Hall of Fame i USA – vilka svenska platsar?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello alla!

Efter Outside the Box har jag fått frågor från Amerika om vilka svenska rollspelsskapare som skulle platsa i deras Hall of Fame (som alltså inte bara är till för amerikaner).

Så vem eller vilka tycker just du skulle vara värdiga att vara i Hall of Fame av internationella rollspelsskapare?

Namn räcker förstås, men om du vill skriva en kort motivation är ju det kul.

OBS! Det betyder INTE att jag har något att säga till om när det gäller vem som "tas upp" i Hall of Fame, bara att jag har fått frågan om huruvida det skulle kunna finnas någon som är "värdig".

För klargörande: Är det ett slags "Lifetime Award"-tänk, eller platsar mer "aktuella" rollspelsskapare på en sån lista?

Min fråga är helt öppen. Så nu eller då eller förr eller senare spelar ingen roll. :-)

/M
De jag oftast hör omnämnas av amerikanska poddar och youtube-kanaler är Tomas Härenstam och Johan Nohr.

Tomas: Fria ligan är nog vår största rollspelsexport och Tomas är ju en av de mest drivande därifrån. Bra på att medverka i intervjuer.
Johan: Hans estetik i framförallt Mörk Borg har haft ett stort genomslag på OSR-rörelsen, gissningsvis mer så än själva regelsystemet.

Last edited:
Det är ju alltid lite jobbigt att göra en sån här lista för att någon som verkligen förtjänar att nämnas kommer alltid bli utelämnad.
Så med en ursäkt till alla som förtjänar det men inte står med, tänker jag spontant såhär:

Anders Blixt
Gunilla Jonsson
Michael Petersén
Anders Gillbring
Tove Gillbring
Carl Johan Ström
Krister Sundelin
Nils Hintze
Thomas Härenstam
Christian Mehrstam

Hello alla!

Efter Outside the Box har jag fått frågor från Amerika om vilka svenska rollspelsskapare som skulle platsa i deras Hall of Fame (som alltså inte bara är till för amerikaner).

Så vem eller vilka tycker just du skulle vara värdiga att vara i Hall of Fame av internationella rollspelsskapare?

Namn räcker förstås, men om du vill skriva en kort motivation är ju det kul.

OBS! Det betyder INTE att jag har något att säga till om när det gäller vem som "tas upp" i Hall of Fame, bara att jag har fått frågan om huruvida det skulle kunna finnas någon som är "värdig".
Sen vet jag inte om du har hört talas om honom, men det finns en kille som heter Magnus Seter som skrivit lite rollspelsgrejer som jag tycker är ganska bra.

Men är detta en Världens Hall of Fame eller en Sveriges? Om det är för rollspel internationellt och motsvarande Bruce Springsteen precis blivit tillagd så kommer vi med Hasse Andersson som förslag. Och nu menar jag inte att någon av de hittills nämnda är motsvarande Hasse Andersson :)

Men är detta en Världens Hall of Fame eller en Sveriges? Om det är för rollspel internationellt och motsvarande Bruce Springsteen precis blivit tillagd så kommer vi med Hasse Andersson som förslag. Och nu menar jag inte att någon av de hittills nämnda är motsvarande Hasse Andersson :)
Jag läste det också som "någon som även är namnkunnig internationellt", annars kan jag lista flera stycken som jag absolut tycker håller "internationell klass"!

Gunilla och Michael kan jag tycka för lång och trogen tjänst. Sen kanske vi har några andra men mest som producenter. Sen har vi en del andra namn som kan vara aktuella om först 20år av den nuvarande vågen.

Back