Halloween-/skräckfilm lagom för 12-åringar

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Hej, stort tack för responsen från er alla. :love:

Vi ska gå genom listan på de filmer vi inte redan tittat på eller har planer för (Sjätte Sinnet ska vi kolla på ikväll -- toppenbra förslag f ö), så får hon bestämma vad som passar hennes kväll.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Risken är Att många av den äldre filmerna (som man själv gillade från 80/90-talet) känns väldigt daterade. Såg själv på Gremlins för några år sedan och effekterna hade inte direkt åldrats med värdighet.

A Nightmare before Christmas tycker jag är helt underbar, men vet att mina kompisar var väldigt skeptiska redan när vi såg den på bio. Tänker att musikalinslagen inte passar alla.

Coraline har jag inte sett sen den släpptes på bluray, men den minns jag som riktigt bra. Även Frankenwiener och Corpses Bride minns jag som bra (även om jag knappt minns dem såhär långt senare).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
9 kanske kan passa in som en mysryslig halloween-film?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Såg själv på Gremlins för några år sedan och effekterna hade inte direkt åldrats med värdighet.
Sant, såg om filmen själv för något år sedan, men jag funderar på om tolvåringar inte har samma referensramar för vad som är verkligt jämfört med oss.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Sant, såg om filmen själv för något år sedan, men jag funderar på om tolvåringar inte har samma referensramar för vad som är verkligt jämfört med oss.
Fullt möjligt, men jag är lite tveksam. Gremlingsmonstren gjorde sig bra på en gammal 28” tjocktv, men med dagens upplösning och skärmstorlek blir det helt enkelt inte bra… upplever jag 😀
 
Top