Nekromanti Handgemäng

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Undrar hur jag skall förklara detta...

Jag tycker att när några boxas med varann så är det lite krystat att använda skade tabellerna. Det är alltid (nästan) så att inte extra skada förekommer, utan den andre får alltid 2 T 4 S 1 B eller vad det är.

Vad jag vill komma till är att det blir väldigt lätt så att båda boxarna är exakt lika skadade, det blir ju aldrig några halvtträffar på örat som bara ger en smärta osv, utan alltid dessa 4 smärta med näven.

Någon som förstår och har någon bra "husregel"

/Varg
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Jag rekommenderar vapen, det är alltid rättså dött att slåss med bara knytnävarna (det är väl det du gör, så förstod jag det i a f)

Förresten så hatar jag Krosskada lika mycket som jag hatar Magi...
 

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Överallt har man inte tillgång till vapen. Plus att vissa brottarlekar anändes slag. (Tirak kulturerna).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Att slåss obeväpnat i Eon(långt).

Jag tycker att när några boxas med varann så är det lite krystat att använda skade tabellerna. Det är alltid (nästan) så att inte extra skada förekommer, utan den andre får alltid 2 T 4 S 1 B eller vad det är.

Detta beror på Eons väldigt kvantifierade skadesystem. Man gör helt inte direkt ont om man inte kommer gör 10 eller mer i skadeverkan.
Detta fungerar utmärkt för strid med vapen, men kan lätt bli knasigt när man ska in i obeväpnad närstrid.

Jag kan ge 2 tips. En husregel, och ett tips från spelarens handbok.

1) Husregel:
Om skadeverkan är under 5, så gör man halvskadeverkan av det normala.

Detta ger lite större differentiering av skadeverkan i obeväpnad närstrid. Om någon får in en kass träff så blir den också mycket riktigt... kass.

2) Från Spelarens Handbok, (och Naugs regelrunkande små fantasier):
Har du nånsin varit i ett slagsmål ? Stog ni verkligen bara och utdelade slag fram och tillbaka och väntade på att någon skulle däcka ?
Faktum:
Obeväpnad närstrid sluter i 75% av fallen på golvet
Om inte kombattanterna vet vad dom pysslar med (dvs dom har inte tränat kampkonst eller dyl.) så kommer det sluta i att den ena får tag i den andras kläder, börjar slita och dra. Den andra får tag i den enas kläder tillbaka, börjar slita och dra. Nån av dom 2 ramlar och tar med sig den sista.

Så här är det ganska mycket tänkt att man ska göra i Eon också. Man ska greppa mycket, man ska försöka tackla och fälla folk, man ska få ner dom på marken, man ska sätta sig på dom, man ska hålla i dom och banka skiten ur dom. Helst allt samtidigt.

Regelteknik:
Om en person ligger ner, så har en ett mycket kraftigt underläga. Mycket sämre än vad man kan tänka sig.
Anfall och motanfall blir 2 tärningar svårare.
försvar blir 1 tärning svårare.
Dessutom blir man automatisk försvarare.

Dessutom så krävs det 1 handling att ställa sig upp. Vilket innebär att om man försöker ställa sig upp i rundan. Så kommer motståndaren att försöka anfalla medans man ställer sig upp. Då blir det instintivt försvar om han inte vill ha en smäll. Det blir 1 tärning svårare.
Kort och gott, det är jobbigt att resa sig upp, man har goda chanser att misslyckas med försvar. Man ligger på ett mycket påtagligt sätt i underläge.

Greppa grejen:
Greppa måste bannemig var den mest underskattade anfallsmanövern i hela jäkla boken.
Den är verkligen tokigt bra.
Du hugger tag i en snubbe (typ hans tröjärm eller nåt), och helt plötsligt så får den greppade mycket svårare på allt som har att göra med strid (se tabell 5-32). Men inte nog med det, här kommer det bästa. Du får 1 tärning lättare på dina anfall mot din motståndare.
Varför är detta så bra ?
Jo, för det innebär att ett enkelt anfall har en svårighet på Ob2T6.

"Ja, så vadå'rå ?"
Jo, detta är jättebra för att chansen att slå perfekt på Ob2T6-slag är 1 på 3. Chansen för perfekt slag är alltså klart hög, vad innebär det då ?
Jo, motståndaren måste slå perfekt för att försvara sig själv (ja just det... fat chance på Ob4T6. Bara 1 på 216...), utöver det, när din motståndare misslyckas kapitalt med sitt försvar. Så gör du 2 tärnignar extra i skada. I vanliga fall (grundskada Kross = Ob1T6+2) så blir det en skadeverkan på Ob3T6+2. Väldigt god chans på 1 extraskada alltså, och en liten (men inte overklig) chans på 2 extraskador.

Låt oss nu pondera att vi befinner oss i drömsituationen att du har din motståndare greppad, samt att han ligger ner.

Ja, dina anfall har en grundsvårighet på Ob2T6, och hans försvar en grundsvårighet på Ob5T6, dessutom så är han automatisk försvarare. Då är man nästan garanterad en vinst i striden. Mycket trevligt.

Så, för att slåss i Eon, se till att greppa motståndaren och få honom på marken. Då har mer eller mindre vunnit fajten.
Naturligtvis kan han göra samma sak mot dig. Dessutom så är "motgrepp" en bra försvarsmanöver mot en sån här "taktik".

/Naug, slåss obeväpnat och grejer.
 

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Re: Att slåss obeväpnat i Eon(långt).

Perfekt, mindre än 5, halv skada, låter bra. Jag har lustläst alla böcker men missat detta tips. Tack skall du ha.

/Varg
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Ett ord "Improvisation" med det ordet kommer man ganska långt!.. om man blir slagen så får man inte alltid bara 4 trauma och så vidare.... så.. fritt fram för improvisation, enligt mig
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Re: Att slåss obeväpnat i Eon(långt).

Det lät väl trevligt det där, men hur är det egentligen när man ligger ner med någon sittandes över sig som bankar på en (som jag antar att den andra gör för att nå att banka och behålla sitt grepp), vad ska man slå? Någon som har någon bra husregel för höftningar? Och vilka slag blir det om man inte vill resa sig utan försöka välta den andre och sätta sig själv ovanpå? Några förslag?

"Greppa måste bannemig var den mest underskattade anfallsmanövern i hela jäkla boken. Den är verkligen tokigt bra."

Särskilt när man är troll! Troll är stora och feta och gör fetskada, men synd för dem är att de har dåliga FC:n och inga stridskonster (som kompenserar RParnas stridskonster), men det första problemet kan övervinnas genom att de greppar. Att lyckas greppa är helt enkelt svinaktigt bra! De kan ju nämligen näppeligen slita sig, ett genomsnittstroll har sällan mindre än 40 i STY, och de får enkelt att träffa och lyckas med attacker... Dessutom borde det knappt gå att greppa tillbaka på annat än armen, en trollarm är ju en och en halv meter! Således är det är grymt att bussa troll på Rollpersonerna, om inte de (Rollpersonerna) är många! Vidare borde väl trollen kunna kasta de de har greppat, man kan väl kanske använda den där Krigarens väg-regeln om Avancerade kast, dvs att man max kan kasta något STY/föremålets vikt i kg... Detta skulle visserligen bara bli under en meter, men åtminstone grottroll skulle nog, om man adderar deras längd till slänghöjden, kunna få upp offret till fem meter... Och om man vill ha ännu roligare kan man låta trollet slåss obeväpnat och därmed hålla fast RPns båda armar, vilka han sedan biter i... /images/icons/devil.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Att slåss obeväpnat i Eon(långt).

..."men synd för dem är att de har dåliga FC:n"...

Är du SL? Höj deras FC då! Om du vill att Kalle Kobold ska få lite utmaning mot trollet så är det väl ingen idé om den har FC 7-10 och han har 20! Minst 12, men det beror på hur våldsamt bra karaktärerna är. Så hade jag gjort i alla fall.

Har du förresten noterat att troll väger rätt så lite? Slå upp 'ridhäst' och jämför vikten med ett grottroll.
(förslag: Multiplicera trollens vikter med tre)

En husregel som jag i hemlighet har infört när jag SLar. Har inte behövt använda den ännu (dagens ros går till min spelgrupp!) - men jag tänkte att ni kunde få nytta av den:

En människa får inga plus av att greppa monster i de flesta fallen. Snarare minus för dåligt rollspelande.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Att slåss obeväpnat i Eon(långt).

Bra idé med greppanded plutte. Skulle vilja se RPn som greppar ett hyggelmonster.

Och sen vad som är kvar av RPn
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Att slåss obeväpnat i Eon(långt).

Det lät väl trevligt det där, men hur är det egentligen när man ligger ner med någon sittandes över sig som bankar på en (som jag antar att den andra gör för att nå att banka och behålla sitt grepp), vad ska man slå? Någon som har någon bra husregel för höftningar? Och vilka slag blir det om man inte vill resa sig utan försöka välta den andre och sätta sig själv ovanpå? Några förslag?

Mitt förslag är som följer:
Förutsättningar: En tirak sitter på en människa. Människan är 'liggande' och 'greppad' av tiraken. Människan har gjort ett 'motgrepp' på Tiraken.


2 handlingar.
1) Regeln om flytta motståndare, sid 126 i Eon 2 boken.
2) ställa sig till knästående.

Första handling hivar bort tiraken till sidan om människan, och andra handlingen gör att människan sätter sig upp till knästående. Sen kan man som snäll SL mena att RÖR slaget för att ställa sig till knästående så kan man också positionera sig en halv benlängd bort för att befinna sig över sin motståndare.

/Naug, Så skulle jag göra i alla fall.
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Kalle Kobold har 24...

I sin maximalt koboldade stridskonst (alla enheter från framgångsrik vapenmästarkarriär på samma färdighet), där såväl binderakkhammare som serinenaé som slag ingår. Dessutom har han momentspecialiseringar... /images/icons/devil.gif
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: Att slåss obeväpnat i Eon(långt).

Tja, det märks rätt tydligt. Efter ett rejält krogslagsmål så är typ var tionde person död p.g.a hjärnskador. Visserligen är det ingen exakt siffra men om man eftersom man ofta brukar ta och greppa tag i sin motståndare (ALLA gör det i våran grupp, så FÖRBANNAT JÄVLA IRRITERANDE SÅ DET FINNS INGEN JÄVLA HEJD PÅ SKITEN) så gör dom hyggligt ofta 1 xtraskada och då är det 20% chans att man dör, förutsatt att ddu träffar i huvudet. Skitjobbigt.Glöm inte att man inte kan få blåtiror eller liknande utan du blir alltid blind på ögat eller döv på det örat du får träffen. Du kan alldrig få en smäll på käften utan att du blir av med minst en tand.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: Kalle Kobold har 24...

Kalle Kobold skulle dö efter 2 timmar i våran grupp. Inte för att dom andra karaktärerna är särkilt bra, men snarare för att dom andra rollspelarna hatar kobolder och skulle slå sig samman innom tidsramen av femtio minuter sedan efter en 1timma och tio minuter långstrid så ligger Kalla Kobolden där död. Det kan gå snabbare förutsatt att dom använder avståndsvapen.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Med tanke på det att krosskada är det farligaste som finns i EON så borde tirakbefolkningen decimeras rätt snabbt.
Visserligen leker dom men det brukar vid slutet bli rätt hårt andå när fler och fler tiraker tappar humöret.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Att slåss obeväpnat i Eon(långt).

Blåtiror och liknande är det du får av träffar med skadeverkan mellan 1-9. Får någon in en allvarlig träff i huvudet så är det farligt.

Verkligheten (eller Eons regelsystem) är inte som en Steven Fiskmås-film.
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
*Kalle Kobold skrattar mycket gott*

Och det tror du? Dina spelares rollpersoner skulle lika döda fortare än Kalle Kobold, koboldernas kung, hinner säga "Jag vinner VINIT"! Jag tror inte att du förstår hur mycket Kalle Kobold är fuskad (sa jag fuskad? Jag menar koboldad!) egentligen: För det första och största har jag som sagt valt vad han fick för resultat på sina förmågor. Detta har resulterat i t ex 37 i STY (massor av extra-stark på fysisk-förmåge-tabellen), 34 i TÅL och 28 i rör, den övernaturliga förmågan odödlighet (han är 403 år) samt en alv och en dvärg som är ärkemagiker och följer i hans fotspår och helar honom. Förutom att hans tärningsresultat är de riktiga koboldningarna tre:
1. Hans magiker är även smeder som har smitt honom hans rustningar.
2. Han fick slå bortåt sju extra nackdelar (alla gav alkoholist (+ i Supa)) i utbyte mot fler slag på huvudtabellen. Den regeln finns ju, men vanligtvis får man inte använda den lika mycket.
3. Hans stridskonst har "orimligt" många krav och han hade därför råd med i princip alla tekniker.

Jag ids inte räkna upp alla värden, men vi kan ju nöja oss med att säga att hans Serinenaé gör (tack vare hans 37 i STY och att den är extra extra hårt spänd) Ob10t6 i skada.
På MYCKET LÅNGT håll, dvs upp till 576 meter. /images/icons/devil.gif
Hans rustning är först ett lager alvglas, sedan tre lager dvärgaringbrynja, sedan ett lager dvärgaplåt. På huvudet har han tredubbla ringbrynjehuvor och en tornerhjälm med dubbla visir. Detta ger honom i runda tal (har inte papperet här) 60-31-40 i rustning på kroppen, bättre på huvudet, med en topp i nacken där alla rustningar går ihop på 103-65-80... /images/icons/devil.gif
För att inte tala om att hans extra extra tunga binderakkhammare gör 5t grundskada + 1t stridskonst + 6t vapenskada + xt för anfallstyp = 12 (eller fler) Obt6 i skada.
Och han har två... /images/icons/devil.gif

Så när dina spelare får syn på honom kommer de att drabbas av pilar som gör minst Ob10t6 i skada, och om de kommer fram måste deras svärd göra över 60 i huggskada för att alls beröra honom, samtidigt som de måste överleva två hammare som vardera gör Ob12t6 skada på dem... /images/icons/devil.gif

Dessutom, skulle de träffa hjärnan mot all förmodan med ett fetkrossvapen så har han -2t på chockslag (han slog bra på huvudtabellen, sa jag det?) -4t på dödslag, och tio skadekolumner. Han kan ta 50 traumakryss innan han får slå dödsslag... /images/icons/devil.gif

Observera att han inte är menad till spelet, bara för skojs skull (som tur är)... /images/icons/grin.gif Men tror du fortfarande att han skulle bli mos av dina spelare?
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: *Kalle Kobold skrattar mycket gott*

"Men tror du fortfarande att han skulle bli mos av dina spelare?"

Faktiskt! Har en spelare som gjorde 20 fototropiska och just under 100 ataxatropiska kongelat i försäljningssyfte.

Detta innebär Ob10T6 trauma och smärta, eftersom att han inte har läderpansar.

Sedan har vi 100 ataxatropiska kongelat kvar... /images/icons/smile.gif

En annan karaktär (samma spelare, karaktären blev vampyr, fick en dolk i hjärtat + aortan och svimmade, dog när det blev ljust ute) hade en besvärjelse som helt enkelt grävde bort jorden under offret, och sedan grävde tillbaka det. Processen tog några sekunder.
Jag har för mig att det rörde sig om 3-5 meter ned i marken, eller nåt sånt.

Jag måste också fråga, sover han i rustningen? Assasins, you know /images/icons/wink.gif. Vi har haft två sådana, mycket skickliga (jag och en annan spelare som spelade dem). Bara för att se till färdighetsvärden så hade vi både 18 i lönnmord (stridskonst) exklusive momentspecialisering. De dog ute på Ashaslätten, då en - min - försökte bita ihjäl en jordbest, han blev omhändertagen men dog när de skulle sy igen honom. Den andra dog när han skulle mörda den som skulle försöka hjälpa oss /images/icons/laugh.gif.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: *Kalle Kobold skrattar mycket gott*

Observera att han inte är menad till spelet, bara för skojs skull (som tur är)... <Bild> Men tror du fortfarande att han skulle bli mos av dina spelare? *LER*Så länge jag är spelledare så skulle de kunna göra mos av vad som helst hur mycket jag än anstränger mig. Med tanke på att gruppen består utav 4 magiker och 4 krigare.Magikerna har den underbara förmågan att göra besvärjelser och liknande som slår vad som helst så.Kalle Kobold mår nog inte så bra när han blir tvungen att vada genom Davas Eldhav ala mag 12. Dom har filament.Om inte det hjälper så använder dom sina ringar och ger Kalle Kobold en hurring han sent glömmer. Hans magiker kompisar är döda innan dom hinner säga bu. Kalle Kobold får dessutom Ob80T6 Trauma Ob80T6 Smärta och Ob80T6 Blödningstakt. Antagligen så har jag glömt en massa men spelarna gör inte det. Dom har ALLIHOP, borträknat krigarna som bara inte har lika många, magiska ringar som inte kan förstöras kanske, men bara kanske, inte fungerar och som tillsammans gör ovan nämnda skada. Det här har jag som spelledare råkat ut för. Jag tyckte inte att det var särskilt underhållande.Jag har förstått att Kalle Kobold bara är "fiction" men det är lika kul som vanligt att få tillfällle att lägga långa klagomål på att det är så lätt (?) att utnyttja Eons regler till att bli bäst.Någonting som gör mig jävligt irriterad är att han som brukar spelleda mig (Silversurfan kanske du kommer ihåg?) har förbjudit alla att ha stridskonster. Jag brukar tillåta dem, men jag misstänker att han inte vill att någon ska få en lika bra rollperson som någon utav dom 5-6-7 stycken "hjältar" han har. Benji, Darken, 18 i sty, tål, rör, vil. Fv 43 i Su´nai Lelldorin med tillagda teknikerna Precisionsanfall och målpunkter, tror att uppföljning finns med i Stridskonsten. Just det ja, han är Ambi också. Jag var som tur var alldrig med när han spelade med honom.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: Att slåss obeväpnat i Eon(långt).

Om du inte får en extraskada så träffar du bara allmänt i ansiktet, det måste du ju göra eftersom man regeltekniskt inte kan träffa ett öga utan att få just extraskada öga.Jag har tagit en hel del smällar i mitt liv, speciellt eftersom jag verkligen hatar nazister. Jag har hamnat i en hel del slagsmål med dom.Jag tycker att extraskadorna är allldeles för extrema, jag tänker testa att ha ett synslag när man får en träff där med samma svårighet som antalet "skador" eller extraskador.Lyckas man så sänker man syn.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: *Kalle Kobold skrattar mycket gott*

Assasins, you know <Bild>. Vi har haft två sådana, mycket skickliga (jag och en annan spelare som spelade dem). Bara för att se till färdighetsvärden så hade vi både 18 i lönnmord (stridskonst) exklusive momentspecialisering.

Jag vill inte knäcka dig men jag har en lönnmördare som har 24 i FV Lönnmördarkonst. Han kommer ifrån Thalamur och är VÄLDIGT lojal av sig, speciellt till sin familj och den cirefalier som har mig i anställning.

En annan spelare (Smaffy, någon?) kom på den fina iden att göra dom där förbannade ringarna med demonsika aggregat mag 1. AS!
 
Top