Nekromanti [Halean] Stadsvana

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag överväger att ändra färdigheten Överlevnad och skapa två olika färdigheter; Stadsvana och Vildmarksvana.
?Hittills har Överlevnad varit menad att endast användas i Vildmarken, men under senaste betaspelandet fick jag förslaget att man kunde använda den i städer också.

?Utgångspunkten för settingen skulle passa rätt bra för det: de allra flesta människorna bor ju i eller i närheten av en riktigt fet och överbefolkad storstad, och ganska få ger sig ut i den farliga Vildmarken utan anledning. De allra flesta rollpersoner är fattiga eller från underklassen. Många har alltså varit hemlösa stora delar av sitt liv och tvingats livnära sig på det gatorna hade att erbjuda. En hel del rollpersoner har dock varit kringvandrande eller bybor innan äventyrandet, och därför bör de snarare ha Vildmarksvana än Stadsvana.

?Det känns inte helt rimligt i min tanke att låta både stads- och vildmarksvana ingå i samma färdighet dock.? Det är ju ganska olika grejer. Därför funderar jag på att döpa om Överlevnad till Vildmarksvana, samt lägga till en egen färdighet för Stadsvana. De båda färdigheterna kommer fungera på liknande sätt och innehålla variationer på samma typer av moment (tabell nedan).
VildmarksvanaStadsvana
Bygga lägerHitta sovplats
Jaga/FiskaTigga/leta skräpmat
InsamlingInsamling/leta skräp
OrienteraHitta värdshus, hantverkare, försäljare och specifika platser i staden.
SpåraFörfölja
Terrängvana/ NaturkännedomIstället för en specifik terrängtyp där man får en bonus väljs en specifik stad.

?Vad tycker ni? Känns det som en intressant idé, eller ska man bara utgå från att alla RP kan överleva i staden utan att behöva en färdighet för det?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Om man vill ha med alla momenten i listan i spel, och göra resurshantering och donande med själva överlevnaden central, så låter det gjutet! Gissar från inlägget att det inte är nåt episkt slagsmål med gudar som står på menyn i rollspelet ifråga, så ja, varför inte?

Kanske kan man kräva slag framförallt när man rör sig till nya områden, nya städer, eller när RPna på något tvingas ut ur sina vanliga cirklar.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
zonk;n236799 said:
Om man vill ha med alla momenten i listan i spel, och göra resurshantering och donande med själva överlevnaden central, så låter det gjutet! Gissar från inlägget att det inte är nåt episkt slagsmål med gudar som står på menyn i rollspelet ifråga, så ja, varför inte?

Kanske kan man kräva slag framförallt när man rör sig till nya områden, nya städer, eller när RPna på något tvingas ut ur sina vanliga cirklar.
?Precis, det kommer ligga rätt mycket fokus på att bara hålla sig vid liv. Eventuella gudaslagsmål blir ju så mycket ballare om man faktiskt kämpat sig upp från ingenting :wink:

?Jag tänkte också något sånt. Det finns en "automatiskt lyckat"-mekanik i reglerna redan, så samma kommer appliceras även på Stads-/Vildmarksvana i så fall.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
En ny fundering dök upp nu när jag efter många om och men satt och skrev på ovan nämnda avsnitt, så jag återupplivar den här tråden.

Hur skulle ni översätta ordet Scavenge? Alltså i betydelsen "search for and collect (anything usable) from discarded waste".

?Jag har själv svårt att hitta på något bättre än typ "Sakletande". Har ni några bättre förslag?
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Låter vettigt, tycker jag. Om det inte var för att min värld var relativt välordnad och det är lätt att finna resurser eller sovplats i städer så hade jag nog gjort samma sak. Nu passar det sig inte pga settingen, men jag tycker det är en kreativ idé och tycker absolut du ska göra det. Låter kul!

EDIT
Eller iofs. Du menar alltså att överleva utan resurser alls? Dvs, du har vaken pengar eller varor att handla med?

Hmm, nu börjar du kittla mina hjärnceller...
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Lambendil;n255719 said:
Låter vettigt, tycker jag. Om det inte var för att min värld var relativt välordnad och det är lätt att finna resurser eller sovplats i städer så hade jag nog gjort samma sak. Nu passar det sig inte pga settingen, men jag tycker det är en kreativ idé och tycker absolut du ska göra det. Låter kul!

EDIT
Eller iofs. Du menar alltså att överleva utan resurser alls? Dvs, du har vaken pengar eller varor att handla med?

?Tack!
Det är ju mest av det sistnämnda :p Har man pengar kan man komma rätt långt ändå - även fast det händer att tavernor är fullsatta, att soppköken har slut på mat, och att den bästa smeden inte har tid att ta sig an mer arbete för tillfället.

?Färdigheten är dock även användbar för de som har det bättre ställt (även om de nästan alltid kan betala någon) eftersom den används även när man vill hitta en viss plats i en stad eller förfölja någon utan att det märks (vilket då kombineras med färdigheten Smyga).

Sen det första inlägget i den här tråden har jag också lagt till Samla information som en underfärdighet till Stadsvana. Alltså att fråga rätt personer om rätt saker på värdshus och torg när man försöker ta reda på vem som ligger bakom det där mystiska försvinnandet eller vem som är den hemliga mecenaten bakom den där jättekaravanen som är på väg ut ur staden.

Lambendil;n255719 said:
Hmm, nu börjar du kittla mina hjärnceller...
Do it! :)
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Ja, Celenia har ju färdigheten "Folklig Världsvana" och "Undre Världen" som båda rör "veta vart man ska gå och vem man ska fråga". Har även "Högboren Världsvana" men den rör mer att försöka sköta sig rent etikettsmässigt bland snofsigt folk. Men du har gett mig inspiration för att utöka lite. Tack!
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
da_bohz;n255692 said:
Hur skulle ni översätta ordet Scavenge? Alltså i betydelsen "search for and collect (anything usable) from discarded waste".
Rota
Finna drällda ting
Finna sakade saker
Lumpsamlande
 
Top