Nekromanti handel med diverse... dumma saker

Tell

Hero
närmare bestämt vapen, "specialutrustning" och lyxvaror - de ting man inte vill att pöbeln skall komma åt så lätt.
Min fråga lyder helt enkelt hur man får tag på dessa - om man är en vanlig thott med ett större hus i den lokala metropolen, många fiender, en lyxälskande sondotter och ett behov av att utrusta sitt olagliga privata garde?

Finns det redan butiker alla franskt sjuttonhundratal där man kan köpa exempelvis lyxdolkar (för att kombinera kategori ett och tre :gremtongue:) och "toledo"klingor, sidentyger och pälsverk per konfektion, och hur är sådana i så fall inredda?
Jag har läst någonstans att det fanns motsvarande överskottslager och konfektionsarbeten även under de mörka århundradena, men jag har inte en aning om vilka former dessa tog eller vilka kunderna var.
Jag vill helt enkelt ha hjälp att konstruera ett mundanskt kur-damm. Några godhjärtade frivilliga?

Gastono

Hero
Antagligen så är det inte denne fine herre själv som går ut och letar efter sina olagliga olagliga-vapen-handlare.
Han bör (om han inte redan har) skaffa en lojal person som vet vad man fixar detta (ge han mycket pengar så att han inte skulle snacka om något om han åkte fast) och låta honom inspektara de varor som den fine olaglige herren vill ha.

Självklart så använder han sin höga färdighet i skumraskaffärer för att klara av att hitta stulna vapen och andra saker som herren vill ha.

Krille

Lord
"närmare bestämt vapen, "specialutrustning" och lyxvaror - de ting man inte vill att pöbeln skall komma åt så lätt."

På de flesta håll så finns det inte så mycket som man uttryckligen inte vill att pöbeln ska komma åt. Exempelvis så finns det inga lagar som förbjuder en att äga vapen. Möjligen kan man vara förbjuden att bära dem i närheten av viktiga personer, eller så saknar man äganderätt alls eftersom man är omyndig eller träl. Några specifika undantag finns, men de är lokala: i Consaber är handel med guld förbjuden, i Jargien är innehav av magiska attiraljer förbjudna, et cetera.

Det innebär att med några få specifika undantag så är det inte olagligt att inneha allt det där. Det är möjligen dyrt och onödigt. Vill du utrusta din lokala armé i Consaber (som faktiskt inte är olaglig) så kan du alltid knata iväg till en vapenfejare, som kan förse dig med de vapen du vill ha i bulk eller enskilda hantverk av högre kvalitet. Vill du ha en massa lyx så finns det sabriska handelskompanier som importerar dessa från kolonierna. Det enda som egentligen hindrar är din kassakista och ditt anseende, men det finns ingen lag som hindrar dig.

Den här artikeln lånades av Neogames in i Vapenmästaren.

Krille

Lord
"Öh? Hur funkar det exakt? Får man inte betala med guldmynt eller?"

Guldmynt slås i särskilda fall av utrikeshandel. Annars nej.

"Och varför har de ett sådant förbud?"

För att man är rädd att varuvärdet ska skena om det finns för mycket ädelmetall i omlopp, speciellt med en hel nation med guldmakande alkemister som ärkefiende. Helt enkelt en kombination av en del gryende penningekonomi och en del skrock.

Edit: Se Consaber s. 22

Tell

Hero
okej... tack... noterat...
men hur är dessa vapenfejares, handelskompaniers och hälares kontor inredda? träffas man över ett lunchmöte med dagordning och atacheväskor eller är det snarare den lokala icabutiken man bör ha som modell? :gremcrazy:
seriöst: det skulle vara mycket användbar info. Känner du för att glänta på dörren mot mimers'?

Tell

Hero
och hur finner man sådana, det vill säga om man saknar dem från början - jag betvivlar att sådana personer finns i ams register, om du förstår vad jag menar?

Krille

Lord
"träffas man över ett lunchmöte med dagordning och atacheväskor eller är det snarare den lokala icabutiken man bör ha som modell?"

Glöm Ica-butiken. Antingen ser det ut som en normal verkstad, eller så ser det ut som ett mindre bibliotek.

Phelan

Hero
Jo, genom att ändra resonansriktningar i ett material kan man t ex göra guld. Men det är en tokdyr process och man får bara fram 1 g per filament/magnitud vilket gör att det än så länge inte är lönsamt att göra det.

Mvh / Phelan

Sedjem ash

Veteran
Hitta skumma typer

För det första så vet en person med högt värde i skumraskaffärer var man kan hitta de lokala hällarna. Det vore inte särskillt bra för affärerna om ingen kände till hällarens existens. Stadsvakter brukar kunna tollerera hällare efter ett par häftiga mutor och därmed är rörelsen säkrad (ju högre officer man lyckas få på sin lönelista desto säkrare). Om mot all förmodan personen med skumraskaffärer är på en annan ort eller på annat sätt tappat kännedom om var hällarna och den svata marknaden håller till, brukar man kunna hitta dem genom ett par välklingande dinarer i rätt ficka (förslagsvis en gatpojke eller en smuttsig värdshusvärd).

I vissa kretsar/kulturer är mutor en naturlig del av det socialaumgänget, kan dock inte säga att jag vet hur det står till med dylika kulturer i Mundana.

"Man kan nå oanade höjder med rätt summa i rätt ficka."- citat från den skumme Muhadinen Eben Al-Ehdas