Nekromanti Hallå från USA

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
Hej! Jag heter Erik och bor i kalifornien. Jag här pluggat svenska i några år och hoppas att jag är duktig nog att prata om rollspel med alla andra här, men snälla ursäkta mig om jag göra misstag med språket. Min dröm är att spela rollspel på svenska utan problem (kanske om några år till).

Det bäst rollspelet för mig är Fate, men jag gillar också att spela många andra typer (D&D, Savage Worlds, Ubiquity, Apocalypse World, osv). Jag började att spela när jag var bara 10 år gammal under mitten av 80-talet. Nu jag spela 2 eller 3 gånger varje vecka.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,173
Hej Erik och välkommen hit! Din svenska är bra, så det behöver du inte oroa dig för :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Välkommen till forumet!

Hobbyn är en bra väg in i ett nytt språk. När jag var yngre var jag inte så intresserad av skolarbete, men jag gillade rollspel, så pappa köpte ett rollspel på engelska åt mig. Det gjorde att språket blev lättare, eller i alla fall roligare, att lära sig.

Nu börjar svenska spelmakare att mer regelbundet släppa sina spel både på svenska och engelska, så det går ju att fuska. :)

Men vill du prova att läsa något som bara finns på svenska kanske du kan börja med Rotsystem, ett svenskt cyberpunk-rollspel. Det går att ladda ner här: http://urverkspel.com/component/jdownloads/category/18-grundboken?Itemid=-1 (den översta filen)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hej! Kul att ha dig här! Gillar du Fate ska du spana in Oktoberlandet som är ett Fate-spel.
 

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
Tack alla :)

wilper;n223208 said:
Välkommen till forumet!

Hobbyn är en bra väg in i ett nytt språk. När jag var yngre var jag inte så intresserad av skolarbete, men jag gillade rollspel, så pappa köpte ett rollspel på engelska åt mig. Det gjorde att språket blev lättare, eller i alla fall roligare, att lära sig.

Nu börjar svenska spelmakare att mer regelbundet släppa sina spel både på svenska och engelska, så det går ju att fuska. :)

Men vill du prova att läsa något som bara finns på svenska kanske du kan börja med Rotsystem, ett svenskt cyberpunk-rollspel. Det går att ladda ner här: http://urverkspel.com/component/jdownloads/category/18-grundboken?Itemid=-1 (den översta filen)
Rotsystem ser jättebra ut. Jag måste läsa det snart.

Nässe;n223248 said:
Hej! Kul att ha dig här! Gillar du Fate ska du spana in Oktoberlandet som är ett Fate-spel.
Jag här läst om Oktoberlandet och kan inte vänta att beställa boken. Fria Ligan har skapat många intressanta rollspel.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,140
Välkommen hit! Har du några svenskar du tänkt spela rollspel med?
 

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
zonk;n224197 said:
Välkommen hit! Har du några svenskar du tänkt spela rollspel med?
Jag har spelat Fate två gånger med en språkutbyte kompis som hade aldrig spelat förut. Vi använde Skype och Roll20.net. Det var kul men han är inte särskilt intresserad av rollspel. Det är ingen fara eftersom han är en bra vän i andra sätt. Bortsett från honom jag känner inte så många svenskar. Inte än.

Min förmåga att skriva är bättre än min förmåga att tala, så kanske jag skulle leta efter någon PbP (vad heter det på svenska? Spela med post?)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hej och välkommen :)

Svengelska är rätt vanligt, så PbP funkar bra även i svenska sammanhang. Annan att man specificerar, typ "forumrollspel".

PbP har fördelen med att det lättare hanterar skillnader i tidszoner. Men annars gissar jag att rollspel via röst-chat kan vara ett väldigt bra sätt att öva upp vanan att prata :)
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Rotsystem är ett bra skrivet spel! Hjältarnas Tid är också ganska kort och bra, och skrivet väldigt rättframt. Det är lätt att ta till sig. Personligen tycker jag att Rävsvans spel är svårslagna när det gäller bra förklarade regler, vilket är mycket värt när man övar språk.

När jag pratar om PbP säger jag forumrollspel eller chattrollspel, beroende på. Ibland bara 'nätrollspel' (nät = net = internet), men då kan jag ju mena via skype också, så det säger jag bara i vissa sammanhang.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
zonk;n224197 said:
Välkommen hit! Har du några svenskar du tänkt spela rollspel med?
Alltså det går ju bra, med lite förberedelse, att spela svenska spel med folk som inte kan svenska. jag ledde svavelvinterrollspelet på engelska i Edinburgh- inga problem
 

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
Hjältarnas Tid ser intressant ut. Jag kommer att kolla på det någon gång.

Jag har läst en fjärde del av Rotsystem och känner mig ganska inspirerad av det. Förhoppningsvis ska jag hitta en chans att spela systemet.

Lupus Maximus;n224272 said:
Men annars gissar jag att rollspel via röst-chat kan vara ett väldigt bra sätt att öva upp vanan att prata :)
Jag vill gärna spela ett svensk spel via röst-chat men är lite rädd för att spela med flera människor som prata på full fart samtidigt :) Jag vill inte bryta ihop spelets stämningen just när allt blir spännande med, "Snälla, upprepa långsammare?"
 

Månlufsen

Veteran
Joined
15 May 2015
Messages
15
Nässe;n223248 said:
Hej! Kul att ha dig här! Gillar du Fate ska du spana in Oktoberlandet som är ett Fate-spel.
Fick tsarpaketet i mailen igår. Vad vacker den är!

Jag beställde också Spelet om Morwhayle eftersom jag har startat att läsa Häxmästaren. Jag är imponerad av Peter Bergting.
 
Top