Hall of Fame i USA – vilka svenska platsar?

Bläckfiskarna tycker jag borde få vara med på ett hörn. Både för Blood Feud och HoC som ju fick uppmärksamhet här senast på Ennies-galan.

Men är detta en Världens Hall of Fame eller en Sveriges? Om det är för rollspel internationellt och motsvarande Bruce Springsteen precis blivit tillagd så kommer vi med Hasse Andersson som förslag. Och nu menar jag inte att någon av de hittills nämnda är motsvarande Hasse Andersson :)
Hall of Fame i USA.

Min fråga är helt öppen. Så nu eller då eller förr eller senare spelar ingen roll. :-)

/M
Om vi ska prata senare måste jag nämna mina barn. De har hittills varken skrivit eller släppt några rollspel alls, men jag räknar med att de tar över och släpper pulizer-belönade spel när de blir över trettio.

Men om vi ska vara lite mer seriösa tycker jag nog att vi behöver lyfta de som drivit den svenska rollspelsscenen framför sig, snarare än de som bara skapat spel. GothCons grundare och de som höll det vid liv. De som såg till att Nordic Larp började tas på allvar och inte var lattjolajban-lajv i skogen med plastöron. Bara det att jag inte kan plocka fram namnen på dem ur minnet är ett tecken på att de inte lyfts tillräckligt, tänker jag.

Det enda konkreta namnet jag vill lyfta är Elliot Wieslander, Sverok-ordföranden som fick ta all mediastorm kring Didi och Björn på nittiotalet. Då var rollspel i blåsväder, och det kan inte ha varit lätt direkt.

Men är tanken att de ska vara internationellt erkända, eller är det av intresse för amerikansk publik vilka som i svensk kontext ska inkluderas i ett Hall of Fame? Obs tycker båda ingångar funkar, men bara så det blir tydligt!
Alltså, fundera inte på exakt hur kriterierna ser ut. Tänk fritt! Tänkt stort!

Jag vill bara få lite koll på vilka som svenska rollspelare tycker skulle platsa i en internationell Hall of Fame. Om det hjälper, så kan du tänka "om jag hade en internationell Hall of Fame, där jag bestämde kriterierna, vilka svenska spelskapare skulle platsa?".

:)

Tomas Härenstam och Fredrik Malmberg får väl representera Fria Ligan och Äventyrsspel. Så långt tycker jag det blir rätt självklart.
Någon från Mörk Borg borde nog vara med.
Räknas de som gjort artwork så kanske Martin Grip som gjort artwork till Symbaroum, The One Ring 2:ed, Blade Runner och Alien. Kanske även Simon Stålenhag skulle kunna räknas med men i hans fall är han nog mer känd för sin konst i filmen och serien än för rollspelen även om det är osäkert om filmen och serien ens hade blivit av utan rollspelen.
Därefter har jag för dålig koll på hur stort tex Trudvang och Mutant Chronicles var där borta. Finns även en del svenskar som gjort material till Warhammer Fantasy rpg men har dålig koll på hur mycket de varit inblandade i och hur stort det är i USA.

Jag tänker lite på Kult och mindre på mutant chronicles som var internationella produkter. Speciellt Kult som var kontroversiellt och mest insyltat i satanic panic. 80-tals produktionen var mest en intern svensk fråga.

Kult var genuint unikt internationellt, ja. Att dessutom ha skapat Mutant som långt senare la grunden för Fria Ligans engelskspråkiga expansion gör Gunilla Jonsson och Michael Petersén givna i mina ögon.
Tänkte samma, Kult blev internationellt och stort, blev på något sätt rollspelarnas revansch på The Satanic Panik.

Gunilla och Michael har skrivit in sig i rollspelens historia på ett unikt sätt.

Back