Nekromanti Hagelskoj

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Tjohejsan allihopa, jag har har en liten fråga som jag tror att ni här på forumet skulle kunna besvara:

Om man blir skjuten med en hagelgrvär (kaliber 12) på nära, typ avrättnings-nära-håll, rakt i ansiktet. Försvinner då hela skallen, eller "för-mosas" bara ansiktet?
Eller hinner skottet inte sprida sig såpass mycket utan blir det bara som en komprimerad näve av pellets?

Tack på förhand, ha ett bra fortsatt lov.

/MovinGalt - skönhetsopererar
 

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
det beror på om det är hagel eller slug...
hur menar di med avrättnings avstond??
nackskott eller ett par meter bort som i straf avrättning??
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Hagelspridning innan trettio meter är inte mycket att tala om. Huruvida skallen flyger av eller inte är väl en smaksak (eller dålig smaksak), men man lär bli minst sagt demolerad. Du får väl bestämma själv vad som händer enligt stämningen du vill presentera helt enkelt.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Avrättnings avstånd?, menar du pipan mot pannan eller en avrättningsskjutning "upp mot väggen och soldater på linge" varianten?.

Sätter du pipan mot pannan och trycker av så får du en ingångshål stort som pipan ungefär, både med slugg och hagel. Baksidan däremot, tja med hagel så blir det en hål stort som en vuxen knytnäve. Med slugg, aningens mindre däremot tar både haglet och sluggen med sig ganska mycket hjärnsubstans ut ur utgångshålet.

På avstånd blir saken värre. En vanlig 00 Buckshot brukar inehålla ca 7 projektiler stora som en 9mm kula vilket jag inte klassar som pellets direkt. :gremsmile: Skjuter du 7 stycken 9mm kulor i en kon rätt i nyllet på 30 meter (förutsatt att alla träffar) då kan du nog hämta en hink och spade. Ansiktet blir manglat men det är inte säkert att du får ett bakre utgångshål.
Att man kan skjuta av huvudet på en människa med ett hagel är bara en myt.

Spridningen på en hagelkärve varierar och kan även ställas genom att använda lång pipa eller sk "Chokes" som fungerar som kan avsmalna pipmynningen för att komprimera kärven och på så vis ge längre räckvidd. Det motsatta är att korta pipan och på så vis korta räckvidden men öka spridningen.

/Magnum - Hink och spade.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Det jag menade med avrättningsavstånd var typ 30 cm från huvet, nackskott fast framifrån så att säga.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Det blir ett hål som är lite större än gevärspipan och väldigt blodigt på baksidan. För att inte tala om att hjärnsubstans lär ligga lite varstans och att du kommer att ha en JÄVLA massa blodstänk på digsjälv.

När jag avlivade min hund fick jag slänga mina byxor. Jag hade blod upp till knäna och mina händer och armar var ganska nerblodade. Det var iof en stor hund men ändå. Jag gör alldrig om det igen, utom under vapenhot förståss.
 
Top