Nekromanti H.P. Lovecraft - böcker

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag är väldigt intresserad av att köpa ngt samlingsverk med Lovecraft. Man har ju lånat bibliotekets flesta böcker nu och det är ganska tröttsamt att alltid läsa dom under tidspress. Så är det ngn som har ett bra tips på en samling med Lovecrafts bättre (!?) noveller?

Dessutom undrar jag om det är oerhört svårt att läsa dom på engelska. Är det samma nivå som med Tolkien (som jag ansåg vara ganska tung på engelska) språkmässigt? För det svenska utbudet känns lite för litet...

peace
//kalcidis - äter gamla kakor just nu

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Jag köpte Best Of HP Lovecraft: Bloodcurdling Tales Of Horror and The Macabre, och har hunnit kanske en fjärdedel av den. Alla historier hittils har varit grymt bra (förutom Silver Key som var så trist att jag slutade läsa den!)

Angånde engelskan; jag höll på att ge upp i början pga det svåra språket, men bet ihop och plockade fram stora ordboken... /images/icons/wink.gif
Det går rätt snabbt att vänja sig vid hans stil och många krångliga ord återanvänds ofta... så det är långt ifrån omöjligt.
(Har inte läst Tolkien på engelska så jag kan inte jämföra)

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Du har Omnibus-serien. Som är mycket bra, där finns alla hans noveller och hans enda roman.
Serien består av tre delar...
Prisvärt alt...

Milrik av Remos som ränner runt och letar efter Cthulhu

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
tja, jag vet inte hur lätt den är att köpa, men på biblioteket finns den i alla fall, jag talar alltså om "Stora necronomicon" en samling med noveller översatta till svenska, sammanställd (har jag för mig) av Sam J Lundwall (snälla rätta mig någon om jag ljuger)

"Dessutom undrar jag om det är oerhört svårt att läsa dom på engelska"

Omöjligt? Nix. Tungrott? You bet. Men med lite envishet så...

"det svenska utbudet känns lite för litet"

Sorgligt men sant.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Omnibus serien? Är den översatt till svenska? Var kan man hitta den (oavsett språk)?

"hans enda roman"

trodde han hade gjort fler, men när jag tänker efter så... är det "mountains of madness" du syftar på förresten?
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Nej, den enda "riktiga" roman han skrev var "The case of Charles Dexter Ward".
Resten är noveller - men i ärlighetens namn får man väl säga att gränserna för vad som är novell och roman är luddiga. :)

Omnibus serien finns inte översatt till svenska - delar av den återfinns i de svenska utgåvorna.
De brukar finnas i bokaffärer eller så kan man beställa/köpa den från t.ex. Sf-bokhandeln. :)

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Nej, den enda "riktiga" roman han skrev var "The case of Charles Dexter Ward".
Resten är noveller - men i ärlighetens namn får man väl säga att gränserna för vad som är novell och roman är luddiga. :)</I>

Mountains of Madness får nog anses vara en också, tycker jag. Jag är mer tveksam angående The Dream-Quest of Unknown Kadath, som är lite för kort för en roman och lite för lång för en novell. Å andra sidan känns den mest som ett utkast till nånting han <I>tänkte</I> göra en roman av men som aldrig blev av...

--
Åke
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Problemet med Lovecrafts material är att han i många fall ligger i gräslandet till vad som ska räknas som novell eller roman.
När det gäller Mountain of Madness så hamnar den trots allt lite i skuggzonen mellan novell och roman. Men som sagt, vad som ska räknas som novell och roman av hans verk är svårdefinerat. :)

Har för mig läst på någon Lovecraft sida att man på den iaf räknade The case of Charles Dexter Ward som han enda "riktiga" roman.
Men, det spelar kanske inte så stor roll. Han verk är - vad de nu än kallas - tycker jag iaf läsvärda :)

Milrik av Remos som trots allt kan räkna Mountain of Madness som en roman :)

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Har för mig läst på någon Lovecraft sida att man på den iaf räknade The case of Charles Dexter Ward som han enda "riktiga" roman.</I>

Har iaf för mig att det var den enda roman som <I>publicerades</I> under hans livstid. Själv tyckte han att MoM var hans litterära höjdpunkt, och blev grymt besviken när förläggaren sen inte ville ge ut den.

--
Åke
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Crawling Chaos..

..den enda Lovecraftboken du behöver! /images/icons/wink.gif

Språket är ljuvligt (ja, det är engelska), för att inte tala om prosodin i orginalversionerna! Själv tycker jag inte alls att det är svårt att läsa engelskan, möjligtvis lite omständigt ibland.
Tillgängligheten i Sverige vet jag tyvärr inget om, då jag köpte mitt exemplar på Harrods i London, men det är definitivt värt att kolla upp.


//MiDNiGHT. - den e' snygg också. /images/icons/wink.gif

 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Jo, det stämmer. Han led ju under hela sin livstid av att förläggarna vägrade ge ut hans alster. Istället fick han förlita sig på tidningar.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
HLP

Visst, HPL använder ett stort antal mindre vanliga engelska ord, men om du har en bra ordbok eller kan leva med att hoppa över nåt ord ibland så klarar du dig utmärkt.

Lovecraft måste läsas på engelska enligt mig (det mesta är bäst på originalspråk) men jag har tyvärr inte lyckats få tag på alla av hans verk (jag saknar "silver key", "pickmans model" och "dream-quest for unknown kadath").

Vad jag kan rekomendera (på svenska) är samlingen Cthulhu (2 delar). Dock känns de tyvärr ganska torra jämfört med de engelska versionerna.



Ximnipot - servant of chaos
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Comments

Men jag har för mig att den har kommenteringar som ska vara väldigt jobbiga. Stämmer det? Hur pass mkt plats tar dom upp?

mvh
//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
inte bara sammanstäld av utan sammanstäld, översatt och utgiven av denne Sam J Lundwall.
han har överatt all Lovecraft som fins på svenska..
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Herr Lundwall är en gud!
Han tamej f-n översatt allt! Jag hittar hans namn från Shogun till Liferens guide till galaxen...
Jag har däremot inte hittat nåt om honom på internet.

Tydligen så är han en sf-författare som har varit ordförande i internationella sf-förbnundet eller något sådant. Han var tydligen vissångare på 60-talet(?).

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Sam J Lundwall

<I>Tydligen så är han en sf-författare som har varit ordförande i internationella sf-förbnundet eller något sådant.</I>

Ingen aning om det internationella, men han var centralnavet i svensk SF-fandom under flera årtionden, översatte, skrev böcker och multum med antologier, och var redaktör för Delta Förlag på 70- och 80-talet. Han drog sig tillbaka i början av 90-talet och har inte gjort nåt speciellt sen dess.

--
Åke
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Comments

Men jag har för mig att den har kommenteringar som ska vara väldigt jobbiga. Stämmer det? Hur pass mkt plats tar dom upp?

Kommenteringar? Inget jag har märkt iaf.. det är bara novellerna utan krimskrams. Det finns ett förord på några sidor av Robert Bloch.... om det är det du menar...?

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 
Top