upp/av riddjur kostar en hel Stridsrunda, oavsett hur många Handlingar man har. Det går att försöka skjuta samtidgt, men det är betydligt svårare... (-10)
- tidigare upplagor av Western var vi hårda på det här med när man använder Grundsnabbhet och när det är Vapensnabbhet som skall användas. I princip har du självfallet rätt, men nu har vi blivit lite snällare... Eftersom det mesta nu tar hela Stridsrundor att utföra (och inte som tidigare segment i Snabbhetstabellen) är de få saker som tar Handlingar i anspråk OK att göra och fortfarande räkna med Vapensnabbhet.

De saker som tar en Handling är:
- byta vapen
- gripa tillhygge
- sparka in/öppna dörr eller fönster
- säga någonting kort (en mening)
- slänga sig i eller runt skydd

Och som vanligt tycker vi att ni skall göra på det vis som passar er spelgrupp bäst:)

/a&t
 
Top