Nekromanti [Hack] Vad behövs i SRDn?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag håller på att pussla ihop en SRD för Järn, som jag tänkte lägga under Creative Commons. Frågan är vad jag ska ha med, och i synnerhet följande:

Klanskapande – kommer folk hacka bort det?
Folkslag – räcker det med folkslagsskaparriktlinjer? Kan det finnas generiska fantasy-raser istället?
Värv – räcker det med värvsskaparriktlinjer?
Sejd – ska det vara med alls?
Odjur – räcker det med riktlinjer att skapa dem?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det beror väl på vad du räknar med att SRDn skall användas till.
Jag får en känsla att det mesta av det du tänker kan hackas bort beror på att du ser det som setting-specifikt?
Men i så fall borde även komponenter som själsformerna plockas ut eftersom de är minst lika specifika som folkslagen.

I vilket fall skulle jag säga att klanskapande är hyfsat centralt. Det kanske går att göra aningen mer generiskt, men själva idén med gemensamt skapande av fisktanken tycker jag borde finnas med i någon form.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Klanskapandet tycker jag bör varav med

men annars tror jag att mallerna räcker för borde folkslag och odjur
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
För att möjliggöra många hacks så kan det ju vara bra med lite allt möjligt, klanskapande t.ex. kanske inte passar i alla spel, men i Järndöd där man skapar olika överlevar-grupperingar så passar det kanske jättebra för att visa på skillnader mellan olika grupperingar.

Edit: när det gäller odjur så borde riktlinjer fungera alldeles utmärkt så kan man själv göra alla sorters monster man vill.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Zire;n164360 said:
Vad är en SRD?
System Reference Document.

I rollspelssammanhang beukar det betyda (delar av) regeltexten i lämpligt editeringsbart dokumentformat som man kan använda för att göra egna derivat eller hack av spelet ifråga genom att till stor del klippa och klistra och sedan skriva in sitt eget stuff där det behövs. Ofta ingår någon form av licens som låter vem som helst göra hack (på vissa villkor) utan att riskera att stämmas av någon.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Klanskapandet känns gjutet att ha med. Kanske med nån lätt hint om hur man kan göra om det till att gälla ett startup-företag, eller besättningen på ett mindre handelsrymdskepp, ett gatugäng i en cyberpunkmiljö, eller ett legosoldatsförband, etc. Fan, blir grymt sugen på att hacka in det i nåt av ovanstående, det låter sjukt najs och sandboxy! Sandbox e nog min nya favvo. Ska bli sjukt kul att testa på det i lite olika format.
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Krille;n164352 said:
Jag har fått uppfattningen att de som efterfrågar en SRD mest är ute efter något att hacka.
Själv använder jag ju d20-SRDn för snabba regelcheckar eftersom det kan vara ett helvete att hitta saker i D&D-böckerna. Så, IMO: Tryck med så mycket du bara kan. Klanskapande, folkslag, vanliga odjur, värv. Visst, Järn är ett mycket mindre rollspel, men det kan vara bekvämt att ha sådant tillgängligt på nätet ibland.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Klanskapandet bör gärna vara med! Det är ytterst hackvänligt och ger absolut värde. Men man hackar inte bort utan om.

Hur lägger upp det med SRD:n, är den en kortvariant på Järn med samma setting och så? Eller är den en generaliserad version på regelsystemet som är mindre låst till just fornnördisk tid? I så fall kanske klanskaparprocessen kan generaliseras en smula. Kanske inte behöver vara just de viktiga platser som nämns och namngivna roller i klanen?

Jag tycker även sejd ska vara med. Det har nämligen visat sig vara ganska bra förlaga för annat liknande mystiskt kuckilurande. Religion med böner och gudar i stället för andar funkar bra, bara man byter namn på "sejd" till "bön", exempelvis.

Vad gäller övriga saker tycker jag riktlinjer är viktigast, men gärna exempel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
hakanlo;n164512 said:
Hur lägger upp det med SRD:n, är den en kortvariant på Järn med samma setting och så? Eller är den en generaliserad version på regelsystemet som är mindre låst till just fornnördisk tid?
Det senare. Folk vill ju skjutjärna och iä'rna och rosta och himlarna vet vad.

Jag har ett ganska fett hack-dokument som dels förklarar filosofin bakom systemet och dels ger en massa förslag på hur regler kan hackas. Det ska nog bakas in i SRDn också.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Låter bra!

Här är det Skjutjärn som gäller. En vacker dag... Sejd kommer att passa bra till lite indian-magi. Klaner kommer att anpassas bra till rancher, nybyggarbyar, järn(!)vägsbyggen mm. Folkslag blir förstås bara rent kulturella skillnader men det kan ju möjligen speglas i vissa färdigheter. Värv kommer att vara lätt att använda och hacka in. Odjuren kanske inte blir lika balla som i Fantasy-järn dock...

Vore intressant att generalisera själsform. Vad kan tänkas vara liknande uttryck som inte innebär att kovbojsaren plötsligt blir en bäver mitt i saloonen? Gå bärsärk? Psykos?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Krille;n164515 said:
Det senare. Folk vill ju skjutjärna och iä'rna och rosta och himlarna vet vad.
En vacker dag ska jag faktiskt ha tid och ork att läsa Järn. Sen ska jag försöka hitta tiden att bygga Hjärn...
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
SRDn bör väl innehålla de delar som folk pratar om. Och det jag hör är klan hit och klan dit så det verkar som att det är denna bit som gör att folk vill använda järn som utgångspunkt istället för något annat. ( också ordvitsar på namnet...)

Även om några vill ta bort klanerna, upplever jag att det är de som gör järn till järn och inte en DoD-variant. Så även den som vill ta bort klanerna gör det i relation till dem. Om du bara ska släppa en del av spelet i SRD bör det därför vara klanerna. Att slå en t100 kan man sno från många spel, så utgå från det unika
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Jag skulle vilja se exempel på hur jag bygger egna folkslag/monster/&c.

Vill jag bygga ett Järn-hack är det ju inte de existerande folkslagen/monstren/&c. jag vill använda – jag vill ha filosofin och reglerna bakom så jag kan bygga egna utan att ha sönder något.

Klanreglerna blir svårare att generalisera – men kan kanske kokas ner till ett mer allmänt samberättar-världsbyggande-relationsetablerings-verktyg. Dvs. mekanismerna som ingår i klanbyggeriet kan användas till att etablera andra saker/relationer i världen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Jag trodde att en SRD bestod av en del av själva regeltexten, inte de bakomliggande resonemangen och designfilosofierna. Det skulle jag snarare se som en hackningsguide (och mycket intressantare än SRD:n). Men jag kanske antingen har fel här eller är onödigt petig med termerna?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dimfrost;n164571 said:
Men jag kanske antingen har fel här eller är onödigt petig med termerna?
Ja. :cool:

Jag har inte stoppat in resonemang och designfilosofi än, men eftersom det alltid är det jag saknar i SRDs så skiter jag i vad termen handlar om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Krille;n164578 said:
Ja. :cool:

Jag har inte stoppat in resonemang och designfilosofi än, men eftersom det alltid är det jag saknar i SRDs så skiter jag i vad termen handlar om.

Jag har inte läst den själv men Gumshoes SRD har en hel del sånt om jag minns rätt. Eller det sas iaf från början att den skulle ha det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
krank;n164582 said:
Jag har inte läst den själv men Gumshoes SRD har en hel del sånt om jag minns rätt. Eller det sas iaf från början att den skulle ha det.
Ja, det finns en del sånt, men jag tror inte det är nyskrivet för SRDn, utan är taget från Esoterrorists-regelboken.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Krille;n164578 said:
Jag har inte stoppat in resonemang och designfilosofi än, men eftersom det alltid är det jag saknar i SRDs så skiter jag i vad termen handlar om.
Det är ju jättebra om du tar med de intressanta bitarna. :)
 
Top