Nekromanti Halvlängdsmän

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Sluta frysa ut halvlängdsmännen från äventyr! Det verkar som ingen rollspersonvill vara halvlängdsman!? Eller har jag fel? Halvlingarna kanske är vanliga, eller...?
 
Joined
2 Mar 2001
Messages
122
Location
Sverige, Stockholm
Själv är jag en hängiven användare av halvlängdsmännen...Använder dem så ofta jag kan...Vet inte varför de är mina favoriter men de har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta /images/icons/smile.gif
 

Elendiar

Veteran
Joined
15 Mar 2002
Messages
20
Location
Stockholm
Jo, jag vet. Alla känner väll Sitor?
Även om just Sitor Silverblad är ett dåligt exempel på detta har nog halvlängdsmännens popularitet/impopularitet sina rötter i att de är så "mänskliga". Deras styrka ligger inte i egenskaper och DoDregler utan i rollspelsvärdet. De är lite underlägsna, men ändå envisa och en gnutta blåögda. För att ta SoR som exempel... Hur vore det om Frodo och hans vänner var av Numenoranskt blod? Stolta människor vinner inte sympatier på samma sätt. Det är lite av en dramaturgisk fråga, och om SL vet detta kan han med halvlängdsmännens hjälp krydda sina äventyr till det yttersta.
 

Lille Skutt

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
8
Det är ascoolt med hallängdsmän har alltid spelat och kommer alltid att spela 1/2 man
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Håller med de andra här....Har själv en halvlängdsman som jag spelat i ca 1,5 år.....väldigt ql karaktär. Så jag tror att de som aldrig har spelat en halvlängdsman undersakktar dem lite faktiskt....
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Tja..

Vet inte hur det är i allmänthet men i vår spelgrupp har det faktiskt gått en del halvlängmän på äventyr... Utmärkta som tjuvar, lärda män och min favorit Magiker...

Halvlängdmän är enligt mig den bästa rasen för magiker om man bara tar grundegenskaperna och BP kostnad för den... inte många andra som har + i smi, fys och psy.. .DVS man blir inte så klen när man blir gammal.... :gremsmile:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmm, det står ganska klart i DoD4 (jag antar att ddet är det du spelar då du talar om BP) att halvlängdsmän oftast inte blir magiker. Att göra dom till magiker bara för att maxa en gubbe är otrevligt koboldande enligt mej.
Förresten har halvlängdsmän -4 i STY och man får -5 när man är gammal... vad kallar du klen? /images/icons/wink.gif
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Hmm, det står ganska klart i DoD4 (jag antar att ddet är det du spelar då du talar om BP) att halvlängdsmän oftast inte blir magiker

De där är lite tolkningsfråga och använder man magiboxen står det klart och tydligt att halvlängdsmän kan vara magiker. Dock har de bara möjlighet att välja Illusionism och Harmonism som magiskola (-skolor).
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Been there, done that. Jonix hade ett äventyr i en halvlägdsmannaby. jag gick steget längre och skrev ett "konventsäventyr" till Rollspel för alla:s avslutning i Jönköping nu i helgen med bara Halvlängdsmän av kvinnligt kön som rollfigurer. just nu är det skrivet till mig, då jag var enda SL. Jag planerar att skriva om det så att andra kan använda det, men det är ett ganska omfattande jobb så det lär ta ett tag då jag har annat att göra. Men jag säger till här när det finns ute.
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Tja.. Defenitions fråga...

1. Magiker behöver ofta inte mycket styrka de har sin magi för att lösa problemen...

2. Det står också nånting om att halvlängdsmän ofta inte ger sig ut på äventyr ens...

Slutsats:
Om man ändå är halvlängdsman på äventyr så kan man väl lika gärna vaa en maigker.. .Det finns trots allt inga förbud mot det... :gremsmile:
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Har du jämfört med felicier, magir eller Högalv( á la alvboken) när du talar om halvlängdsmän som den bästa rasen för magiker? Personligen tycker jag felicier är mycket bättre, för dom är männsiskor och har samma BP-kostnad som en människa men bla +3 i PSY.
 
Top