Nekromanti Hackad eller malen?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Per https://support.google.com/websearch...ws_hacked&rd=1

Även om man redan tagit bort skadlig kod behöver sajtägaren uppenbarligen aktivt begära ny analys av Google innan meddelandet tas bort:


The "This site may be hacked" notification won't be removed until the webmaster of the site takes action.
Try these steps to fix your website:
  1. Register and verify your site in Google’s Search Console.
  2. Sign in to Search Console and check the "Security Issues" section to see details of sample URLs that might be hacked. Fix the security issue that allowed your website to be infected. Otherwise, your site is likely to be reinfected.
  3. Read our resources for hacked sites for detailed information on how to fix your website.
  4. Request a review in the Security Issues section in Search Console when your entire website is clean and secure. After we check that your site is fixed, we'll remove the "This site may be hacked" message.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
CapnZapp;n127288 said:
Även om man redan tagit bort skadlig kod behöver sajtägaren uppenbarligen aktivt begära ny analys av Google innan meddelandet tas bort:
Jag kan inte återskapa felmeddelandet.

Jag googlar "speltidningen", klickar på första länken och kommer direkt till speltidningen utan att få några felmeddelanden. Jag testade både med Chrome och Firefox.

Hur gör du för att få felmeddelandet?
Har du provat att rensa cachen på datorn?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Jag har för mig att när google upptäcker potentiella säkerhetsrisker, så märker den ut sidor som inte åtgärdat problemen på det där sättet. Som jag förstår det så betyder det inte att sidan nödvändigtvis har blivit hackad utan att google anser att sidan har en förhöjd risk på grund av något existerande säkerhetsproblem.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Rymdhamster;n127295 said:
Jag har för mig att när google upptäcker potentiella säkerhetsrisker, så märker den ut sidor som inte åtgärdat problemen på det där sättet. Som jag förstår det så betyder det inte att sidan nödvändigtvis har blivit hackad utan att google anser att sidan har en förhöjd risk på grund av något existerande säkerhetsproblem.
You'll see the message "This site may be hacked" when we believe a hacker might have changed some of the existing pages on the site or added new spam pages. If you visit the site, you could be redirected to spam or malware.

Approachen "jag ser då inga problem, så kör på" (inte du Rymd) tycker jag är mer än lovligt naiv. Hackarna måste ju inte ha gjort några synliga ändringar. Ett problem är att ni som gått in på sidan kan ha blivit infekterade utan att märka det.

Men det är egentligen en detalj. Vi vet inte, så det är inte lönt att spekulera.

Det stora problemet är inte själva hacket om det ens hänt; det stora problemet är att Google taggat speltidningen såsom osäker.

Det kan bara Fenix själva fixa (genom - uppenbarligen - att anmäla sin sajt för omevaluering). Det måste de fixa med högsta prio om de inte vill tappa många besökare. Givetvis måste de då även täppa till de säkerhetsbrister Google klagar på, men det är ju en teknikalitet.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Google anger även att två av deras andra domäner kan ha blivit hackade. "www.rollspel.com" samt "www.ensamma-vargen.se"

De har ju också "www.åskfågeln.se", men där anger Google inget. Men det kan ju vara problem där också ändå.

Hoppas att de får rätt på detta snarast.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Vi är inte hackade vad vi eller vårt webbhotell kan se. Problemet verkar ha uppstått pga att vi har länkat till vår webbutik som ligger hos Texttalk. Google verkar därför tycka att vi har hackat oss själva:)

Vi håller på att titta på problemet, men har också en webbplats på gång inom kort vilket kommer att lösa problemet.

/Anders & Tove
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Har för mig att ni lyckades få bort kommentaren på Google för alla era sidor, om att de kunde vara hackade.

Tyvärr så har meddelandet dykt upp igen, men bara för "www.speltidningen.se".

Är det något nytt problem?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Gamle: är du säker de fick bort meddelandet?

På A&Ts svar får jag känslan de aldrig påbörjade proceduren för att anmäla sin sajt för reevalutaion hos Google, utan förlitar sig på att den nya sajten kommer börja på ny kula.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Som sagt, har bara för mig att jag kollade upp detta ett tag efter att det togs upp här och då verkade informationen om att de olika sidorna var hackade vara borttagen. Kan dock inte svara på om jag missade "www.speltidningen.se" eller ej.

Men kollade nu precis på Google igen och kommentaren verkar nu och vara borttagen. :)
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Tyvärr så är kommentaren om att sidorna är hackade tillbaka nu igen. Denna gången för "www.speltidningen.se", "www.rollspel.com" och "www.ensamma-vargen.se". Men som vanligt inte för "www.åskfågeln.se".

Vad är det som händer?
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Vill bara informera om att det är något väldigt skumt med "www.speltidningen.se" för tillfället. När man googlar efter det så står det inget för tillfället om att sidan skulle vara hackad. Men den lilla beskrivningen man får fram på Google om "www.speltidningen.se" är på engelska, om billiga Adidas prylar, kläder och annat.

Har inte varit inne på sidan, då det för mig verkar som att sidan är hackad.

Den beskrivningen är väl inget som vem som helst kan ändra på?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Den Gamle;n150856 said:
Vill bara informera om att det är något väldigt skumt med "www.speltidningen.se" för tillfället. När man googlar efter det så står det inget för tillfället om att sidan skulle vara hackad. Men den lilla beskrivningen man får fram på Google om "www.speltidningen.se" är på engelska, om billiga Adidas prylar, kläder och annat.

Har inte varit inne på sidan, då det för mig verkar som att sidan är hackad.

Den beskrivningen är väl inget som vem som helst kan ändra på?
Den var hackad imorse iaf. Listigt redirectscript inlagt i toppen av HTMLen som bara körs om man kommer från en sökmotor och som sedan skickar en vidare till en fejk-Adidas-sajt.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Tyvärr verkar det som att "www.rollspel.com" är hackad igen. Har inte vågat mig in på sidan, men på Google så är beskrivningen av sidan igen något om kläder på engelska.

Kan även tillägga att på Google så har sidan "www.ensamma-vargen.se" under en längre tid fortfarande haft den där varningen om att "Denna webbplats kan ha blivit hackad".
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Tyvärr verkar er "www.ensamma-vargen.se"-sida till och vara hackad. För på Google så är beskrivningen av sidan på något för mig okänt språk.

Dessutom så varnar Google en för och gå in på "www.speltidningen.se" då den igen har varningen "Denna webbplats kan ha blivit hackad".
 
Top