Nekromanti Halo

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Tjena

Har just spelar FPS:en "Halo" som utspelar sig på en konstgjord "ringvärld". Efter detta är jag givetvis inspirerad att skapa äventyr på detta tema och undrar om någon vet om det finns någon SF skrivet på detta tema eller nått annat som kan hjälpa?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Ringvärld?

Science-Fiction på en ringvärld?

Är det för uppenbart att föreslå "Ringworld" av Larry Niven?

Sedan utspelar sig både "Consider Phlebas" och "Look to Windward" av Iain M Banks på ringvärldar, men mindre sådana som kretsar i omloppsbana runt en stjärna istället för att ligga runt den. Då löser de å andra sidan problemet med solljus på ett enkelt sätt.

/tobias
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Re: Ringvärld?

Halo är en "Orbital" snarare än en "Ringworld", för att nu använda hr. Banks termer. Men den är fortfarande förjevla stor. Jag känner inte till nån annan som har den sortens konstruktioner i bokform, men det finns ett par som har skrivit om rymdskepp formade som gigantiska toarullar, bl a Heinlein och Gene Wolfe. Jag bollade ett tag med att skriva ett barbarfantasyäventyr i en sån miljö... Conan och flugögemonstren, typ.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Kul översättningsmiss (lite OT)

Hej!

Jag såg ett program om datspel på SVT och de hade med Halo som ett av de snyggaste spelen eller nått sånt. Den engelska speakern sade nått i stil med:

"Halo takes place on a mysterious ringworld..."

Den svenska översättaren lyckades få detta till:

"Halo äger rum i en mystisk Sagan om Ringen-värld..."

MUHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHA! Snyft... hehe... snörvel... lessen... okej, förlåt får OT:t men lite kul måste ni erkänna att det var?

M.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kul översättningsmiss (ant)

höHö !!
tänk så det kan bli inimellanåt, när man kanske har irrat in sig för mycket Tolkien... :gremgrin:
 
Top