Nekromanti Hallå!

bluep0wnd

Veteran
Joined
21 Jul 2015
Messages
6
Hej!

Vi är två stycken från Göteborg(Lite norr om) som är otroligt sugna på att komma in i tabletop rollspels världen!
Vår erfarenhet är absolut noll när det kommer till själva spelandet, vi har båda läst/kollat/lyssnat om det räknas för något.
I vårt sökande hittade vi denna sida och hoppas att detta kan vara ett ställe som vi kan få in vår fot i rollspels världen på ett bra sätt.
Eftersom vi är båda extremt gröna inom denna värld så uppskattar vi alla tips på hur man lär sig bäst, var man gör det och självklart även om det är någon som har tid på sina händer att "lära upp" oss så skulle det vara sjukt kul!
Tid är allting vi har på våra händer!

/T & K
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zappelina och Genesis har väl någon lokal där de kör en gång i veckan som i princip är dropin.
Men de spelar mest "flumspel". Det kan fortfarande vara jättekul, men liknar inte riktigt "vanliga" rollspel som Dungeons & Dragons, Call of Cthulhu, Drakar & Demoer eller Mutant.

Kolla i Evenemang och Kontakt
http://www.rollspel.nu/forum/allmänna-diskussionsforum/evenemang-och-kontakt
så kan ni säkert hitta Göteborgsspelare.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,567
Location
Umeå
Välkomna hit! Det finns ett helt gäng forumiter baserade i göteborg, så jag hoppas ni får kontakt med några av dem :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
anth;n105743 said:
Zappelina och Genesis har väl någon lokal där de kör en gång i veckan som i princip är dropin.
Men de spelar mest "flumspel". Det kan fortfarande vara jättekul, men liknar inte riktigt "vanliga" rollspel som Dungeons & Dragons, Call of Cthulhu, Drakar & Demoer eller Mutant.

Kolla i Evenemang och Kontakt
http://www.rollspel.nu/forum/allmänna-diskussionsforum/evenemang-och-kontakt
så kan ni säkert hitta Göteborgsspelare.

Ey anth, du gör ingen superreklam för samberättarspelen (som i mina ögon ligger mycket närmare den eviga tradtionen av rollekar vi människor har med oss sedan tidernas begynnelse än moderna påfund som D&D) som är en lysande och mångsidig introduktion till rollspelandet.

bluep0wnd: Om ni ges en chans att haka på Zappelina o co och har ett öppet sinne så kommer ni att gå från spelmötet med djupare insikter om vad det innebär att vara människa i bagaget, tacka inte nej till den chansen om den ges!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
RasmusL;n105747 said:
Ey anth, du gör ingen superreklam för samberättarspelen (som i mina ögon ligger mycket närmare den eviga tradtionen av rollekar vi människor har med oss sedan tidernas begynnelse än moderna påfund som D&D) som är en lysande och mångsidig introduktion till rollspelandet.
Men jag skrev ju att det kan vara jättekul. :)

Det var mest att bluep0wnd skrev "tabletop rollspel" och då är inte samberättarspelen det första jag tänker på.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
bluep0wnd, använd sökfunktionen och sök efter "Gårda" (ligger i närheten av Ullevi) så hittar du info om Zappelinas och Genesis' spel.
 

bluep0wnd

Veteran
Joined
21 Jul 2015
Messages
6
Sikket forum! Mycket snabba svar, det uppskattas otroligt!
Skall kolla upp allting, man måste ju börja någonstans även om det var tanken att börja med just "DnD" och liknande så tror jag att vi är otroligt glada för all sorts erfarenhet!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Bah, här näst börjar ni väl bråka om ifall punk borde inkluderas under "musik" eller inte =)

Samberättarspel kan vara väl värt att kolla in. Eventuellt faller de er i smaken och då är allt fantastiskt, men om inte annat så kommer det säkert vara en intressant erfarenhet och ge er inspiration och idéer till vilken typ av bordsrollspel ni än hamnar i tillslut.

Du skriver att ni har läst, kollat och lyssnat och det är jättebra! Inget går upp emot att faktiskt "smutsa ner händerna" med faktiskt spelande så klart, men att läsa spelexempel och lyssna på podcasts kan vara ett jättebra supplement. Om inte annat så för att få se exempel på lite olika spelsstilar.

Saker som jag har kännt har varit väldigt intressant för mig på den punkten är

Ashes of Valkana med Will Wheaton (även om jag får erkänna att Will ibland känns en smula dryg, i synnerhet i introt jag länkat till).

Även Penny Arcades DnD-följetång har varit rätt intressant och inspirerande för mig, även om detta är mer traditionellt hack 'n slash-grottröj: Aquistions Inc.

Hoppas ni får bra kontakt med de spelare som finns i Götet och kommer in i denna fantastiska hobby!
 

bluep0wnd

Veteran
Joined
21 Jul 2015
Messages
6
Tackar återigen för alla förslag och liknande!

Vart är det bästa stället att köpa spel/böcker etc?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Välkomna till hobbyn och till forumet! Nu har ju andra redan diskuterat vårt gäng, men ja, vi är några som kör dropin ungefär en gång i veckan. Vi håller till i en studio på Fabriksgatan i Gårda. Alla är välkomna och det är helt okej att titta förbi en gång och sedan inte dyka upp igen, om man inte gillar det. Skicka ett PM till mig om du är intresserad så hör jag av mig när det blir spel nästa gång (antagligen nästa vecka).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
bluep0wnd;n105763 said:
Tackar återigen för alla förslag och liknande!

Vart är det bästa stället att köpa spel/böcker etc?
Online är ju oftast billigast, men jag tror bestämt att ni ska ha en science fiction-bokhandel i Göteborg (Kungsgatan 19), och i fall den påminner om den vi har i stockholm borde de ha gott om rollspel:
https://www.sfbok.se/

Sen kan även följande onlineaffärer vara intressanta:
http://alphaspel.se/shop/
http://www.collectorspoint.se/sv/hem.htm

Men även Adlibris kan ha många rollspel till rätt billiga priser, även om de ibland kan vara svåra att hitta.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Trådar som denna är anledningen till att jag fortfarande orkar engagera mig i Rollspel.nu.

Ni är bäst!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Värt att veta är även att många rollspel finns att få tag på i PDF-form för betydligt mindre slantar än det kostar att köpa boken. vissa föredrar böcker, andra gillar PDF:er, och det beror lite på vad det är för spel. Vissa spel läser man igenom en gång och så kan man spela det, andra vill man hålla på och bläddra i under spel.

Jag, krank och Rickard har samlat de spel vi har skrivit på urverkspel.com. Mina spel finns gratis i PDF-form, och det finns länkar till att köpa alla spelen i bokform online.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Genesis;n105808 said:
Jag, krank och Rickard har samlat de spel vi har skrivit på urverkspel.com. Mina spel finns gratis i PDF-form,
Jag tror, rätta mig om jag har fel, att alla spel som finns där går att ladda ner gratis. Eller har Rickard nåt spel som bara kan köpas? Jag har det inte, iaf =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
krank;n105810 said:
Jag tror, rätta mig om jag har fel, att alla spel som finns där går att ladda ner gratis. Eller har Rickard nåt spel som bara kan köpas? Jag har det inte, iaf =)
Visar hur bra koll jag har på kranks spel. :)
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Yes, vi kör på tisdag 28/7 kl 18 med bluep0wnd och dennes kompis. Kul, tack för att ni hänvisade till oss! Om det är någon mer från forumet som vill vara med så pm:a!

Ps. Jag bjuder på popcorn
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zappelina;n105865 said:
Om det är någon mer från forumet som vill vara med så pm:a!
Hade det inte varit så dåliga tunnelbaneförbindelser dit ner skulle jag kunna tänka mig att vara med.
 
Top