Nekromanti Halloween - plast eller godis?

Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Ingen stor fråga, må vara, men vad finns kvar av Halloween? När jag var liten och det bara var Allhelgonahelg läste jag Scooby Doo och annat, då fanns åtminstone en lite 'skräckmys-faktor' över Halloween. Nu, kanske med för mycket av vuxenvärldsögon, känns det bara som ett tema bland andra. Mörker och kyla går ju bra med skräck, men 'amerikansk konsumtionshögtid'?
Så hur skruvar man upp känslan utan plastpumpor och fejkad spindelväv?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Halloween är inte en svensk högtid. Inte ens Allhelgona tycker jag är svensk, den infördes på 1950-talet och har sitt ursprung i katolicismen.

Vilken stämning vill du uppnå?
Själv är jag nöjd om jag får titta på någon mysfilm som Nightmare before Christmas eller liknande.
Vill jag ha skräckstämning skulle jag spela CoC eller liknande.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Skräckstämning går väl alltid att få till på olika sätt, men i samband med Helloween? 'Nightmare before C.' är ett exempel på något bra, men det är väl också det enda. Vad finns mer?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Voldstagg13;n47423 said:
Skräckstämning går väl alltid att få till på olika sätt, men i samband med Helloween? 'Nightmare before C.' är ett exempel på något bra, men det är väl också det enda. Vad finns mer?
Tycker du om Nightmare av Tim Burton kanske du tycker om Corpse Bride av honom med. Jag är däremot inte så förtjust i Coraline.
Och framför allt ska du se Mad Monster Party från 1967 som har varit en stor inspirationskälla för Tim Burton


Denna allhelgona tänkte jag dock försöka se den helt nya filmen The Book of Life


Den ger lite Grim Fandango-vibbar
Mundo said:
Coraline är grym ju!
https://www.youtube.com/watch?v=Oi9gtzslraI
Kan vara värt att tillägga att Tim Burton inte har varit med och gjort Coraline.
Voldstagg13 said:
Monster Party verkar ju vara en gammal godbit!
 
Top