Jag har sedan i morse funderat lite på ett kortspel där man tar rollerna som duellerande kampsportsmästare, både beväpnade och obeväpnade. Givetvis är det förskönat rollspelsfajtande, vars många i verkligheten omöjliga eller ineffektiva moment ändå är fulltmöjliga och användbara, som gäller, med lite humoristiska stereotyper. Jag har funderat lite på regelmekaniken kring det och vill gärna ha lite reflektioner och tips om förbättringar o.s.v.
(kursiverad text syftar på ett kort eller regelterm)
Själva grundidéen är att man som i de flesta andra kortspel har varsin hög med kort från vilken man varje runda drar ett antal kort till sin Hand (begränsning på kanske 5-8 kort) som sedan representerar de manövrar kampsportsmästaren har möjlighet att utföra. Exempelvis kanske man har Responskortet Blockera som kan användas för att höva ett Anfall om motståndaren lägger ett sådant på sin runda. Har man inte ett sådant kort får motståndaren in en träff och man tar en viss skada som beror på lite olika saker. Bland annat har jag tänkt att olika kraftfulla Anfall- och Blockerakort (och många andra kort också) ska ha ett värde som avgör hur farliga de är. Ett visst Anfall kan exempelvis ha värdet 4 och då krävs en Blockera 4 eller högre för att blockera hela skadan, annars får man den överblivna skadan. Sedan ska nog varje spelare ha ett par markörer som de om kortet tillåter kan använda för att "boosta" kortet med. Dessutom ska de flesta kort också kosta någon markör för att man ska få spela dem. Vidare ska varje spelare på något sätt få ett par sådana där markörer varje runda eller om man drar vissa kort.
Man ska även helst klara sig med bara kort och markörer. Tärningar och andra slumpgeneratorer lämnas helst utanför spelet då det redan är nog mycket slump inblandat genom att man drar kort. Taktik och skicklighet ska vara primärt och tur sekundärt. Kortkombinationer ska ha enorm betydelse då de väl går igenom.
För att tillföra lite karaktär och färg till de olika spelarnas lekar har jag tänkt mig att det ska finnas speciella kort som tillhör vissa kampsporter: Kenjutsu kan ha ett par speciella Anfallskort som har väldigt höga värden, samt kortet Kata (kanske bör finnas i andra kampsporter också?), som tillåter en att lägga ett flertal kort direkt. Aikidon har kort som gör att motståndaren aldrig kan vara säker på att den skada han tillfogar verkligen går till motståndaren och inte han själv. Tai Chi har många kort som ger extra markörer (typ chi?). Och så vidare. Varje lek ska kanske ha 15 av dessa speciella kampsportskort som visar vilken kampsport man utövar och sedan ska den även innehålla 25 allmänna kort. Denna balans kan självklart diskuteras vidare då man har lite mer material att utgå från eftersom den nu i princip är tagen ur luften.
Vid varje spelares runda, handlingstillfälle eller whatever har spelaren möjlighet att lägga ut ett Aktivt kort och flera Andra kort (får heta så tillsvidare). Vid lagt Aktivt kort har motståndaren alltid ett handlingstillfälle där han kan lägga Responskort och Andra kort och dessa kort utvärderas i en stack-sekvens där senast lagda kort först tar effekt, sedan näst senaste lagda kort o.s.v.
Jag har även en fundering om man kanske ska kunna lägga ut kort som ligger kvar och har vissa effekter men jag är lite skeptisk till detta.
Nedan kommer lite exempelkort. Beskrivningarna på korten är bara där för att beskriva vad kortet ska göra och är inte spikade. Det skulle vara bra med lite bättre kortklasser än dessa och lite olika sekvenser (både i själva rundan och vid lagda kort för respons) så att man vet när vissa kort får spelas. Häjlp med detta efterlyses jättemycket.
Aktiva kort
Anfall 3 - Kostnad 1 - Motståndaren tar tre i skada plus ett för varje offrad markör utöver Kostnaden. Maximalt kan ytterligare två markörer användas på detta sätt.
Anfall 4 - Kostnad 1 - Motståndaren tar fyra i skada plus ett för varje offrad markör utöver Kostnaden. Maximalt kan ytterligare tre markörer användas på detta sätt.
Anfall X (unikt för Kenjustu) - Kostnad 1 - Motståndaren tar tre i skada för varje offrad markör utöver Kostnaden.
Virvelvindsattack - Kostnad 4 - Dra fyra kort och spela direkt eventuella Aktiva kort och Andra kort i den ordning de dras. Samtliga Responskort åker direkt till Slänghögen.
Kata (unikt för vissa kampsporter?) - Kostnad 2 - För varje två ytterligare markörer som offras kan du lägga ett ytterligare Aktivt kort. Offringen måste göras innan några av korten spelas och de kort som läggs utvärderas färdigt innan nästa kort spelas. Markörer återfås ej om man struntar i att lägga samtliga tillåtna Aktiva kort.
Responskort
Blockera 3 - Kostnad 1 - Ignorera tre i skada plus ett för varje offrad markör utöver Kostnaden. Maximalt kan ytterligare två markörer användas på detta sätt.
Blockera 4 - Kostnad 1 - Ignorera fyra i skada plus ett för varje offrad markör utöver Kostnaden. Maximalt kan ytterligare tre markörer användas på detta sätt.
Ripost - Kostnad 3 - Ignorerar 3 i skada plus ett för varje ytterligare offrad markör. Om all skada ignoreras så har du möjlighet att lägga ett Anfallskort som motståndaren precis som normalt har ett handlingstillfälle på.
Andra kort
Insikt - Kostnad 1 - Du får kika på motståndarens Hand.
Fint - Kostnad 3 - (om man ska kunna lägga Responskort på Responskort bör detta kanske vara ett Responskort)
Distraktion - Kostnad 3 - Motståndaren måste betala om hela Kostnaden för det kort han just spelar för att det ska ta effekt. Annars åker kortet direkt till Slänghögen utan effekt.
Sinnets lugn (unikt för Tai Chi) - Kostnad 0 - Kan spelas efter en ["lyckad" Blockad eller Anfall?] varpå man får tillbaka de markörer som spenderades på [det "lyckade" kortet].
Lite blandade tankar:
Hur ska turerna ser ut? Kanske borde man enbart turas om vem som får lägga Aktiva kort och att båda spelare ser till att de har full hand vid varje normalt tillfälle någon får lägga Aktiva kort på (kanske ska Ripost vara ett sådant normalt tillfälle?)?
Sekvenser och responshandlingar. Något vettigt och logiskt bör hittas på, kanske genom att dela in korten i kortklasser (som jag redan lite väl grovt gjort). Eller ska man behålla dessa grova kortklasser och sedan på korten specificera om det är något speciellt som krävs för att lägga kortet?
När ska man få markörer? Hur många? Kanske man bör få dem innan man har möjlighet att lägga sitt Aktiva kort. Det skulle få den ganska trevliga effekten att man kan spela utpräglat offensivt, men då lär få problem på defensiven och vice versa. Men hur många? Detta bör balanseras väl så att man ganska ofta måste "ladda upp" för att ha råd med dyra och kraftiga kort, så kanske tre?
Vid sådana där situationer som t.ex. Anfall vs. Blockera funderar jag på att när väl båda korten är spelade och definitivt är "i effekt" ska man hålla hemligt hur många ytterligare markörer man betalar och sedan samtidigt avslöjar hur det blivit. För att införa lite spänning och gambling alltså, men det kanske blir lite för mycket?
Hur fungerar skadorna? Ska man bara ha ett trist värde som representerar hur mycket man lever och som när det når noll betyder att man är död? Helst inte.
Hur många olika kampsporter ska finnas representerade? Är 5 lagom? Men vilka? Ska man specialisera sig på de österländska eftersom de är de som är de mest hypade?
Vad händer när leken tar slut? Ska man helt enkelt blanda om slänghögen och ta den?
Och som ni kanske märker är spelet i grund och botten ganska likt Magic: The Gathering, vilket är trist. Lite andra koncept efterlyses därför.
Förslag på kort är även välkomna. Ha helst i tanke att de ska gå att göra feta kombinationer med dem.
Ja, massiv hjälp efterlyses.
(kursiverad text syftar på ett kort eller regelterm)
Själva grundidéen är att man som i de flesta andra kortspel har varsin hög med kort från vilken man varje runda drar ett antal kort till sin Hand (begränsning på kanske 5-8 kort) som sedan representerar de manövrar kampsportsmästaren har möjlighet att utföra. Exempelvis kanske man har Responskortet Blockera som kan användas för att höva ett Anfall om motståndaren lägger ett sådant på sin runda. Har man inte ett sådant kort får motståndaren in en träff och man tar en viss skada som beror på lite olika saker. Bland annat har jag tänkt att olika kraftfulla Anfall- och Blockerakort (och många andra kort också) ska ha ett värde som avgör hur farliga de är. Ett visst Anfall kan exempelvis ha värdet 4 och då krävs en Blockera 4 eller högre för att blockera hela skadan, annars får man den överblivna skadan. Sedan ska nog varje spelare ha ett par markörer som de om kortet tillåter kan använda för att "boosta" kortet med. Dessutom ska de flesta kort också kosta någon markör för att man ska få spela dem. Vidare ska varje spelare på något sätt få ett par sådana där markörer varje runda eller om man drar vissa kort.
Man ska även helst klara sig med bara kort och markörer. Tärningar och andra slumpgeneratorer lämnas helst utanför spelet då det redan är nog mycket slump inblandat genom att man drar kort. Taktik och skicklighet ska vara primärt och tur sekundärt. Kortkombinationer ska ha enorm betydelse då de väl går igenom.
För att tillföra lite karaktär och färg till de olika spelarnas lekar har jag tänkt mig att det ska finnas speciella kort som tillhör vissa kampsporter: Kenjutsu kan ha ett par speciella Anfallskort som har väldigt höga värden, samt kortet Kata (kanske bör finnas i andra kampsporter också?), som tillåter en att lägga ett flertal kort direkt. Aikidon har kort som gör att motståndaren aldrig kan vara säker på att den skada han tillfogar verkligen går till motståndaren och inte han själv. Tai Chi har många kort som ger extra markörer (typ chi?). Och så vidare. Varje lek ska kanske ha 15 av dessa speciella kampsportskort som visar vilken kampsport man utövar och sedan ska den även innehålla 25 allmänna kort. Denna balans kan självklart diskuteras vidare då man har lite mer material att utgå från eftersom den nu i princip är tagen ur luften.
Vid varje spelares runda, handlingstillfälle eller whatever har spelaren möjlighet att lägga ut ett Aktivt kort och flera Andra kort (får heta så tillsvidare). Vid lagt Aktivt kort har motståndaren alltid ett handlingstillfälle där han kan lägga Responskort och Andra kort och dessa kort utvärderas i en stack-sekvens där senast lagda kort först tar effekt, sedan näst senaste lagda kort o.s.v.
Jag har även en fundering om man kanske ska kunna lägga ut kort som ligger kvar och har vissa effekter men jag är lite skeptisk till detta.
Nedan kommer lite exempelkort. Beskrivningarna på korten är bara där för att beskriva vad kortet ska göra och är inte spikade. Det skulle vara bra med lite bättre kortklasser än dessa och lite olika sekvenser (både i själva rundan och vid lagda kort för respons) så att man vet när vissa kort får spelas. Häjlp med detta efterlyses jättemycket.
Aktiva kort
Anfall 3 - Kostnad 1 - Motståndaren tar tre i skada plus ett för varje offrad markör utöver Kostnaden. Maximalt kan ytterligare två markörer användas på detta sätt.
Anfall 4 - Kostnad 1 - Motståndaren tar fyra i skada plus ett för varje offrad markör utöver Kostnaden. Maximalt kan ytterligare tre markörer användas på detta sätt.
Anfall X (unikt för Kenjustu) - Kostnad 1 - Motståndaren tar tre i skada för varje offrad markör utöver Kostnaden.
Virvelvindsattack - Kostnad 4 - Dra fyra kort och spela direkt eventuella Aktiva kort och Andra kort i den ordning de dras. Samtliga Responskort åker direkt till Slänghögen.
Kata (unikt för vissa kampsporter?) - Kostnad 2 - För varje två ytterligare markörer som offras kan du lägga ett ytterligare Aktivt kort. Offringen måste göras innan några av korten spelas och de kort som läggs utvärderas färdigt innan nästa kort spelas. Markörer återfås ej om man struntar i att lägga samtliga tillåtna Aktiva kort.
Responskort
Blockera 3 - Kostnad 1 - Ignorera tre i skada plus ett för varje offrad markör utöver Kostnaden. Maximalt kan ytterligare två markörer användas på detta sätt.
Blockera 4 - Kostnad 1 - Ignorera fyra i skada plus ett för varje offrad markör utöver Kostnaden. Maximalt kan ytterligare tre markörer användas på detta sätt.
Ripost - Kostnad 3 - Ignorerar 3 i skada plus ett för varje ytterligare offrad markör. Om all skada ignoreras så har du möjlighet att lägga ett Anfallskort som motståndaren precis som normalt har ett handlingstillfälle på.
Andra kort
Insikt - Kostnad 1 - Du får kika på motståndarens Hand.
Fint - Kostnad 3 - (om man ska kunna lägga Responskort på Responskort bör detta kanske vara ett Responskort)
Distraktion - Kostnad 3 - Motståndaren måste betala om hela Kostnaden för det kort han just spelar för att det ska ta effekt. Annars åker kortet direkt till Slänghögen utan effekt.
Sinnets lugn (unikt för Tai Chi) - Kostnad 0 - Kan spelas efter en ["lyckad" Blockad eller Anfall?] varpå man får tillbaka de markörer som spenderades på [det "lyckade" kortet].
Lite blandade tankar:
Hur ska turerna ser ut? Kanske borde man enbart turas om vem som får lägga Aktiva kort och att båda spelare ser till att de har full hand vid varje normalt tillfälle någon får lägga Aktiva kort på (kanske ska Ripost vara ett sådant normalt tillfälle?)?
Sekvenser och responshandlingar. Något vettigt och logiskt bör hittas på, kanske genom att dela in korten i kortklasser (som jag redan lite väl grovt gjort). Eller ska man behålla dessa grova kortklasser och sedan på korten specificera om det är något speciellt som krävs för att lägga kortet?
När ska man få markörer? Hur många? Kanske man bör få dem innan man har möjlighet att lägga sitt Aktiva kort. Det skulle få den ganska trevliga effekten att man kan spela utpräglat offensivt, men då lär få problem på defensiven och vice versa. Men hur många? Detta bör balanseras väl så att man ganska ofta måste "ladda upp" för att ha råd med dyra och kraftiga kort, så kanske tre?
Vid sådana där situationer som t.ex. Anfall vs. Blockera funderar jag på att när väl båda korten är spelade och definitivt är "i effekt" ska man hålla hemligt hur många ytterligare markörer man betalar och sedan samtidigt avslöjar hur det blivit. För att införa lite spänning och gambling alltså, men det kanske blir lite för mycket?
Hur fungerar skadorna? Ska man bara ha ett trist värde som representerar hur mycket man lever och som när det når noll betyder att man är död? Helst inte.
Hur många olika kampsporter ska finnas representerade? Är 5 lagom? Men vilka? Ska man specialisera sig på de österländska eftersom de är de som är de mest hypade?
Vad händer när leken tar slut? Ska man helt enkelt blanda om slänghögen och ta den?
Och som ni kanske märker är spelet i grund och botten ganska likt Magic: The Gathering, vilket är trist. Lite andra koncept efterlyses därför.
Förslag på kort är även välkomna. Ha helst i tanke att de ska gå att göra feta kombinationer med dem.
Ja, massiv hjälp efterlyses.