Ha en trevlig sommar!

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu är jag, familjen och en vän på Arlanda för att ta flyget till Helsinkis och vidare till Tokyo. Äntligen!!! Nu har jag som de flesta vet varit där massor av gånger men senast var innan pandemin. Så nu skall det spenderad högar med pengar på nördsaker.

Jag kommer vara i Japan i sex veckor med mer eller mindre outtömliga resurser(för första gången i mitt liv), så jag och familjen skall verkligen njuta. Jag är dessutom sjukskriven på grund av stark stress/utmattningssyndrom så jag behöver det här!

Det jag vill ha hjälp med är att få info om var och vilken affär jag enklast får tag i Kranks Kutulu med tillbehör i Japan(självklart på japanska, goes without saying)? Jag vill inte komma hem utan varenda bok/tillbehör som släppts till Kranks Kutulu!

Kommer säkert skriva något om resan om jag behöver hjälp med något som min absolut inte alls nördiga fru känner till. Min fru och jag är motpoler när det gäller nördiga intressen. Men har någon en adress till någon butik där Kranks grejer finns att få tag på då hittar hon stället åt mig om jag själv inte skulle klara det.

Ha en supersommar alla medforumiter och ha så kul livet bara tillåter!
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Det jag vill ha hjälp med är att få info om var och vilken affär jag enklast får tag i Kranks Kutulu med tillbehör i Japan(självklart på japanska, goes without saying)? Jag vill inte komma hem utan varenda bok/tillbehör som släppts till Kranks Kutulu!
Jag skulle börja leta på Yellow Submarine i Akihabara, Tokyo. Det är där jag köpt mina rollspel tidigare. Om du kan japanska kan du säkert även fråga personalen där om tips var du bör leta!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag skulle börja leta på Yellow Submarine i Akihabara, Tokyo. Det är där jag köpt mina rollspel tidigare. Om du kan japanska kan du säkert även fråga personalen där om tips var du bör leta!
Inga problem att tala japanska alls 😀. Gällande skrift är jag dock rostig, därav blir det bra att läsa lite Kutulu! Landar i Japan på morgonen imorgon tisdag, japanska tid. Skall se till att göra en utflykt och köpa Kutulu innan jag planerar in Disneyland och Disneysea-dagarna för barnen(jag gillar själv parkerna också :) ).

Så tack för rådet! Precis vad jag behöver.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Vet inget om vart man kan hitta Kutulu i Japan tyvärr men vill passa på att önska dig och familjen en fantastisk semester! 🙂❤😎☀
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har varit på Disneyland idag med barnen min mor, en nördig vän och självklart min fru. Nu är vi precis hemkomna till lägenheten i Tokyo och skall sova då jag märker att en dag på Disneyland är bra mycket tyngre nu än bara för fem år sedan… Jag känner mig väldigt gammal. Imorgon så blir det lite lyxshopping åt dottern då hon önskat sig en Louis Vuitton-plånbok, efter det lite andligt vid Meiji Jingu och sedan jakt på Kranks rollspel! Kan trots allt stanna hur länge vi vill i Tokyo men större delen av släkten längtar och väntar på oss i Hiroshima. Så kanske tio dagar i Tokyo är lagom då familjen varit här så många gånger och staden för oss är mer turism än hem.

Funderar starkt på att flytta hit till Japan igen(Hiroshima då) men dottern som är tolv stretar emot, vilket självklart är förståelig då hon har nästan alla sina vänner etc, i Sverige. Vi får se hur det blir, men jag känner att jag mår bättre här och min fru känner självklart samma sak.

Än en gång, stor hälsning till alla och jag kommer fortlöpande berätta om det händer något extra spännande framöver. När jag skall ut till Tsushima och liknande! Ha det gott alla medforumiter, ni är bäst!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Morgon/förmiddag här i Japan. Har varit och tittat på slott i olika delar av landet men är nu i Tokyo igen. Idag skall familjen träffa min svägerska och hennes familj i Akihabara, så idag blir det jakt på Kranks rollspel! :) Ha det gott allihop och önska mig lycka till! :)
Lycka till, håller tummarna härifrån! 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lycka till, håller tummarna härifrån! 🙂
Lär hitta spelet så småningom då allt lutar mer åt att hela familjen faktiskt flyttar till Japan. Min frus familj äger redan en massa fastigheter här och har sagt att de absolut inte har några problem att ge oss ett av släkthusen eller alternativt ta bort några parkeringsplatser och bygga nytt åt oss. Jag känner lite att jag behöver en nystart med tanke på hur jag mått under pandemin etc.

Både frun och jag har lätt att få jobb här tack vare erfarenheter och självklart släktkontakter. Men som jag nämnt tidigare, så blir det då Fukuyama eller Hiroshima då jag bott i Tokyo tidigare. Tokyo är perfekt att turista i men jag föredrar Hiroshima eller Fukuyama eller kanske Kakegawa att bo i då de är städer som är lagom stora plus att vi just har släkt där. Att i Japan ha ett släktnätverk som kan hjälpa till etc, är verkligen en fördel.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har nu köpt Kutulu! Har försökt ladda upp bilder men får inte göra det då servern säger till mig att bilderna är för stora. Skall se vad jag kan göra åt det med en iPhone modell-äldre.

Något som vet hur man gör om man bara har telefon och iPad tillgängligt för att få ned bildens storlek till en nivå som går att ladda upp på forumet?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Lär hitta spelet så småningom då allt lutar mer åt att hela familjen faktiskt flyttar till Japan. Min frus familj äger redan en massa fastigheter här och har sagt att de absolut inte har några problem att ge oss ett av släkthusen eller alternativt ta bort några parkeringsplatser och bygga nytt åt oss. Jag känner lite att jag behöver en nystart med tanke på hur jag mått under pandemin etc.

Både frun och jag har lätt att få jobb här tack vare erfarenheter och självklart släktkontakter. Men som jag nämnt tidigare, så blir det då Fukuyama eller Hiroshima då jag bott i Tokyo tidigare. Tokyo är perfekt att turista i men jag föredrar Hiroshima eller Fukuyama eller kanske Kakegawa att bo i då de är städer som är lagom stora plus att vi just har släkt där. Att i Japan ha ett släktnätverk som kan hjälpa till etc, är verkligen en fördel.
Jag önskar dig och familjen en fortsatt fin vistelse i Japan! Om ni väljer att flytta dit, så tror jag att vi är flera här som med glädje skulle ta del av dina möten med både landet i stort och dess rollspelare.

Lyssnade nyligen på en intervju med Sandy Peterson (någonstans på Youtube, minns ej exakt var). Han nämnde något om att en majoritet (70%?) av de japanska CoC-spelarna är tjejer. Det tycker jag var både glädjande och intressant. Om jag minns rätt var fantasygenren (åtminstone när det gäller rollspel) mer manligt dominerad.

Min högst ovetenskapliga gissning är att andelen tjejer i Sverige är större bland de yngre rollspelarna. Hur intresset varierar mellan olika genrer här vet jag inte, men jag gissar att det finns skillnader.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ha det riktigt gött i Japan! Hälsa familjen och din nördige vän från mig.
Det skall jag! Hade varit grymt om du också varit med som nördig vän :) Hjälpte vår gemensamme vän att boka biljetter till ett en Idol-grupp i Osaka, har valt att själv åka norröver och besöka Aizuwakamatsu när han skall gå på konserten i Osaka. När jag kommer hem(vilket jag måste då jag är den enda i familjen som inte är japansk medborgare, så måste jag söka uppehållstillstånd via spouse-visa) så hoppas jag att vi kan träffas! Om du inte är i Sverige så kan jag ta mig dit du är då jag för första gången i mitt liv faktiskt har riktigt gott med pengar(samtidigt som det är första gången jag är sjukskriven mer än någon enstaka dag, vilket är paradoxalt). Vore verkligen kul att ta igen lite "förlorad" tid :)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det skall jag! Hade varit grymt om du också varit med som nördig vän :) Hjälpte vår gemensamme vän att boka biljetter till ett en Idol-grupp i Osaka, har valt att själv åka norröver och besöka Aizuwakamatsu när han skall gå på konserten i Osaka. När jag kommer hem(vilket jag måste då jag är den enda i familjen som inte är japansk medborgare, så måste jag söka uppehållstillstånd via spouse-visa) så hoppas jag att vi kan träffas! Om du inte är i Sverige så kan jag ta mig dit du är då jag för första gången i mitt liv faktiskt har riktigt gott med pengar(samtidigt som det är första gången jag är sjukskriven mer än någon enstaka dag, vilket är paradoxalt). Vore verkligen kul att ta igen lite "förlorad" tid :)
Ja, det hade varit grymt att vara med!
Att ses på ett eller annat sätt tycker jag låter som en asbra idé. VI kan höras av framöver om hur, var, när!
Ta hand om er och ha det fortsatt så fantastiskt bra ni bara kan.
Jag sitter på bussen till Bryssel för att möta upp ett par vänner från Karlstad. Ska bli fantastiskt skoj!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå hela forumet! Efter en lyckad res till Japan där jag och familjen träffat vänner och släktingar vi inte sett på nästan fem år, så är vi nu på Nozomi-Shinkansen på väg till Tokyo och sedan vidare till Haneda. Ser inte fram mot att flyga 13h över Nordpolen och sen byta flyg i Helsinki för att förhoppningsvis hinna med den inbokade bussen från Arlanda till Karlstad. Men det skall bli skönt att komma hem till min egen säng och mina egna saker.

Resan har dock satt saker i perspektiv för mig, min fru och våra barn. Mina svärföräldrar vill köpa ett slags radhus åt oss där de blir våra grannar(kallas generation home i Japan). Så nu har jag, min fru och våra barn verkligen något att tänka över, stanna i Sverige eller flytta till Japan? Oerhört svårt beslut då det lär vara sista gången vi flyttar så länge barnen bor hemma och flytten eller inte flytt, kommer påverka hela vår livssituation etc. Den bekväm delen av mig hatar att flytta och jag har lejonparten av mina vänner i Sverige, men vår ekonomi blir extremt mycket bättre i Japan men dock med betydligt längre arbetsdagar. Som sagt ett svårt beslut…

Jag har iallafall haft en underbar sommar i Japan med mycket god mat och upplevelser. Hoppas alla ni andra också haft en fantastisk sommar! Jag bestämde mig för att öppna Kutulu-boken och kommer att läsa den på flyget för att göra resan hem lite roligare :)
 
Top