Handbok för superhjältar - rollspelet

Girighet

Veteran
Mina tjejer har fastnat i böckerna och jag funderar på att skaffa spelet. Men blir lite tveksam när jag ser exempelkaraktärerna på hemsidan, 8 grundegenskaper plus lite skills och förmågor. Känns lite mycket för ett barn att hålla reda på.
Har någon spelat det med barn och hur har det fungerat? Ger det en känsla som att vara i världen? Hur svårt är karaktärsskapandet?

entomophobiac

Mysteriemarodör
Din känsla är ganska träffsäker. Men spelet - särskilt tillsammans med kraftkorten - har en hel del kul innehåll. Som erfaren rollspelare kan du enkelt skala ned det.

Eller så skaffar du det fenomenala rollspelet Supergänget, och spelar det i Röda maskens Rosenhill. :)

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Har någon spelat det med barn och hur har det fungerat? Ger det en känsla som att vara i världen? Hur svårt är karaktärsskapandet?
Jag har spelat det med mina syskonbarn, då 8 och 11 år gamla. Dom hade läst böckerna innan och älskade spelet så jag antar att det förmedlar rätt känsla (själv har jag inte läst böckerna). Vi körde med färdiga rollpersoner så jag kan inte uttala mig om karaktärsskapandet. Jag förenklade också reglerna en del. Sammanfattade mina tankar och regeländringar (som bygger på De fördömda) i följande dokument.

Attachments

Bifur

Veteran
Det stämmer att spelet är onödigt plottrigt, speciellt vad gäller att skapa RP. Jag dock spelat det RAW med mina barn och deras kompisar från 8 till 10 ca, och de har spelat det själva, och det flyter ändå på ok, bara man håller dem vid handen första gångerna. Den stora uppsidan är att spelet har mycket av känslan från böckerna i text och bild. Och som @entomophobiac skriver, en van spelare kan skala ner det en ganska liten insats.

Girighet

Veteran
Jag hade hoppats på att spelet skulle kunna köras RAW, visst kan man husregla till det men hade velat kunna använda färdiga rollformulär mm.
Men kanske ändå är värt att köpa och ha som grund för något eget..?
Barnen är 6 och 8 så vill ha något enkelt ut regelsynpunkt. Supergänget verkar enkelt men hittar inte så mycket info om det förutom en gammal Fenixartikel och sidor för det säljs.

luddwig

På fel plats vid fel tidpunkt
Jag hade hoppats på att spelet skulle kunna köras RAW ...
Det kan köras så. Reglerna är inte trasiga på något vis, åtminstone inte vad jag märkt. Däremot är de, som sagt, lite onödigt meckiga.