Nekromanti [Halean]Funderingar kring stad- och världsbyggande

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag håller på att skapa en äventyrsmodul till mitt egna rollspel, Halean, och har åtminstone en fundering i nuläget. Mer kommer säkert.

?Har sett att det dykt upp liknande trådar både här och på andra forum nyligen, men jag hoppas ni inte har tröttnat på ämnet :)

?Kort beskrivning av spelvärlden:
  • Det är en någorlunda klassisk medeltidsfantasy.
  • Det finns gott om monster och magianvändare ute i Vildmarken.
  • Människorna håller sig mest i städer och har inte lärt sig tämja magiska krafter ännu. Magi ses som något fult och oheligt (alviskt).
  • Vissa mer eller mindre övernaturliga effekter går dock att få från Alkemiska produkter och ett och annat magiskt föremål, vilket av olika anledningar är helt okej i vanligt folks ögon.
  • Man spelar endast som människor. Det finns andra raser (alver, dvärgar, etc), men av olika anledningar kan man inte spela som dem, och människorna har inte direkt någon kontakt med dem.
  • Efter en lång rad extrema missöden, i folkmun refererat till som Den Stora Katastrofen (eller bara Katastrofen) för omkring 200 år sen reducerades världens befolkning kraftigt. Knappt en tiondel av befolkningen överlevde, men man har sedan dess lyckats bygga upp någorlunda fungerande samhällen igen.
  • De flesta av dessa samhällen ligger längs kusterna och har nu vuxit till stora städer - ofta rejält överbefolkade. En av de största städerna är Thynaria, vilket också är huvudstaden i den äventyrsmodul jag sitter och skriver på i nuläget.
  • Vildmarken ses som extremt farlig och inga normala människor ger sig ut dit utan god anledning. Många tvingas dock ut dit ändå för att kunna tjäna sitt levebröd eller hitta en ny plats att bo. Städerna är som sagt rätt fulla med folk. Runtom Thynaria har kåkstäder och tältläger vuxit fram där de mindre bemedlade (läs: de luspanka och underklassen) tvingas bo.
  • Under de senaste åren har situationen blivit allt mer ohållbar, och kåkstäderna sträcker sig kilometervis utanför staden. Till en början dök det upp små byar, men de svaldes fort av kåkstädernas utbredning.
  • Innanför Thynarias murar frodas medelklassen, överklassen och adeln, även fast det är rätt trångbott även där. De har bildat Hantverksgillen och handelshus, och genom att utöva sitt politiska inflytande styr de även i viss mån vilka lagar och påbud det Högsta Rådet instiftar.
  • Nyligen har Högsta Rådet bestämt att man ska utforska de städer som föll under Den Stora Katastrofen och försöka att åter föra dem under Thynarias styre. Måttliga belöningar bortlovas till de som deltar i expeditioner till dessa städer (tillräckligt tilltagna för att locka folk från de lägre samhällsskikten, men inte tillräckligt bra ersättning för någon ur medelklassen eller uppåt).
Så... Till att börja med:
0. Jag skrev beskrivningen ovan i punktform och "on the fly", så jag kan ha missat något. Fråga eller kommentera gärna :)

1. Jag vill som sagt ha en rätt överfull stad, men är osäker på hur många som är "hållbart" utan att det blir löjligt. Det är en rätt stor stad även när man inte räknar in Kåkstäderna. Staden är i grund och botten planerad i sin utformning, men det är inte frågan om något rutnät med gator direkt. Det jag funderar på är Hur tätt kan man bo i en medeltidsstad? ?Jag tänker något i stil med hur många personer per m[SUP]2[/SUP]/km[SUP]2[/SUP]. Innanför murarna hyr man ofta en våning av ett hus. Bara de rikaste (överklass och adeln; cirka 5% av befolkningen) har råd att bo i ett eget hus.

?Fler funderingar kommer säkerligen snart.
 

Eagi

Veteran
Joined
23 May 2017
Messages
9
Hej, kul att se att andra håller på med liknande projekt!
Tänkte börja med att fråga om Thynaria är tänkt att ligga i ruinerna från civilisationen som fanns innan katastrofen, eller var det vildmark när man tog de första spadtagen?
Beroende på vilket så måste man ju förklara lite olika förhållanden.
  • Om det finns kvarlevor hur mycket av kunskaperna från den tiden finns kvar/hur mycket är främmande för dem?
  • Hur stor var den tidigare staden, har Thynaria växt om den?
[HR][/HR]
  • Om det är en färsk plats, vad gör den lämplig för bebyggelse nu men inte tidigare?
  • Hur avancerade byggnader förväntas finnas? (Notre dame tog ca 180 år att bygga.
[HR][/HR]?Ett tredje alternativ vore kanske att naturkatastrofer i samband med just "Katastrofen". Utplånat tidigare bebyggelse räcker ju med en flodvåg eller jordbävning för att det inte ska finnas mycket mer än råmaterial kvar...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Coolt projekt! Diggar combon av postapoc och fantasy, får mig att tänka lite på Gene Wolfes Book of the New Sun!

Det jag direkt börjar undra över är dock vad fan folk äter. Nu kommer jag inte ihåg en exakt siffra men jag tror det krävs cirka tio bönder för en stadsbo med den tidens teknologi. Det krävs även rätt ansenliga arealer för åkerbruk, antagligen betydligt mer än tio gånger stadsytan - antagligen 100 eller 1000 eller 10000 gånger större. Som sagt, jag har inga exakta siffror, men trenden är rätt tydlig. Nu är det ju fantasy så det kan ju finnas fantastiska lösningar, förstås. Kanske är fisket så groteskt bra att man klarar sig på att fiska även om bara 75-80% av stadens befolkning är fiskare.
 

Eagi

Veteran
Joined
23 May 2017
Messages
9
Tror att det ligger på ca
750m[SUP]2[/SUP]/Person för vegitarisk konsumtion
2500m[SUP]2[/SUP]/Person om man ska ha kött
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
?Tack för alla kommentarer och frågor! Ska försöka beta av dem direkt :)

Corfitz Ulfeldt: ?
?Tack för tipset! Tycker mig känna igen sidan lite halvt, men ska absolut ta mig en (till) genomläsning!

Eagi:

?Thynaria grundades mer än 300 år innan katastrofen och hann växa sig ganska stor innan den nästan tömdes på folk. Det som kan sägas inleda hela Den Stora Katastrofen var en storskalig invasion av en Alvisk armé som bland annat belägrade staden och nästan tömde den på folk innan de drog sig tillbaka. När Katastrofen väl var över var staden, såvitt källorna antyder, tom på folk. Överallt i världen sökte sig folk till kusterna, och de kustnära städerna (exempelvis Thynaria) blev förstahandsvalet för de allra flesta.
Ska inte gå in allt för mycket på detaljer, men ni kan läsa mer om detta på min blogg under taggen Historia. Det kommer snart dyka upp ytterligare inlägg där om ni är nyfikna! :)
Men ja, det finns gott om kvarlevor från staden från tiden innan katastrofen. Nästan alla stenbyggnader står fortfarande, och är lite av en statussymbol (ett testamente på människornas förmåga att överleva). Det som dominerar stadens siluett är den Svarta Borgen som tornar upp sig på stadens högsta kulle. Även stadens tre murar har klarat sig nästan intakta genom Katastrofen. Det finns ett par stora (oftast privata) bibliotek i staden med böcker från långt innan katastrofen. De allra flesta har kopierats under århundradena och mycket kunskap är därmed bevarad.
?Den tidigare staden har inte heller något fastställt befolkningsantal. Jag har dragit till med typ "ett par tusen" nån gång och "drygt 10000" nån gång, men vet inte vad som är rimligt (se dock nedan angående mat).
?Arkitekturen i staden är inte särskilt avancerad. Det är endast vissa av de rikaste villorna som sticker ut, och det mesta övriga är rätt så basic strukturer. Trä, sten och kanske till och med lite skiftesverk (och anakronismer kring arkitektur gäller inte i fantasy ;) )
Inga Notre Dame eller dylikt med andra ord. Men jag funderar nu på om man ska ha en byggarbetsplats för en byggnad av den magnifika och storslagna sorten som en grej i staden...

zonk:
?Bra fråga! Sättet de får vatten på är i princip löst via alkemi, och även om jag inte gett allt för mycket tanke till var maten kommer från kan jag tänka mig att den spelar en nyckelroll här med. Sen är det mycket fisk. Och mycket import från andra stadsstater.

Eagi:
Ja, det verkar ju gå åt en hel del yta. Nu är jag väldigt glad att jag ännu inte bestämt mig för vilken skala stadsstatens karta ska ha :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag hade haft något liknande listan du har i din startpost först i grejen med en rubrik i stil med: "Vad som utmärker Halean". Då får läsaren en snabb pitch och kan lättare följa med i resten. D&D setting böckerna i 4ed hade den här grejen med 10 grejer som gjorde varje setting till en grej i början av sina böcker.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
God45:
Tack för kommentaren! Jag har en sån lista planerad just för att ge alla spelarna en snabb känsla för hur världen ser ut, men också för att ge dem info om vad deras rollpersoner nästan helt garanterat känner till om världen. Listan ovan är som sagt inte gjord med allt för mycket eftertanke, så den ska finslipas en del framöver är det tänkt. Det kan nog bli nästa inlägg på bloggen till och med!

På tal om detta har jag även funderingar på om vissa organisationer, platser och dylikt ska få en liknande presentation med saker som typ alla känner till. Brödtexten innehåller sen en del extra info, hemligheter och annat mys som SL kan använda sig av om hen vill, och som insatta rollpersoner kanske också känner till.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
da_bohz;n253192 said:
Jag håller på att skapa en äventyrsmodul till mitt egna rollspel, Halean, och har åtminstone en fundering i nuläget. Mer kommer säkert.

?Har sett att det dykt upp liknande trådar både här och på andra forum nyligen, men jag hoppas ni inte har tröttnat på ämnet :)

?Kort beskrivning av spelvärlden:
  • Det är en någorlunda klassisk medeltidsfantasy.
  • Det finns gott om monster och magianvändare ute i Vildmarken.
  • Vildmarken ses som extremt farlig och inga normala människor ger sig ut dit utan god anledning. Många tvingas dock ut dit ändå för att kunna tjäna sitt levebröd eller hitta en ny plats att bo. Städerna är som sagt rätt fulla med folk. Runtom Thynaria har kåkstäder och tältläger vuxit fram där de mindre bemedlade (läs: de luspanka och underklassen) tvingas bo.

  • Tolkar jag dig rätt att du gör "inte-stad" till detsamma som "vildmark"? Dvs. det finns igen landsbyggd, med byar och gårdar där medelklassen bor och odlar mat?
    Något som kan vara bra att tänka på med egentligen alla pre-industriella miljöer är att det som regel finns mer pengar, rikedom och resurser på landsbygden än det gör i städerna. Det behöver verkligen inte vara så i en fantasysetting, men vi lever idag I ett samhälle som är fokuserat på urbana centra där landsbygden ses som folktom och ofta fattig att det är lätt hänt att man utgår ifrån att det alltid varit så utan att fundera närmare över det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Korpen;n253539 said:
Tolkar jag dig rätt att du gör "inte-stad" till detsamma som "vildmark"? Dvs. det finns igen landsbyggd, med byar och gårdar där medelklassen bor och odlar mat?
Något som kan vara bra att tänka på med egentligen alla pre-industriella miljöer är att det som regel finns mer pengar, rikedom och resurser på landsbygden än det gör i städerna. Det behöver verkligen inte vara så i en fantasysetting, men vi lever idag I ett samhälle som är fokuserat på urbana centra där landsbygden ses som folktom och ofta fattig att det är lätt hänt att man utgår ifrån att det alltid varit så utan att fundera närmare över det.
Landsbygd är skit för äventyr för dock. Och inte stad är en cool term. Så skippa landsbygden bara :)
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Korpen:
Jodå, landsbygd finns i viss mån... Det är dock mest en fråga om att man faktiskt måste ha mat på något sätt. Landsbygden ligger med andra ord som ett bälte mellan kåkstäderna och vildmarken, och även om lantbruken drivs av medel- och överklassen är det oftast underklassen och de fattiga som får stå för själva arbetet.
Men jag är benägen att hålla med God45 i att landsbygden inte är riktigt lika lockande för äventyr som vildmarken eller staden.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Ny fundering:

?I en rätt så överfylld stad som Thynaria finns det onekligen en hel del lagar och regler. Jag har börjat skriva på en lista redan, men fyll gärna på med egna förslag om vad som troligtvis inte får göras eller som måste göras i en sådan stad.

?Stadsfriden:
Alla som uppehåller sig inom stadsmuren eller befinner sig i något av stadens slumområden måste alltid:
?§ Göra sitt yttersta för att bevara stadsfriden och ej tillföra skada på person eller egendom,
§ Upprätthålla god ordning och följa stadsvaktens befallningar,
§ Avhålla sig från att dra eller nyttja vapen, undantaget i självförsvar,
§ Avhålla sig från att stjäla, råna eller smuggla inom stadens murar,

?Förhållning till maktapparaten:
Alla invånare i Thynaria måste alltid
?§ Infinna sig hos Högsta Rådet inom ett dygn från att man blir kallad, och hos Lägre Rådet inom sju dygn,
§ Avhålla sig från att avsiktligt vilseleda stadsvakten eller rådsmedlemmar.

Inträde i staden:
§ Alla som vill inträda i staden måste avlägga en passageavgift motsvarande X vid någon av stadens portar. När man väl inträtt i staden får man stanna där hur länge man vill, men går man utanför murarna måste en ny passageavgift avläggas.
§ Stadens portar stängs en timma efter solnedgången varje kväll. Därefter kan in- och utträde ur staden endast ske genom huvudporten, i sydvästra delen av stadens mur. Priset för inträde är då det tredubbla jämfört med på dagtid.

Skatt:
§ Alla som bor inom stadens murar måste avlägga en skatt varje månad baserat på husets position och storlek. Vid betalning erhålls ett sigill med stadens symbol och husets nummer. Detta måste fästas på huset, synligt för eventuella skatteinspektörer.
?§ Ett hus som saknar sigill kommer granskas i inspektörernas loggar, och om det visar sig att skatten ej är betald får de inneboende en vecka på sig att betala innan de vräks och huset blir tillgängligt för försäljning.
 
Top