halvsnabba resor

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Vad är problemet jag försöker lösa? Jo, när jag har spelat ut resor, typiska resor i kvasi-medeltidsmiljö där det traskas fram i skog och mark, så har jag sett två olika sätt:

Snabbspolning
"Ni traskar fram ett par dagar,skogen är grön omkring er. Nu är ni framme".
Detta är bra för att det snabbt för spelarna dit de ska. Det är dåligt eftersom spelarna inte får någon större känsla av världen under resan, avsånd blir väldigt abstrakta då det går lika snabbt (irl) att resa två dagar som två månader.

Simulatoriskt
"Ni ger er av på morgonen, slå ett slag för Stigfinna så får vi se hur långt ni hinner innan lunch. Ni kan också stryka en ration från era utrustningslistor.".
Här slås det massor av slag för ta sig framåt. Resurser räknas och slumptabeller slås för oanade möten. Detta är bra för att spelarna verkligen får en känsla för avstånd i världen samt råkar ut för en massa spännande grejer som inte direkt har med huvudberättelsen att göra. Det är dåligt för att det kan ta 10 spelpass att komma fram till nästa bit av huvudhandling, och för att spelarna kanske i princip har glömt vad det var som var så viktigt med huvudhandlingen när dom väl kommer fram.


Så vad finns det för gyllene medelväg? Här är vad jag skissar på just nu:

Slå en färdtärning, T4 för farliga områden, T6 för normal vildmark och T10 för civlizerade områden. Resultatet är hur många mil (eller hexagoner) ni reser innan något händer.
När något händer slås en T6:
1: Det uppstår osämja i gruppen, en spelare får sätta en scen och spela ut den. +1 i Resmetapoäng.
2: Gruppen har en trevlig upplevelse, en spelare får sätta en scen och spela ut den. +1 i Resmetapoäng.
3-6: SL slår en slumptabell med möten (kan innehålla allt från monster till ruiner eller handelsresande)

"Resmetapoäng" har behov av ett bättre namn och jag vet inte ännu hur de ska användas.

Vad säger ni? Kan det funka? Vad ska jag göra med mina Resmetapoäng?
 
Last edited:

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Jag tycker att det låter som en mycket bra idé!

En nitpick är att områdena borde graderas på en annan skala (t.ex. lugn - hektisk). Farligheten avgörs sedan i slumptabellerna.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Kolla in The One Ring, de har rimliga regler som gör resandet till... något mer.
Och såklart finns alternatviet att Hex-kräla som att det vorde 70-tal!
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Vad säger ni? Kan det funka? Vad ska jag göra med mina Resmetapoäng?
Varför börjar du inte i andra änden? Varför ska spelmötet innehålla resan överhuvudtaget? Vad vill du uppnå?

Det finns väldigt olika mekaniker att använda beroende på vad syftet är?
- vill du att resan ska vara farlig och kräva resurser?
- vill du att det ska vara en lugnare period för att få ner tempot/tillåta scener för relationer!
- vill du att själva resandet ska vara ett krunchigt minispel?
- vill du förmedla färg, och introducera element i settingen?
- vill du ge en känsla av att spelvärlden är en stor och öppen sandbox?
- vill du att det ska vara några scener med dåligt designad utfyllnad?!

Ditt syfte tycker jag bör styra mekaniken. Har du inget syfte så skippa resan.

//EvilSpook
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Varför börjar du inte i andra änden? Varför ska spelmötet innehålla resan överhuvudtaget? Vad vill du uppnå
Jag gillar resor och att spelarna får uppleva världen genom dem. Jag älskar också äventyr där spelarna får utforska stora områden och gå kors och tvärs i vilken ordning de vill. Att helt plocka bort resor känns inte som ett kul alternativ.

Och såklart finns alternatviet att Hex-kräla som att det vorde 70-tal!
Just nu kör vi hexkräl mycket. Det är lite det jag syftar på i min beskrivning, men jag valde att kalla det simulatoriskt eftersom samma principer går att använda även utan hex-grid. Det jag eftersträvar är alltså en lite snabbare version av hexkräl.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kika lite på Ryuutama:
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
- vill du att resan ska vara farlig och kräva resurser?
Ja

- vill du att det ska vara en lugnare period för att få ner tempot/tillåta scener för relationer!
Ja, men det är inte det primära syftet.


- vill du att själva resandet ska vara ett krunchigt minispel?
Nej


vill du förmedla färg, och introducera element i settingen?
Ja!


vill du ge en känsla av att spelvärlden är en stor och öppen sandbox?
Ja, inte bara ge en känsla. Det ska vara en öppen sandbox.


vill du att det ska vara några scener med dåligt designad utfyllnad?!
Nej, varför skulle jag vilja det? Vilket konstigt förslag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag gillar resereglerna i Ultraviolet Grasslands. Det är punktkräl, så mer begränsat än hexkräl men ändå med viss frihet. Premissen är att man reser med en karavan, och tidsenheten är en vecka, så man hanterar en vecka i taget, bockar av proviant, kollar slumpmöten och andra upptäckter. Oftast är det 1-2 veckor mellan destinationerna. Därför irrar man aldrig omkring på måfå utan resandet bryts av med tid att utforska platser mer i detalj. Allt hanteras genom slumptabeller och korta, beskrivande texter som gör mycket för att förmedla världens egenart till spelarna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag gillar resereglerna i Ultraviolet Grasslands. Det är punktkräl, så mer begränsat än hexkräl men ändå med viss frihet. Premissen är att man reser med en karavan, och tidsenheten är en vecka, så man hanterar en vecka i taget, bockar av proviant, kollar slumpmöten och andra upptäckter. Oftast är det 1-2 veckor mellan destinationerna. Därför irrar man aldrig omkring på måfå utan resandet bryts av med tid att utforska platser mer i detalj. Allt hanteras genom slumptabeller och korta, beskrivande texter som gör mycket för att förmedla världens egenart till spelarna.
Att ha en vecka som tidsenhet är en snygg lösning. Det skulle ju funka med en hexkarta också, att man får gå sju steg. Så kanske det händer T3 slumpgrejer, eller något sånt.
 
Top