Nekromanti Hacka på Mouse Guard

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,547
Location
Helsingborg
Det här känner jag att jag inte fått svar på. Hur många checks brukar spelarna ha när spelarrundan inträffar?

Angående samarbete. "If the test is successful, everyone who participated shares in the result" - You reap what you sow, sida 94, Mouse Guard. Menar han även att de får ett pass check i färdigheten/abilityn? Jag hittar ingenstans annars att det skulle vara så.

Ja, teamwork är viktigt, så viktigt att det sällan finns en poäng med att inte göra det. Lika viktigt är det att i fiktionen beskriva hur hjälpen går till. Jag säger ofta "nej, det duger inte som hjälp"
Mina spelare är tillräckligt kreativa att kunna hitta på vad som helst till en handling. Möjligt att jag är för snäll där (i exemplet på sida 94 där de gör en rustning hade jag tillåtit Fighter), men vi har å andra sidan spelat med dessa typer av kreativa utmaningar i tre år nu så de har rejäl vana på det området.

Onödigt att skriva "lika viktigt är det i att fiktionen beskriva hur hjälpen går till" då jag redan skrivit att jag kommer avkräva mina spelare det, men EFTER slaget som en PÅFYLLNAD till det spelaren som slog slaget har beskrivit.

/Han som har tänkt på Ob och OB och fnissat lite när han läst Ob 1 (Kenobi) då han läste musboken högt för sig själv för att träna på sitt engelska uttal
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,117
Location
Ereb Altor
Han said:
Det här känner jag att jag inte fått svar på. Hur många checks brukar spelarna ha när spelarrundan inträffar?
1-3 för oss.

Han said:
Angående samarbete. "If the test is successful, everyone who participated shares in the result" - You reap what you sow, sida 94, Mouse Guard. Menar han även att de får ett pass check i färdigheten/abilityn? Jag hittar ingenstans annars att det skulle vara så.
Jag chansar på nej, men vet inte. Jag utgår ifrån att det inte är så.

Onödigt att skriva "lika viktigt är det i att fiktionen beskriva hur hjälpen går till" då jag redan skrivit att jag kommer avkräva mina spelare det, men EFTER slaget som en PÅFYLLNAD till det spelaren som slog slaget har beskrivit.
Nja, jag menar ju att du missar lite på att göra så. Som att det alltid blir optimalt att hjälpa till. Valet försvinner.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,547
Location
Helsingborg
Måns said:
Nja, jag menar ju att du missar lite på att göra så. Som att det alltid blir optimalt att hjälpa till. Valet försvinner.
Det är sjukt mycket text i tråden så jag antar att du missade detta: »Jag kommer nog att säga till spelgruppen att de alltid får tärningar av sina medspelare men att medspelarna då måste vara beredda på att fylla ut beskrivningen. Slagen kommer nog i princip alltid börja att jag frågar "Någon som inte vill hjälpa till?" och sedan kör vi slaget. Vissa stunder skulle jag nog till och med tycka att det var roligare att få reda på varför någon inte vill hjälpa till. "Nähä, du har inga vettiga färdigheter? Vad gör du under tiden då?"«

/Han som gillar att kalcidis lärde honom ALT+2223 och ALT+2222
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,020
Location
Umeå
Det här känner jag att jag inte fått svar på. Hur många checks brukar spelarna ha när spelarrundan inträffar?
1-3 per spelare, skulle jag gissa.

If the test is successful, everyone who participated shares in the result
Nej, trodde det var så också först. Så fungerar det i Burning Wheel nämligen, "helpers learn". Men i Mouse Guard så handlar det om fiktionen. Så som jag förstått det i vart fall.

Mina spelare är tillräckligt kreativa att kunna hitta på vad som helst till en handling.
Jag tycker inte det handlar om kreativa utmaningar när det kommer till hjälp. Det skall vara rätt självklara grejer. Och är det inte självklart så bör förklaringen på hur den används förhoppningsvis göra att alla ser det självklara. Annars ingen tärning. Fighter för att hjälpa till med att laga en rustning skulle jag blankt vägra. Oavsett förklaring. Mitt sätt att se på hjälp är: Funkar färdigheten? Känns den lämplig att dra in i det här? Och hur? Tillåter fiktionen hjälp just nu?

Jag tror att Mouse Guard tjänar på att man är rätt restriktiv med vad som kan användas som hjälp.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,547
Location
Helsingborg
Poppe said:
Fighter för att hjälpa till med att laga en rustning skulle jag blankt vägra. Oavsett förklaring. Mitt sätt att se på hjälp är: Funkar färdigheten? Känns den lämplig att dra in i det här? Och hur? Tillåter fiktionen hjälp just nu?
Fighter då en krigare borde kunna veta vad som är vettigt i ren rustningsväg. Fighter då krigaren kan ta på sig rustningen och känna vad som stör och om den väger för mycket. Fighter för att kunna ge förslag på sådant som musen föredrar i rustningsväg.

Jag tror att Mouse Guard tjänar på att man är rätt restriktiv med vad som kan användas som hjälp.
Ändå så propsar Mouse Guard för att alla runtomkring ska hjälpa till och vara kreativa? Det var några år sedan jag spelade med att SL är allmäktig gud, så jag tror inte att jag kommer gå tillbaka till det, oavsett vilken spelstil Mouse Guard framhärdar. Nu tycker jag inte att den gör det då men... Att det är förslag på vilka skills som kan samarbeta med andra skills ser jag mer som nybörjartips än något som är slaget i sten. Det står trots allt "Suggested help for..." i färdighetslistan.

/Han som för övrigt tyckte att det var en resa tillbaka till 90-talet när det kom till utdelning av fate och persona point
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,020
Location
Umeå
Han said:
Poppe said:
Ob-systemet? Vad är segt med det? Sätta en svårighetsgrad och tuta och köra? Tabellerna lär man sig utantill rätt snabbt. Så det går undan så behöver man inte bry sig.
Jag skrev: "OB-systemen i strid är seega". Jag vet inte, men har du lyckats memorera skadetabellerna är det starkt jobbat.
Det är bara ovana. Jag och Hans. lyckas få det här att flyta på riktigt bra och vara bland de mest actionfyllda striderna jag upplevt kring ett spelbord. Så fyra ynka handlingar bör man få upp farten på med lite övning utan några som helst problem.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,020
Location
Umeå
Fighter då en krigare borde kunna veta vad som är vettigt i ren rustningsväg. Fighter då krigaren kan ta på sig rustningen och känna vad som stör och om den väger för mycket. Fighter för att kunna ge förslag på sådant som musen föredrar i rustningsväg.
Om en krigare kunde det borde han eller hon ha armor-wise skulle jag säga.

Det var några år sedan jag spelade med att SL är allmäktig gud, så jag tror inte att jag kommer gå tillbaka till det, oavsett vilken spelstil Mouse Guard framhärdar.
Nu tänker jag inte argumentera emot din uppfattning av hur du vill SL:a, så förstå mig rätt: SL som gud är inte alls samma sak som att SL har rätt att säga "Nej, det där duger inte. Carpenter hjälper dig inte att slåss bara för att ni är inne i ett trähus, kom igen. Gå vidare."

/Han som för övrigt tyckte att det var en resa tillbaka till 90-talet när det kom till utdelning av fate och persona point
Det finns inget 90-tal där någonstans. Jag lovar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,547
Location
Helsingborg
1-3 per spelare, skulle jag gissa.
Det är ju sjukt lite. Nu ska man förvisso bara spela mellan 2-4 timmar men efter att ta testat det här ett tag med olika scenariostrukturer ska jag testa att köra fler utmaningar men med mycket lägre Ob. Om jag spelleder optimalt kommer jag aldrig att behöva använda conditions heller, utan lyckas hela tiden hitta på nya hinder. Conditions får åka fram i specialfall eller om jag har väldigt dåligt med inspiration. För conditions segar ner spelet i spelarrundan.

Om en krigare kunde det borde han eller hon ha armor-wise skulle jag säga.
Precis som att jag som kör bil måste ha wise i hur bilen mekaniskt fungerar, att jag som använder dator måste kunna veta något om hårdvaran också, att jag som fotbollsspelare måste veta hur man gör skor?

Näe. :gremsmile: Däremot vet jag vad ett par bra fotbollskor har för kvaliteter.

Poppe said:
/Han som för övrigt tyckte att det var en resa tillbaka till 90-talet när det kom till utdelning av fate och persona point
Det finns inget 90-tal där någonstans. Jag lovar.
Att bedöma hur andra rollspelar är för mig väldigt 90-tal, oavsett om det är hela gruppen eller endast spelledaren. Det hela baserar sig på den gamla villfarelsen att alla rollspelare vill få ut samma sak av ett speltillfälle.

/Han som funderar på att försöka sig på skräck i det här rollspelet också
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,020
Location
Umeå
Det är ju sjukt lite.
Säg tre var, tre spelare, det är nio tester, det är betydligt fler än under spelledarrundan. Tycker det låter sjukt mycket istället.

Angående wises: Det är min tolkning av systemet. Du får såklart spela hur du vill.

Det hela baserar sig på den gamla villfarelsen att alla rollspelare vill få ut samma sak av ett speltillfälle.
Nej. Jag tycker faktiskt tvärt om. Det hela baserar sig på en medvetenhet att alla rollspelare inte vill samma sak. Det gör att vi kan kommunicera runt spelbordet om spelmötet och belöna varandra för grymma grejer vi gjorde. Att spela rollspel är en gruppaktivitet. Jag som spelledare gör saker för att det skall bli skoj för de som spelar. De som spelar gör förhoppningsvis saker för att det skall bli skoj för mig och resten av gruppen. Det är ett samarbete och artharöstningar gör att detta blir synligt och tvingar oss samtala om det.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Efter att ha läst denna, och många andra, tråd(ar) om Mouse Guard har jag slutligen beställt det från Adlibris.
Det mesta jag läst har varit väldigt positivt, därför är det skoj att se att någon har kritik också.

Mitt exemplar borde komma om en dag eller två, sedan ska jag bara hitta någon att spela med också..
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,020
Location
Umeå
Det mesta jag läst har varit väldigt positivt, därför är det skoj att se att någon har kritik också.
Helt klart! Man missar rätt många sidor om man inte ser de sidor folk ogillar. Så kan bara hålla med dig.

Skriv gärna vad du tycker om spelet sen!
 
Top