Nekromanti Handelsdagarna - Diskussion

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
I och med att Myntets Andra Sida dog ut så tar jag tillfället i akt och försöker mig på att skapa en egen tråd, i hopp om lite trevligt rollspelande. Det blir klassiskt forumrollspel (dvs i samma still som MAS), och settingen blir medeltida fantasy.

Lite basinfo om världen:
Rollspelet utspelar sig i staden Elmfors, som ligger invid floden Elm. Elmfors är en ganska intetsägande stad, där alla utom ett par lyckligt lottade är fattiga. Här finns ett tempel som inhyser ett litet bibliotek och ett par präster som undervisar om gudarna och andra ting, samt två rivaliserande handelshus. Det finns även ett fåtal ölstugor och värdshus som med möda hankar sig fram i vardagen. Staden ligger längs med den handelsled som korsar floden via en bro (som också är Elmfors hjärta), och lever på de resande som passerar samt på boskapsgårdarna som omgärdar staden. Nordväst om staden breder en djup och mörk skog ut sig, i vilken det ryktas bo alver. Många har sagt sig ha sett alverna, men ingen har någonsin lyckats trolla fram mer bevis än sitt eget ord. Skogshuggarna och jägarna tar det dock försiktigt ändå, bevis eller inga bevis, då de inte vill bli bortrövade av skogsfolket.

På en klippa söder om staden ligger Elmborg, ett gammalt fäste som tillhör fursten som råder över staden. Här finns det gott om soldater, och trots de dåliga förutsättningarna så är Elmborg ett väl försvarat fäste. Fursten som råder över borgen och staden heter Hjalmar Etterdag, och han är en av folket hatad man. Fursten har varit gift ett dussin gånger, men då ingen av hans tolv fruar har lyckats ge honom en tronarvinge så har de alla antingen försvunnit spårlöst eller gömts undan på avlägsna kloster (om man ska tro ryktena). Förutom att vara en dålig make, så kväver även Hjalmar sitt folk långsamt med höga skatter och stränga lagar. Det råder depression i trakten, och på de nordligaste gårdarna råder det upprorsstämning. Fursten verkar dock inte bekymrad över saken då inga soldater sänts ut för att lugna ner bönderna.

Vidare norr om Elmfors ligger Trolltopparna, den bergskedja ur vilken floden Elm rinner. I Trolltopparna rasar ett krig mellan grådvärgarna och jättarna, som hållit på sedan urminnes tider. De båda folken kämpar frenetiskt om bergets rikedomar, som dvärgarna för tillfället har lagt beslag på. Det händer ungefär en gång varje generation att en skara dvärgiska handelsmän tar sig ner från bergen och beger sig till Elmfors för att byta sina varor mot allehanda ting såsom timmer eller sädesslag. Vid dessa tillfällen utlyses genast handelsdagar under vilka folk från näraliggande bosättningar kommer för att byta med dvärgarna. Ibland händer det att en person eller två får följa med dvärgarna tillbaka till bergen, för att lära sig om dvärgarnas smide. Sådana personer blir, om de kommer från Elmfors, legender i staden och glöms aldrig bort.

Den allmänna känslan för fantasy i det här rollspelet är att det övernaturliga, som alver, dvärgar, troll och magi, hör natten och mörkret till. De är mystiska och ibland illavarslande, och man är så klart lite rädd för det man inte kan förstå. Alverna är ett mycket ljusskyggt folk som helst vill bli lämnat ifred, och likaså är trollen ett försiktigt släkte som vill ha så lite med människorna att göra som möjligt. Magi är något man hört om men aldrig sett, och magiker av mänsklig härkomst är något ytterst sällsynt.

Rollspelet kommer starta kvällen innan de beryktade handelsdagarna äger rum. Den lilla staden skränar av liv och rörelse över alla de främlingar som kommit hit för att handla med dvärgarna, och en ordentlig marknadsplats har dykt upp på stadens torg där allt möjligt säljs och köps.

Rollpersonerna själva bör helst inte komma från staden. Bättre är om de är långväga resenärer med ett ärende i staden eller (typ) sändebud från de nordliga gårdarna som letar hjälp till upproret. Soldater eller notarier i furstens tjänst duger det med. Att spela alv eller dvärg är väl helt ok så länge som man har en bra anledning att vara i staden.

Synpunkter och/eller kritik är välkommet. Förändringar kan självklart göras om de är vettiga (eller om majoriteten av spelarna vill ändra något).

Anmäl er nu! =D

/Mordred
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Hmm, låter intressant och nu när jag snart har tid över så kan jag npg tänka mig att vara med ifall det blir något.
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Självklart blir det något, om folk är intresserade. Jag har inte glömt bort min tråd än, och börjar några spela så lär andra snart haka på.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Ameh. Ännu ett skojigt forumrollspel som går i graven. Folk verkar inte vara så haj på någonting alls här, förutom varulvsspel. Okej, jag är djävligt sent ute, men ändå.
 
Top