Nekromanti Handelsbabbel och ökenmonster som gör pärlor

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Min kommande kampanj kommer att kretsa mycket kring handel och eftersom jag tänkte låta spelarna själva styra rätt mycket över sitt handlande själv, för att sen använda lite olika scenarion beroende på var de väljer att fara.

Det borde förutom de mest grundläggande varorna (spannmål och annan basmat osv) finnas olika lokala specialiteter och varor som anses ha extra bra kvalitet för att de kommer från ett visst land.
Typ klingor från Natreke, lintyg från Vertiod, vin från Frekre, filt och ulltyger från Trenten, Svakron eller liknande. Dvs varor med extra hög kvalitet, men som det ändå oftast finns en inhemsk produktion av. Sen borde det finnas varor som bara tillverkas på ett enda ställe och vars hemlighet vaktas svartsjukt, tänkte mig att man kanske framställer mousserande vin i Lirin eller liknande. Är det någon som har mer förslag och ideér?

Själv är jag mest intresserad av lyxvaror, det känns kanske inte så spännande att skeppa runt spannmål. Det känns som att det finns mer upplägg för smaskiga intriger med smuggling, falskspel och action när man handlar med lyxigare grejor.

Sen så undrar jag, socker? Finns det bara som sockerrör som måste hämtas långt bortifrån, eller odlar man sockerbetor?

Porslin, är det bara från Chu eller har någon listig jävel i Vidonia listat ut hur man gör det? I Europa la man ner enormt mycket energi på att lista ut hur man tillverkar porslin. När man väl lyckades tillverka porslin i Tyskland på 1700-talet så behandlades tillverkningen som en statshemlighet.

Kryddor, kommer allt från Zagrosia? Eller importerar man några kryddor från Chu? Eller från någon ögrupp rent av?

Hur det är med havsisen undrar jag också, de termaliska öarna beskrivs ju som som isfria året om, men hur är det med städerna på fastlandet?

Hur är det med olika "magiska" substanser och ingridienser till galeniska droger? Sköter ekomantikerna det själva?

Sen så har jag funderat lite kring Vastus Magnus och de folk som bor där. Tänker mig att de är lite åt berber-hållet. Har lite lösa ideér om opalgruvor och att det finns mycket ädelstenar där. Självklart är de svåra att komma åt. Har dessutom en idé om att det finns ökenpärlor, det är stora otroligt vackra pärlor med fantastiska färger som tillskrivs många egenskaper, både i stil med att de ger ägaren kärlek och lycka resten av livet och att de används i olika galeniska syften. Naturligvis så kan en pärla också anses vara förbannad och föra olycka och hat med sig. Vissa färger är sällsyntare än andra. Ökenpärlor är naturligtvis otroligt dyrbara. Problemet är bara att de kommer till genom att de stöts ut av ett jättestort insektsliknande djur som bor i hålor djupt inne i öknen. Monstret har självklart något häftigt arabiskklingande namn (ska kolla i en arabisk ordbok senare, och ringa upp farsan för lite hjälp med transkriptionen). Det finns själklart ökenstammar som lever på att jaga dessa djur, eftersom pärlorna i boet är värda enorma summor. Man kan också framställa dyrbart hantverk av olika delar av kroppen, te x skalet. Jakten är enormt farlig och det är ofta någon som stryker med, den innehåller också många ritualer eftersom villebrådet ses som en djinn, en ökendjävul och är helig. Ritualerna ser bland annat till enligt folktron att pärlorna inte för en förbannelse med sig. Man kan inte heller jaga hur mycket som helst, eftersom stammarna vet att då kan monstret dö ut. Dessutom så förbjuder deras tro en alltför intensiv jakt.

Låter det här bra? Någon som har några synpunkter? Passar det in i Vastus Magnus och i Gondicas värld?

/Björn
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har en hel färdigskriven opublicerad Vastus Magnus-modul liggande på en annan hårddisk än den här. Om du PMar mig så mailar jag den till dig. Vill du inte köra med det som står där kan du ju alltid låta dig inspireras.

Erik
 
Top