Nekromanti Halv-raser i eon?

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Tja ni vet den där lilla familje tabellen som säger att familjen är halv-ras av något.. typ skuggfolk eller så..

Så min fråga är denna..

Vilka halv-raser finns det i Mundana?
Jag vet tex, att det inte går o bli halv alv.. du blir antingen hel alv eller hel människa inte en blandning..

Hur är det med tiraker osv ?

Har letat lite i olika böcker men inte hittat någe vägledande

lust o hjälpa till ? =)


(ush vilken rambling jag håller på med här.. men behöver lite hjälp här.. =) )
 

Thodd

Veteran
Joined
12 Jan 2010
Messages
191
Location
Norrtälje kommun
vill minnas att Gudinnan Mahktah (osäker på stavningen) har satt "P" för alla framtida "korsningar" dvs det kommer inte att uppkomma några nya raser/arter med tiraker i. Möjligen kan väl detta fungera ungefär som alvernas förbannelse till den grad att avkomman blir antingen t.ex. människa eller av tiraksläkte
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Du kan ju alltid köra på en halvras mellan två människoraser. En kombination av kragg och till exempel kamorian torde ge en intressant rollperson. Annars tror jag inte att det finns halvraser.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Antar att det för det mesta fungerar i verkligheten med raser och arter. Människor, dvärgar, tiraker och alver (Jaja, misslor också) är olika arter och kan alltså kanske para sig med varandra, men då kommer inte avkomman att kunna få någon egen avkomma (se olika blandarter som liger, mulåsna och liknande). Olika raser (underkategorier bland arter) kan dock para sig och få avkomma som kan få avkomma. Så personligen kan det finnas tirakmänniskor, dvärgtiraker osv. men aldrig i någon större utsträckning eftersom att dessa inte kommer att kunna leva vidare, och det lär inte vara jättevanligt med blandarter från början. Exempelvis lär det finnas fler albinodvärgar än människodvärgar i hela Mundana.

/Petter vill minnas att han diskuterat det här innan.
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Jag brukar köra så att man kan inte bli halvras mellan 2 olika raser. Men det fungerar mellan 2 olika släkten inom en ras t.ex kan en Lalast och Taup få en unge eftersom att båda dessa är släkten inom människorasen. Då blir detta barn hälfen Lalast och hälften Taup. Om detta inträffar får ungen båda släktenas attribut modifikationer. Låt mig förklara bättre med en tabell.

STY|TÅL|RÖR|PER|PSY|VIL|BIL|SYN|HÖR|
Lalast:-1 | - |+2 | - | - | - |-1 | - | - |
Taup :-1 |-1 | - |-1 |+1 | - |+1 |-1 |-1 |
Ungen :-2 |-1 |+2 |-1 |+1 | - | - |-1 |-1 |

(tabellen såg mycket sämre ut efter att inlägget var skickat. hoppas den är förståelig ändå)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Borde det inte bli ett medel (trunkerat) av föräldrarnas modifikationer?

Tillämpar man din metod så borde ju även inom samma släkt moddarna läggas ihop, med extremt höga och låga värden som följd efter nån generation?

/ Phelan
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Halv-raser i eon? OT

Antar att det för det mesta fungerar i verkligheten med raser och arter. Människor, dvärgar, tiraker och alver (Jaja, misslor också) är olika arter och kan alltså kanske para sig med varandra, men då kommer inte avkomman att kunna få någon egen avkomma (se olika blandarter som liger, mulåsna och liknande).
Det där är inte riktigt sant, men nästan. En del honor är nämligen fertila, det finns flera dokumenterade fall både bland pantherahybrider (dvs stora kattdjur) och mulor där honor fått ungar. Nåja, är man intresserad kan man läsa om saken här och här :gremsmile:.
 

Rokan aka Daram

Veteran
Joined
9 Aug 2010
Messages
46
Location
Tving
Re: Halv-raser i eon? OT

Att det står att man är halvblod kan ju också helt simplistiskt betyda att man är mundanas motsvarighet till halvalv. Alltså antingen en människa med lite alviska drag som lite spetsiga öron och slankare byggd eller en alv med något bredare överkropp och lite rundare öron.

Samma sak går att göra med tiraker och ovanstående förslag med människoraser fungerar med. Håller dock med om att det borde vara ett "medelvärde" av rasmodifikationerna.

Halvbloden borde också vara impotenta som ovanstående skriver. Men kom ihåg, det är din värld, du sätter gränserna och undantag bekräftar regeln^^

/Rokan tittar närsynt på raser
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Det kanoniska svaret är att bara människor och alver kan få barn med varandra och barnet ärver antingen förbannelsen eller ej. Det kan dock få utseendemässiga drag från den andra arten. Detta förklarar till exempel pyars människolikande utseende och leárams skäggväxt.

Dessutom kan de tre tirakraserna få barn med varandra, avkomman där blir alltid samma ras som modern.

Skuggfolk och demoner kan i vissa fall få barn med andra hummanoida folk. Avkomman verkar oftast bli samma ras som den "jordiske" föräldern fast med vissa lustiga sidoförmågor eller utseenden. Det verkar som om det i detta fall inte är någon helt naturlig fortplantning, så de vanliga problemen för korsbefrukning tycks inte riktigt gälla.

Dessutom finns minotaurer och satyrer, som enligt senaste monsterboken enbart har manliga medlemmar och vars barn med andra humanoider utan undantag blir samma art som fadern.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Nja, there's a little more:

Det har antytts att dvärgar och människor (och därmed kanske alver och dvärgar) möjligen kan få barn. Det finns inga exempel på att det någonsin inträffat dock (antagligen eftersom fantasydvärgar är så sjukt osexiga att ingen skribent pallade föreställa sig det :gremsmirk:...även om roghan-thism-avkomma kunnat förklara hené...en hel del).

Also, troll kan få barn med gûrder, vad det verkar.

Och kamorfisk gen-splicing torde kunna motivera det mesta om man verkligen är desperat på att få igenom en specifik idé :gremwhistle:

- Ymir, vidareutvecklar
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Also, troll kan få barn med gûrder, vad det verkar.
Det faktum att Maktah var lack på att lyssna på en bunt gnälliga Gûrder och ville ha riktiga män som tillbedjare kan också ha spelat in.
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Kanske det. Dock så brukar inte barnafödsel och därefter att man spelar som sitt barn hända så ofta i vår spelgrupp
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Sedan är ju också frågan hur det där med "alv/människa med vissa utseendemässiga drag" fungerar i praktiken. Liksom, om kombon thism/veddo av någon märklig anledning skulle inträffa och barnet skulle bli en människa tycker jag att det känns jävligt märkligt att det skulle bli renodlat veddo -- saker i stil med längd och vikt borde åtminstone justeras.

Sedan bör ju också vissa grundegenskaper, framför allt Bildning, justeras enligt var barnet växte upp snarare än vilken förälder det tar efter. Rasböckernas förklaringar på varför moddarna är som de är tar ju ofta upp miljöfaktorer minst lika mycket som arvsfaktorer, så därför tycks det mig underligt att man skulle använda den ena rasens moddar rakt av.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Halv-raser i eon? OT

Fahnen: Jo, jag vet att det finns undantag, men det kändes onödigt att gå in detaljerat på det hela.

Bobby Magikern: Längd och vikt (storlek) anpassas oftast efter modern. Även om det påverkas lite av fadern. Att en troll parar sig med en hon-gurd och gurden föder en sex ungar som vardera är lika stora som gurden skulle kännas mysko. Att en gurd parar sig med ett hon-troll och ett gäng jättegurder kommer ut känns mer sannolikt(bortsett från själva parningsakten).
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: Halv-raser i eon? OT

jo, anledningen till att jag finner detta av vikt är att jag kommer spelleda ett generations spel, så släkten är av vikt.. funderar dock på att stryka halv-ras slaget mest pga det ger mig huvudvärk :gremwink:

Men kort och gott kan man alltså säga att mundana inte tillåter blandning mellan raser (alver undantaget) samt någon phreak accident när det gäller demoner och skuggfolk..
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Poängen med min invändning gick dig nog förbi.

Med ditt förslag skulle ett barn av två föräldrar av olika folkslag där båda har -1 i STY får -2 i STY. Medan ett barn där de två föräldrarna är av samma folkslag som har -1 i STY-mod får -1 precis som sina föräldrar.

Jag ser inte varför lika starka anlag skulle adderas bara för att föräldrarna är från olika folkslag.

Mvh / Phelan
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Halv-raser i eon? OT

Är du intresserad att få fram ett barns egenskaper så från två olika raser så kan du alltid utgå från medelvärdet (10-11) + rasmodifikationer för att få fadern och moderns grundegenskaper och där efter följa reglerna i grund boken för att ta fram barnets värden, reglerna finns i närheten där du slår fram din familj. Och på så sätt kan du få fram ras mod för halvblod.

~ Vicotnik over and out.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Halv-raser i eon? OT

Eller så kör man på en direkt ärftlighet av attribut, istället för en indirekt via modifikationerna.
Vad jag menar är att istället för ärva modifaktioner (Typ -1/-1 STY) Så tar man de egentliga attributen och får då fram exempelvis att pappan har 15 STY och mamman 17 STY så får ungen 16, istället för en rasmod. på -1.
Modifikationerna har ju redan lagts dit på föräldrarna och det känns mysko att två starka individer får en klen unge för att själva rasen i allmänhet är klen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Om jag nånsin har dig som spelare ska spelare hälften Kragg och hälften Eyren (eller Frakktrukh!). ;D

Om inte det illustrerar problemet med din lösning tydligt nog gör inget det.

/Joel
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Om inte det illustrerar problemet med din lösning tydligt nog gör inget det.
Eller så ser du helt enkelt Pendragons förslag som ett alternativ för de raser där korsning inte beskrivs. I Tirakboken står det om vad som sker om en Trukhkvinna blir havande med en Gûrd, och i regelboken, spelarens handbok och spelarens bok står det att alla kvinnor av kraggfolket blir Eyren och alla män blir Kragg, och även färdiga stats för de båda.
 
Top