DoD Halvlängdsmän i nya DoD?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det folkslag som tagit minst plats genom åren när jag spelat DoD har varit halvlängdsmän. Ytterst sällan har jag spelat en sådan och ännu mer sällan har jag haft med en som slp. Generellt sett tycker jag att den funktion som halvlängdsmän brukar uppfylla, att vara den lilla underdogen som ingen räknade med, kan fyllas mycket bättre av ankorna i just DoD.

Undrar vad ni tycker om halvlängdsmän? Brukar ni ofta spela sådana? Tycker ni att de ska vara med i nya DoD? Varför/varför inte?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det folkslag som tagit minst plats genom åren när jag spelat DoD har varit halvlängdsmän. Ytterst sällan har jag spelat en sådan och ännu mer sällan har jag haft med en som slp. Generellt sett tycker jag att den funktion som halvlängdsmän brukar uppfylla, att vara den lilla underdogen som ingen räknade med, kan fyllas mycket bättre av ankorna i just DoD.

Undrar vad ni tycker om halvlängdsmän? Brukar ni ofta spela sådana? Tycker ni att de ska vara med i nya DoD? Varför/varför inte?
Nej, det är Tolkien, iaf om vi snackar hober fast under annat namn (vilket det var i DoD). För mig är det som att stoppa in jawor.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag spelade ofta halvlängdsmän (gärna tjuvar) under min DoD tid. De var ofta SLPer också (lärda män, köpmän etc.)

Jag har ingen åsikt om de ska vara med i DoD. Man kan väl enkelt lägga till dem om man saknar dem.

//EvilSpook
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Som jag skrev i en annan tråd. Det finns tre pysslingar att spela men oftast ingen halvjätte det tycker jag är synd. Varför har det blivit så?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag gillar halvlängdsmän/misslor/wellihalldys/hompar. O jag skulle säg att de fyller en annan nisch än ankor: hompar är mer hemmastadda, jordbrukande (antingen som lantbrukare eller trädgårdsodlare), o smygande/gömmande av sig, medan ankor är mer resande (sjöfarare, pirater o handelsmän), temperament stydra o våldsamma (inte att säga att halvlängdsmän inte kan vara våldsamma men ofta framställs det som något ovanligt o/e komiskt).

Nej, det är Tolkien, iaf om vi snackar hober fast under annat namn (vilket det var i DoD). För mig är det som att stoppa in jawor.
Fast kan man inte säga det samma om alver o dvärgar i klassiska fantasy rollspel?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Som jag skrev i en annan tråd. Det finns tre pysslingar att spela men oftast ingen halvjätte det tycker jag är synd. Varför har det blivit så?
Tror det e en fråga om spel mekanik o tänk att de olika raserna ska vara rätt så jämlika. En halvjätte skulle vara en mördarmaskin i strid (eller i alla fall ha så mycket KP att de kan ta sig ur de flesta strider utan problem), o det tycks vara där folk ofta bryr sig om att det ska vara "rättvist"/inte ska finnas "go-to" ras för alla mördarlodisar. Men man tänker inte på alla de nackdelarna som en halvjätte skulle ha i en standard rollspels värd (ta sig in i grottsystem, smyga på folk, ta sig igenom dörrar, kunna sitta i det rökiga värdshuset man får sitt uppdrag, omkostnaderna för mat, m.m.) som negerar fördelarna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag bläddrade igenom bunten med Drakar-rollfigursblad som överlevt i mina samlingar härförleden, mer eller mindre alla. härrör från tiden 84-89. Det var nog en femtio RP. Inte en enda hobbit. Antar att vi tyckte de var fjantiga? Frapperande många människor faktiskt.

Jag är ju inbiten ankhatare, men ingen vän av hobbitar heller. Bägge kommer dock så klart vara med i nya DoD.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Halvlängdsmän var ganska vanliga som RP när det begav sig, på samma nivå som alver och dvärgar med människor som banligadt. Men jag kan ha och missta dem i nya DoD.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Halvlängdsmän var hyffsat vanliga när vi spelade. Halvlängdsmän och ankor och andra små kortväxta folkslag blev ganska ofta tjuvar i vår dåvarande spelgrupp.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Undrar vad ni tycker om halvlängdsmän? Brukar ni ofta spela sådana? Tycker ni att de ska vara med i nya DoD? Varför/varför inte?
Jag gillar dem inte. Har till och med tagit bort dem från flera kampanjvärldar jag spelat. Ända tills jag kom på att jag gillade att de är gangsters i WFRP, så nu är de med på mina listor över spelbara folkslag igen!

Jag tycker att de ska vara med i nya DoD, men det är mest av tradition.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Ja, även om jag inte är intresserad av ny DoD så skulle jag förmodligen kunna tänka mig köpa det om halvlängdsmän finns med så att jag kan kasta ut ankor vid mitt eget spelbord. Skulle endast ankor vara med och inte halvlängdsmän så skulle jag låta bli att ens överväga ett köp av DoD.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Men det kommer säkert dyka upp fler pysslingar att spela. Svartalfer, gnomer, ludet småtroll, svanmö, kattman, råttman så länge man inte får för mkt kp får man bli spelbar rollperson för mkt kp är för monster
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Gillar halvlingar. Absolut att spela, men ännu heller som SLP:er. Framförallt hobbit-stuk på dem, så hemtama, lugna och återhållsamma (förutom när det gäller mat och dryck). Bra comic reliefes.

Tycker inte alls de har samma roll som ankor i DoD och har gärna båda. Men ska en bort är det halvlingar, då dessa är synnerligen lätta att stoppa in själv, i synnerhet som SLP:er.
 
Top