Hagelvapen?

Svarte Draken

Veteran
Noob på forumet ... har återbekantat mig med Western i och med Kickstartern och gillar det mesta jag ser ... MEN inte riktigt lyckats få rätsida på hur spelet hanterar hagelvapen.
Kanske någon kan hjälpa mig se det jag missar?

Så som jag tolkar det jag läst, är hagelvapen i Western i praktiken bara vanliga gevär med kort räckvidd som gör stor skada och är lätta att träffa med.

Vilket skulle slå mig som en väldigt stor förenkling, och antyda att (a) den rent fysiska representationen av hagelvapens verkan blir väldigt missvisande jämfört med hur kulvapen representeras, samt (b) något av det roliga med att använda överlägg på figurer för att utröna träffbild försvinner.

Som jag ser det, ett system som vore på samma nivå som systemet för kulvapen skulle på samma grafiska sätt visa att även en "miss" skulle kunna ha ett antal hagel träffa målet, och en "träff" skulle kunna ha många hagel missa målet, eller träffa i olika kroppsdelar. Skada skulle således inte kunna bestämmas förrän man sett hur hagelsvärmen tar.

ELLER - en möjlighet jag inte alls kan förbise - så missar jag något väsentligt i reglerna. :unsure:

Någon som antingen kan peka mig rätt, alternativt berätta om bra husregler ni använt för att lägga lite mer detalj till hagelvapnen?