Nekromanti Halfling-paladiner med mera

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Men jag har väldigt svårt för Halfling Paladins. Tanken på en liten nallebjörn som en gudabenådad förkämpe får mig mest att fnissa som en liten flicka....

Har du hört talas om Frodo Baggins? Eller Willow Ufgood?

Edit: Titeln har jag ändrat för att passa bättre som trådstart /Snigel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Nämen

Och vill man ha något mer fajtande, Meriadoc Brandybuck och Peregrin Took, riddare av Mark respektive Gondor. Den ene av dem var rätt viktig för dräpandet av Häxkungen, bossen över ringvålnaderna och den mäktigaste av dem. En viss mobbad översättare tyckte till och med att det var bättre att en trefots luden nallebjörn stod för hela häxkungadräpandet än att en kvinna gjorde det, så stackars Eowyn fick bara en bruten arm men ingen häxkungadräparmedalj.
 
G

Guest

Guest
OT

Ingen av dem ni nämner var ju utsedd av en kyrklig eller gudonlig organosation/order att vara dess förkämpe. jag tror ni eventuellt missuppfattat antingen klassen Paladin, eller huudpersonerna i Sagan om Ringen.

Jag tror dem bäst kan definieras som Fighter/Rogues alla fyra faktiskt. Jag tänker på deras förmåga att smyga, gömma sig, osv.

Men detta kanske är en separat diskussion vi kan ta.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Nämen

...och om Kraften kan räknas som ekvivalent med Gud, så kan vi väl också räkna in en viss träsklevande, grön grillvante med talfel som hyfsat välsignad.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: OT

Har inte halflings kyrkor då? :gremsmile:

Ok, jag erkänner att de exempel jag drog upp inte är ortodoxa exempel på "paladins" i betydelsen helig förkämpe, eller dylikt. Det jag ville peka på var snarare att "nallebjörnar" kan vara stora och betydelsefulla kämpar, och även väljas till sådana av utomstående bedömare. Frodo är ju utvald av Elronds råd, som har viss tyngd, och "nallebjörnen" Yoda har fått ett stort förtroende av Jedi-rådet.

Men visst, om diskussionen specifikt gäller ageranden hos olika kyrkosamfund i D&D-världen har du säkert rätt, och då kan det kanske vara på sin plats med rekommendationer. Där vet jag dock för lite för att ta en detaljdiskussion.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: OT

"Yoda har fått ett stort förtroende av Jedi-rådet."

Jedi-rådet, som i den där roliga asitatiska översättningsgrejjen som cirkulerar på internet kallas för Presbyterian Church. Yoda är typ Paladin. Men Ewokerna är inte paladins, och om de vore det skulle det vara rätt så löjligt.

Dessutom, alla vet ju att halvlingar gör sig bäst som dinosaurieridande barbarians!
 
G

Guest

Guest
Re: OT

Frodo valdes ju av Gandalf (till viss del Bilbo) att bära ringen. Elronds Råd bekräftade detta i en viss officiell ceremoni.

Men Frodo utsågs aldrig till paladinsk förkämpe av någon gud eller trossamfund. Det är ju en viss skillnad.

Jag skulle nog utgå från att Frodo var Fighter/Rogue, kanske med någon level i lämplig prestigeklass.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Moderering (uppdaterad) [ANT]

Nu har jag låst upp tråden igen efter att ha brutit ut den här delen. Ha en trevlig diskussion, men försök att hålla den på rätt forum i framtiden.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Frodos utvaldhet (OT)

"Frodo valdes ju av Gandalf (till viss del Bilbo) att bära ringen. Elronds Råd bekräftade detta i en viss officiell ceremoni."

I den mån man kan peka ut någon ansvarig för att Frodo bär ringen så är det inte Elrond eller Gandalf. På sin höjd var det Bilbo i sitt testamente, som Gandalf endast genomtvingade. Och vid Elronds råd så är det Frodo som självmant tar på sig ansvaret att bära Ringen. Det är ingen som tvingar honom eller ens begär det. Elronds vilja i filmen att begära av Frodo att fortsätta bära Ringen är Peter Jacksons, Philippa Boyens och Fran Walshs påhitt.

Tvärtom sägs det rätt ut att det som sker är ett resultat av större krafter än Gandalf och Elrond. Det var Bilbos öde att bära Ringen, och det var också Frodos öde.

Även om man finner visst stöd för tesen att Gandalf "valde" Frodo att bära Ringen i scenen då Gandalf skrämmer skiten ur Bilbo och tvingar honom att följa det testamente som Bilbo själv har skrivit (då Bilbo är oförmögen att göra det då han står under Ringens inflytande), så ska man inte glömma följande faktum: Gandalf är en maia, dvs en av de lägre gudarna under Valar och Eä. Han kommer från Valinor i väst, gudarnas hem, tillsammans med de andra fyra istari, som budbärare och rådgivare från Valar. Ergo: om Frodo faktiskt var utvald av Gandalf att bära Ringen, så är han de facto utvald av en gud.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Re: Frodos utvaldhet (OT)

Den som läser Tolkiens originaltext noga ser att Frodo fattade beslutet att ta Ringen till Domedagsberget helt av egen fri vilja. Tolkien framhäver på detta sätt de Fria Folkens respekt för individens fria vilja, till motsats från Saurons krav på villkorslös underkastelse under Locklösa Ögats vilja.
 
G

Guest

Guest
Re: Frodos utvaldhet (OT)

Nja, vid tillfället som det skedde var ju inte Gandalf en gud ännu. Han var fortfarande bara Gandalf Grå. Visst var det ödet som valde Frodo, dvs det var en slump att Bilbo fann ringen, och därigenom även Frodo, men det var Gandalf som ändå försäkrade sig om att Frodo verkligen tog ringen.

Hade Gandalf inte varit där, så hade Bilbo konsumerats av ringens inne boende ondska, och blivit en ny Gollum.

Enligt min mening kan Frodo överhuvudtaget inte anses vara en Paladin.
 
G

Guest

Guest
Re: Frodos utvaldhet (OT)

Ja, det håller jag med om. Gandalf var dock den som såg till att Frodo verkligen fick ringen av Bilbo.

Hela Sagan om Ringen är ju fylld av allegorier. Mest välkänd är kanske Tolkiens avsky för industrialiseringen av hans hemtrakt där skogar och våtmarker skövlades brutalt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Frodos utvaldhet (OT)

"Nja, vid tillfället som det skedde var ju inte Gandalf en gud ännu."

Vad har du fått det ifrån? Har du övertolkat filmens warpspeed-sekvens nu?

Gandalf den Grå var en av fem istari, fem maia som skickats från Valinor till Midgård. Radagast den Brune var en annan, och Saruman den Vite en tredje (och ledare av de Fem). Två andra nämns som "de blå trollkarlarna", och jag har sett ett par namn på dem nånstans.

Poängen är dock att alla fem trollkarlarna, inklusive Saruman och Gandalf när han ännu var grå, är maia och kom från Valinor i väst. Och han var fortfarande maia när han såg till att Bilbo lämpade över Ringen på Frodo. Och han var också maia när han återkom efter att ha dräpt balrogen, då dessutom som ersättare istället för Saruman den Vite.

Läs mer här om du törs.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Re: Frodos utvaldhet (OT)

De blå hette Pallando och Alatar och begav sig till Österns länder enligt Unfinished tales.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Allegorier

JRR Tolkien tog skriftligen avstånd från alla försök att ge allegoriska tolkningar av den stora sagan. Han ogillade allegorier som företeelse.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Jag förstår faktiskt inte varför det inte skulle kunna finnas halfling paladins, men jag kanske har missuppfattat det hela.

I Lurien (FR) består 92% av befolkningen av halflings, statsskicket är teokrati och halflinggudar dominerar.

Om man som exempel tar Yondalla som är en av de halflinggudar som nämns i Lurien. Denna är lawful good och har bl.a. law och protection som domains. Varför skulle det inte finnas halfling paladins av Yondalla? Vem skall annars vara Yondallas utvalda förkämpe? En stark människokrigare från Waterdeep?

Att sedan den stora och starka krigaren från norr småler lite när han ser halflingen är väl inte det väsentliga.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Allegorier [lätt OT]

Allegorier hit och dit, men någonstans har ju alla författare tagit inspiration ifrån. Man kan väl kalla det "inspirationskällor" eller dylikt om man nu vill undvika allegori som term. Mekanurg har ju tex gett exempel på begåvade paralleller mellan Tolkiens upplevelser i första världskriget och miljöerna i Mordor. En kompis till mig lanserade också teorin att de döda själarna i träsket är en version av döda vänner i skyttegravarna: om man gräver ner sig i minnena av döda vapenbröder är man förlorad, precis som Frodo och Sam måste undvika att falla ner i träsket där de dödas ansikten syns.

Allegori eller inte, men det är kul att filosofera över vilka delar av författarens referensramar som gett genomslag i berättelserna. Att Tolkien själv sedan förnekar det, är ju lite samma sak som att Strindberg aldrig hade för avsikt att verka kvinnofientlig... (om 50 år lär man väl säga något liknande om Ulf Lundell, och skratta åt det).

Sist: ursäkt till moderatorn för att den förra tråden kvaddades, och tack för att vi fick fortsätta diskutera det enda intressanta som egentligen togs upp...
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Paladin-standard ISO-666?

Enligt min mening kan Frodo överhuvudtaget inte anses vara en Paladin.

Det har du förmodligen alldeles rätt i, och att jag tjafsar beror som vanligt på min förmåga att slänga mig med begrepp som jag inte har koll på. Så du kanske kan reda ut exakt vad en Paladin är i D&D-världen? Jag har rätt dålig koll på fantasy-begrepp som inte förekommer i DoD eller LoTR.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Inte allegorier [lätt OT]

Allegori eller inte, men det är kul att filosofera över vilka delar av författarens referensramar som gett genomslag i berättelserna.
Det är en jäkla skillnad på allegorier och "jag tycker att skogar är helsköna, så godingarna ska bo i en stor skog" och "jag är rädd för spindlar, så när jag ska ha ett monster så ska det va en jättespindel för jag tycker det skulle vara jätteruskigt". Det senare är icke alls vad allegori betyder, natch.

Det värsta med folk som vill ha allegorier är att när de väl bestämt att Sauron är Hitler eller whatever så tror de allting annat måste stämma in också. Så hittar man på kopplingar som inte finns.

Erik, fans are the suxx0rs
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Att sedan den stora och starka krigaren från norr småler lite när han ser halflingen är väl inte det väsentliga.
Särskilt när han blir detectad, smajtad och gudomligt nedhuggen av densamma :gremsmile:

En av de coolaste grejorna med halfling palas är att få spelarna att hånflina och sedan låta dem smaka konsekvenserna av deras handlingar (eftersom man i sakta men säkert låtit deras alignment förflytta sig nedåt i skalan).

Att slå från underläge för en god sak måste vara paladinens signum, och då passar halflings med deras lilla storlek och stora hjärtan bättre än någon annan ras i paladinrollen.

- Vulf
 
Top