Handlingar i PbtA och andra spelsystem

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Alltså, spelet har Hit Points, och du måste nöta ned dem för att besegra en fiende. Men samtidigt vill spelet lägga på en narrativ nivå, och den integrerar inte riktigt med HP-mekaniken. Jag försöker väl säga att jag erfar ett visst mått av inkonsekvent design här. Spelet vet inte riktigt vad det vill vara.
Nu kopplade det för mig, jag känner mig lite seg. Nej där håller jag med. I ett system som uppmanar till berättande borde en lyckad handling resultera i att ditt agerande påverkar berättelsen på ett tydligare sätt. Exempelvis inte att du nöter ned HP (vilket tar bort illusionen) utan att du de facto fäller besten som står framför dig och står i triumf medan bestens lakejer börjar anföra en taktisk manöver för att undkomma eller angripa dig i din seger yra.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Alltså, spelet har Hit Points, och du måste nöta ned dem för att besegra en fiende. Men samtidigt vill spelet lägga på en narrativ nivå, och den integrerar inte riktigt med HP-mekaniken. Jag försöker väl säga att jag erfar ett visst mått av inkonsekvent design här. Spelet vet inte riktigt vad det vill vara.
Men vadå? Du säger väl hur du anfaller någon, slår för hack & slash, får lite val, delar ut skada och kanske anfaller monstret tillbaks och delar ut skada. Apocalypse World fungerar ju också ungefär lika även om du där inte slår en tärning för skadan på samma sätt (men typ).

Vad är det för narrativ nivå du tänker spelet försöker ha som krockar med detta?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Vad är det för narrativ nivå du tänker spelet försöker ha som krockar med detta?
Jag kanske övertolkar spelexemplen. Men jag tycker det läggs en stor börda på SL att ständigt låta motståndare göra olika saker som respons på spelarnas slag, i syfte att trigga olika moves. De verkar inte vilja att spelarna bara skall kunna rulla hack&slash gång på gång till det är över.

Eller så här: det finns en tydlig intention i reglerna att varje gång en spelare gjort en move så skall något i fiktionen förändras. Men just attack-moves har ofta bara en spelmekanisk effekt (HP) utskriven. Ibland skriver de som om det vore nog, som om HP är en del av fiktionen, men ibland verkar de mena något mer.

Som sagt, det kanske bara är jag som inte grokkar PbtA. Eller så var det spelarna i det gänget som inte kunde komma in i det.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Jag kanske övertolkar spelexemplen. Men jag tycker det läggs en stor börda på SL att ständigt låta motståndare göra olika saker som respons på spelarnas slag, i syfte att trigga olika moves. De verkar inte vilja att spelarna bara skall kunna rulla hack&slash gång på gång till det är över.

Eller så här: det finns en tydlig intention i reglerna att varje gång en spelare gjort en move så skall något i fiktionen förändras. Men just attack-moves har ofta bara en spelmekanisk effekt (HP) utskriven. Ibland skriver de som om det vore nog, som om HP är en del av fiktionen, men ibland verkar de mena något mer.

Som sagt, det kanske bara är jag som inte grokkar PbtA. Eller så var det spelarna i det gänget som inte kunde komma in i det.
Äh tror du greppar det precis rätt. Tror jag. Men kanske bara har att göra med vart en lägger tonvikten här, jag tänker att ex. Hack & Slash är ett move som specifikt emulerar just hp-drain rakt av från D&D men gör det på ett sätt som gör att vi kan beskriva saker i fiktionen för att som trycka in lite epicpowerfantasy i Dungeon World. Typ säger du att du kastar dig in i hopen av Goblins och vevar med din yxa, så drabbar ju skadan dem alla rakt av med ev. soft eller hard-move öppnar du för att spelledaren kan nyttja vissa saker (alla goblins), beskriver du hur du drar dig undan och skjuten en pil från den trånga grottgången så begränsar det vad SL kan nyttja för sina moves osv. Så vad som beskrivs och hur fiktionen ser ut påverkar i allra högsta grad. Men det är ju inte så att det därför måste innebära att ett lyckat slag dräper fienden och så är det över. Bra att tänka på också är ju att Hack & Slash bara används om en är inblandad i Melee, spring och göm dig och kasta dig ut från skuggorna så delar du bara ut din skada rakt av (beroende på kanske en Defy danger först) eller dräpet motståndet utan något som.

Men ja, Hack & Slash och Volley sticker väl ut lite så att det delar ut skada, öppnar upp för att du själv ska ta skada + ger möjlighet att ge extra mycket skada vid 10+, det finns ju inget i här för att ändra spelplanen för striden på något vis om en vill. Så kan ju helt klart se vad du menar. Det som kan ändra fiktionen här är ju soft och hardmoves från SL. Du slår 7-9 och delar ut skada, du kastar dig in i gruppen av goblins och hugger ner fem stycken av dem rakt av, tio kvar, jag beskriver (som ett soft move) hur du börjar bli omringad av klungan av goblins som puttar dig ut mot stupet och därmed tvingar dig att göra något annat än att klyva in i dem rakt av nästa gång du gör något. Du beskriver hur du tar ett kliv mot grottväggen, hoppar upp och försöker kasta dig över gruppen av Goblins för att positionera dig på andra sidan dem och stupet, slå defy danger med + dex säger din SL och gör sig redo för att använda ett hard move och låta dig övermannas av goblins som tar dig till fånga eller ett soft move att du tappar ditt vapen när du utför de akrobatiska stunterna... osv.

Ungefär så tänker jag väl att fiktionen kommer in. Hack & Slash och Volley hjälper inte till här, mer än att de bara delar ut skada, men den etablerade fiktionen + hard och soft moves öppnar upp för att spelare skall kunna se hur de kan nyttja det precis som monstren och SLPs.
 
Top