Nekromanti Halfling-paladiner med mera

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: OT

Dessutom, alla vet ju att halvlingar gör sig bäst som dinosaurieridande barbarians!
Vadan? Harunte läst reglerna gosse? :gremwink: Enligt Eberronboken får halflings som är paladiner en Clawfoot som standard-special mount på level 5. Smaka på det bara: magisk paladinosaurie.

Jag vilar min attachéväska. :gremgrin:


/Feliath — föråldrad transportteknologi
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Eftersom jag tycker att den bästa D&D-världen är Know World och den bästa utgåvan av D&D är den som sammanfattades i Rules Cyclopedia, så kan naturligtvis inte halflings bli paladiner. Däremot kan halflings, och bara halflings, bli Masters - vilket är förvillande likt paladiner men inte samma sak.

Paladin är ju något som en Lawful Fighter kan välja att bli istället för Knight, Avenger eller Lord när han når level 10! :gremgrin:

(Jag kunde också kanalisera min inre Warcraft-nörd, och då finns det förstås inte något som löjligt som hobbitotter. Däremot kan människor och dvärgar bli paladiner...)

Erik
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Ytterligare belägg för att Wizard själva tycker det är ok med halfling paladins och att de har en given plats i Forgotten Realms kan vara att vid beskrivningen av paladins i FRCS anges som en av preferred character regions just Lurien. Är det då de 92% halflings eller de 4% humans man tar sikte på?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Allegorier

"JRR Tolkien tog skriftligen avstånd från alla försök att ge allegoriska tolkningar av den stora sagan. Han ogillade allegorier som företeelse."

Dags att citera mannen själv:

JRR Tolkien said:
As for any inner meaning or 'message', it has in the intention of the author none. It is neither allegorical nor topical.

[...] But I cordially dislike allegory in all its manifestation, and always have done so since I grew old and wary enough to detect its presence. I much prefer history, true or feigned, with its varied applicability to the thought and experience of readers. I think that many confuse 'applicability' with 'allegory'; but the one resides in the freedom of the reader, and the other in the purposed domination of the author.

[...] Or to take a less grievous matter: it has been supposed by some that 'The scouring of the Shire' reflects the situation in England at the time when I was finishing my tale. It does not. It is an essential part of the plot, foreseen from the outset, though in the event modified by the character of Saruman as developed in the story without, need I say, any allegorical significance or contemporary political reference whatsoever.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: OT

Wow, det var ju osedvanligt kickass och något jag glömde bort helt. Bra argument för halfling paladins i alla fall.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Alatar och Pallando

Detta påstådda utdrag ur JRR Tolkiens papperskorg berättar lite mer om Alatars och Pallandos öden och om Alatars dotter Lossiel (ung. "snövit").
Rättade ditt inlägg.

(Sorry, jag är inte alls förtjust i Christophers produkter av hans fars postuma verk.)

Erik
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,758
Location
Nett-ruh-bi
Re: Alatar och Pallando (edit)

Jaja.

Vad som en gång låg i JRR Tolkiens papperskorg återfinns i vart fall numer i CR Tolkiens gömmor.

Förresten så var artikeln jag länkade till inte alls från någon av herrarna Tolkien utan ett skämt hämtat från Usenet, varför det är lika rätt - eller fel - att påstå att materialet hämtats ur CRT:s gömmor som ur JRRT:s papperskorg.

Dewil
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hrm, hrm, nu har ju den lilla paladindiskussionen flyttats ur d20-forumets trygga famn, och då måste man definiera de begrepp man använder.

Men. Om vi definierar paladin som en helig krigare med stramt regelverk av naivt ridderlig art tycker jag varken Frodo eller Willow hör dit. Det de primärt sysslar med är att fly och hålla sig gömda. När det gäller rent slåssande är de helt beroende av starkare allierade, med undantag för Willows gryende trollkarlsförmågor.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Alatar och Pallando

Så klart artikeln är ett skämt med tanke på meningar som denna:
(snipp) And although Alatar took a form young and fair, and with costly raiment, and jeweled ornaments, and appeared comely (albeit somewhat tall and with an Adam's apple), Pallando spurned her love, saying, 'Get thee hence, ya pervert!' (snipp)
Gordeg
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Men jag har väldigt svårt för Halfling Paladins. Tanken på en liten nallebjörn som en gudabenådad förkämpe får mig mest att fnissa som en liten flicka....

Har du hört talas om Frodo Baggins? Eller Willow Ufgood?
Här slänger jag ur mig citat lite på Måfå, men det handlar om paladiner och om huruvida de passar som 1/2-ingar eller tvärt om.

Den stenhårda gamla 1st edition (AD&D) tolkningen som Caligula gör säger att 1/2-ingar inte passar till paladiner och inte får vara paladiner.

Till saken hör väl att inga förutom människor fick vara paladiner i 1st edition AD&D.

Så allt förutom människopaladiner måste ursäktas och förklaras väldigt hårt om man utgår från den skolan.

D&D har sedan länge övergett den linjen och har nu inga synpunkter på villka som ska vara paladiner eller inte.

Så från offciellt håll får man hålla tillgodo med argument från 1st edition tiden för att hindra 1/2-ingarna att bli paladiner.

Kvar blir alltså vad man tycker passar, en väldigt viktig fråga.

Och där är 1/2-ingarna inte helt entydiga på samma sätt som man kan säga att dvärgarna är, en 1/2-ing ger inte omedelbart upphov till samma associationer om man frågar olika personer, detta är naturligtvis ett problem om man vill komma fram till koncensus hur man ska göra med 1/2-ing paladinerna.

Tolkien som referens är naturligt men lite problematiskt när det gäller religiösa företeelser, han har en väldigt ambivalent hållning till att inkludera religiösa företeelser och gudar.

Han gör det och inte gör det, det finns till exempel inga präster eller kyrkor/tempel (här kommer säkert nån lärd person påpeka att det visst fanns ett sauron/morgoth (?)tempel på numenor precis innan det sjönk).

*Tolkien ambivalent till hur han ska hantera religion i sina verk*

och därför blir paladiner där svårtolkat inte bara för 1/2-ingar utan för alla andra också.



Om man använder D&D som referens finns det exempel på 1/2-ing paladiner, FR har använts som referens, det finns förutom yondallar även en gud som är fasligt lik en paladingud hos 1/2-ingarna Aarvoren the defender, har allt man kan begära av en 1/2-ing paladinkult.

Argumentet mot 1/2-ing paladiner är väl egentligen bara att man tycker att det inte passar (möjligen att det inte var tillåtet i 1st edtition AD&D), vackert så.

För mig är 1/2-ing paladiner ett mysigt koncept, även om man inte ser Tolkiens 1/2-ingar som paladiner så kan de användas som inspiration till hur en 1/2-ing paladin skulle kunna bete sig, både Merry och Pippin, men även till viss del Frodo även om han egentligen inte är en krigare så kan man stjäla lite av hans värdighet till en 1/2-ing paladin.

Lycka till med era 1/2-ing paladiner (och avsaknaden av dem om ni så önskar).

Bombu
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Re: Nämen

...och om Kraften kan räknas som ekvivalent med Gud, så kan vi väl också räkna in en viss träsklevande, grön grillvante med talfel som hyfsat välsignad.
Kanske sen fråga men jag minns inte: var den en svensk recensent som surt beskrev fighting prequel-Yoda som en grillvante som flög omkring?

(Tråden är redan taggad som nekromanti, så...)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Det fanns ju en gammal sammanslagning av Stjärnornas Krig/Sagan om Ringen i Sinkadus där hobbitarna (eller i alla fall Frodo) var jedier, och vad är en jedi i DnD termer om inte en paladin?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Oliver i Rolandssången är mer eller mindre Sam från Sagan om Ringen. Så Paladina på!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Oliver i Rolandssången är mer eller mindre Sam från Sagan om Ringen. Så Paladina på!
Eller Boromir - tutar i hornet när det är för sent, och så dör han.

Och naturligtvis har hobbitarna paladiner.


;-)
 
Top