Nekromanti Han, hon, hen en

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,166
Sitter och läser recensionerna i senaste Fenix och måste göra ett inlägg i konsten att skriva en icke-förvirrande text.
"En har hur många omslag som helst men om en spar en tärning [...] så får den inte slås om igen denna runda."

"När en bygger en atraktion måste en ha ett antal tärningar [...]"

All heder åt recensenter, men sluta använda ordet En när ni menar Man, känns Man alldeles för manschavunistiskt icke genusneutralt så använd om ni måste Hen, men fan inte En!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag reagerade också på det. Trodde det var nåt dialektalt. Hoppas jag hade rätt och att det inte är ännu en sån där tramsig hen-grej då. "Hen" har ju iaf en praktisk funktion
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det ingår ju i planen för att göra Hen till ett vedertaget ord. Att använda ett som stör mer :gremtongue:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Jag är själv rätt neutral i frågan en/man; jag har inte tagit någon stark eller tydlig ställning. Men såhär har jag hört det argumenteras:

I samhället är idag mannen norm. Vi talar om fotboll och historia kontra damfotboll och kvinnohistoria.

En - inte jättestor - del av detta är det här med att använda "man" som "neutralt" ord.

Och då är det en del som tycker att det är väldigt lätt att byta ut "man" mot "en". Det funkar redan så dialektalt, så steget är mindre än det som krävs för att vänja sig vid "hen", och har man gjort det senare är det förra en barnlek.

Så man kanske inte får så stor effekt, men å andra sidan krävs ingen nämnvärd uppoffring eller energi heller; så "varför inte".

Sen finns det alltid folk som stör sig, men de som stör sig är nästan alltid samma typer som också klagar på hen och... tja, på nästan all form av modern feminism. Inte alltid, men oftast. Och de personerna vill man nog i ärlighetens namn inte ska vara speciellt nöjda.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,166
Låt oss alla uppfinna ett eget pronomen, mitt är Gfnkplx/Bpflmn!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,476
Location
Stockholm
obak said:
All heder åt recensenter, men sluta använda ordet En när ni menar Man, känns Man alldeles för manschavunistiskt icke genusneutralt så använd om ni måste Hen, men fan inte En!
Jag skulle föreslå att skriva "spelaren" istället för "man" eller "en".

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
obak said:
Låt oss alla uppfinna ett eget pronomen, mitt är Gfnkplx/Bpflmn!
Det här med att ha friheten att göra sig lustig över könsneutrala pronomen? Det är precis det som menas med begreppet "cisprivilegium".

Alltså, om man är cis (=medfödda biologiska könsmarkörer stämmer överens med det kön man upplever sig vara) så ligger man i överläge gentemot icke-cis. Då kan man kosta på sig att vara lustig.

Sedan är det inte speciellt smakfullt, men det får man väl kanske leva med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
obak said:
All heder åt recensenter, men sluta använda ordet En när ni menar Man, känns Man alldeles för manschavunistiskt icke genusneutralt så använd om ni måste Hen, men fan inte En!
För övrigt: "Hen" fyller samma funktion som "han" eller "hon", men kan inte byta ut "man". Det är därför det framgår med all önskvärd tydlighet att till exempel de som skapar "lustigheter" som "brandhen", "gentlehen", "henniska" eller vad det nu kan röra sig om antingen inte vet hur ett pronomen fungerar eller ironiserar över de som inte förstår hur det fungerar...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Jag tror att "man" som könsneutral form är äldre än användning av det för att definiera hankön, iofs...

 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker det känns som man börjar gå lite väl långt nu.

Ordet "människa", precis som engelska "human" kan härledas ur "man".

Ska vi börja säga henniska nu också?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
obak said:
Sitter och läser recensionerna i senaste Fenix och måste göra ett inlägg i konsten att skriva en icke-förvirrande text.
"En har hur många omslag som helst men om en spar en tärning [...] så får den inte slås om igen denna runda."

"När en bygger en atraktion måste en ha ett antal tärningar [...]"

All heder åt recensenter, men sluta använda ordet En när ni menar Man, känns Man alldeles för manschavunistiskt icke genusneutralt så använd om ni måste Hen, men fan inte En!
"Man" i detta sammanhang kommer väl inte från könet "man" utan har väl mer med "människa" att göra. Nån som är duktig på språkhistoria?
 
G

Guest

Guest
krank said:
Alltså, om man är cis (=medfödda biologiska könsmarkörer stämmer överens med det kön man upplever sig vara) så ligger man i överläge gentemot icke-cis. Då kan man kosta på sig att vara lustig.
Lite OT; men vad betyder cis? Är det en akronym för något på engelska?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Stövelkatten said:
krank said:
Alltså, om man är cis (=medfödda biologiska könsmarkörer stämmer överens med det kön man upplever sig vara) så ligger man i överläge gentemot icke-cis. Då kan man kosta på sig att vara lustig.
Lite OT; men vad betyder cis? Är det en akronym för något på engelska?
Comfortable in skin, tror jag? Oftast ser jag den använd på ett ganska inflammatoriskt sätt, men jag kan ha missat något. :gremsmile:

Edit: Fel av mig, det kommer från latinet - helt rätt av krank. Mea culpa. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Stövelkatten said:
krank said:
Alltså, om man är cis (=medfödda biologiska könsmarkörer stämmer överens med det kön man upplever sig vara) så ligger man i överläge gentemot icke-cis. Då kan man kosta på sig att vara lustig.
Lite OT; men vad betyder cis? Är det en akronym för något på engelska?
cis = latin för "på samma sida som", i kontrast mot "trans" = "på andra sidan om" typ.

Dvs - "trans" kom in i språket först, sen tyckte en del att man behövde en term för det som inte var trans också, så att man på det viset synliggjorde att normen också "är något". Och då var "cis" praktiskt eftersom det paret cis-trans tydligen finns i andra sammanhang också.

Och sen finns det väl viss tendens att vilja göra det till en förkortning för det ena eller det andra också, men i grunden är cis inte mer förkortning än trans.


//Krank, cisman
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Sum Caligini said:
obak said:
Sitter och läser recensionerna i senaste Fenix och måste göra ett inlägg i konsten att skriva en icke-förvirrande text.
"En har hur många omslag som helst men om en spar en tärning [...] så får den inte slås om igen denna runda."

"När en bygger en atraktion måste en ha ett antal tärningar [...]"

All heder åt recensenter, men sluta använda ordet En när ni menar Man, känns Man alldeles för manschavunistiskt icke genusneutralt så använd om ni måste Hen, men fan inte En!
"Man" i detta sammanhang kommer väl inte från könet "man" utan har väl mer med "människa" att göra. Nån som är duktig på språkhistoria?
Jag har inte koll på ordet "man" i svenskan specifikt, men engelskan delar en del ursprung med svenskan (fornnordiskan) och som dinosaurie-serien pekar på så kommer nog ordet från latinets humanus - fornnordiskans faktiska "manlig" som i "människa av hankön" är var, som i varulv (och vif då, för kvinna - att det i engelskan blev "wife" är lite intressant, men Mistress betydde å andra sidan inte älskarinna från början heller...).
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Med universella menar jag om de är samma på de flesta språk, eller snarare var de härstammar ifrån. Typ nån gammal tyska eller så.
Tycker humor ofta är ett bra sätt att ta sig an nya idéer. Jag undrar vilket ord jag skulle vilja använda till mig. Det är ofta rätt stötande att höra om privilegier i egenskap av vit heterosexuell man som är bekväm i könskategorin jag föddes i. Inte för konceptet med privilegier sig, jag tänker att det är samma gamla klass-fråga, utan snarare i sammanhanget det används. Att kritisera en persons åsikter genom att påpeka ens privilegier. Att förminska värdet av en åsikter på det sättet är precis vad vi inte behöver för att skapa förståelse för varandra. Det ska ju handla om värdet i våra åsikter, inte vem som säger det. Humor däremot, det handlar för mig ofta om att leka, släppa på gränser och utforska våra funderingar. Det är klart vi kan ta illa upp, det har jag gjort många gånger, men jag blir lycklig av att se människor som bjuder på sig under en stund.

Ber om ursäkt till trådens skapare för att ha dillat iväg lite.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,620
Location
Rissne
Kamrat 9356 said:
Sum Caligini said:
obak said:
Sitter och läser recensionerna i senaste Fenix och måste göra ett inlägg i konsten att skriva en icke-förvirrande text.
"En har hur många omslag som helst men om en spar en tärning [...] så får den inte slås om igen denna runda."

"När en bygger en atraktion måste en ha ett antal tärningar [...]"

All heder åt recensenter, men sluta använda ordet En när ni menar Man, känns Man alldeles för manschavunistiskt icke genusneutralt så använd om ni måste Hen, men fan inte En!
"Man" i detta sammanhang kommer väl inte från könet "man" utan har väl mer med "människa" att göra. Nån som är duktig på språkhistoria?
Jag har inte koll på ordet "man" i svenskan specifikt, men engelskan delar en del ursprung med svenskan (fornnordiskan) och som dinosaurie-serien pekar på så kommer nog ordet från latinets humanus - fornnordiskans faktiska "manlig" som i "människa av hankön" är var, som i varulv (och vif då, för kvinna - att det i engelskan blev "wife" är lite intressant, men Mistress betydde å andra sidan inte älskarinna från början heller...).
Vad jag vet så handlar c:a ingenting av debatten om språkhistoria eller ordets ursprung, utom när kritiker drar upp det som ett "argument". Frågan är ju inte vad det har betytt, utan vilka associationer det skapar nu.

Språkhistoria är intressant, men inte alltid relevant.
 
Top