Nekromanti H.P Lovecraft Böcker

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
en kompis till mig hittade på internet en sida där man kunde ladda hem domflesta(alla!?!) av H.P Lovecrafts böcker(på engelska) nu undrar jag om det är olagligt att publicer dessa böcker på internet, om inte så kan dom som vill ha adressen dit få den.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"en kompis till mig hittade på internet en sida där man kunde ladda hem domflesta(alla!?!) av H.P Lovecrafts böcker(på engelska) nu undrar jag om det är olagligt att publicer dessa böcker på internet, om inte så kan dom som vill ha adressen dit få den."

Du behöver inte vara orolig. För det första finns det ett svenskt prejudikat som säger att man kan posta länkar till andra webbplatser, även om de innehåller upphovsrättsskyddat material. För det andra är det inte olagligt att ladda ner sådant material (ref: lång låst tråd i rollspelsmakarforumet). För det tredje dog Howard Phillips Lovecraft år 1937. Enligt en lång räcka med upphovsrättsligt krångel så är det klart som sommarsolen (fniss) att Lovecrafts verk är public domain.

Så det är bara att studsa till H. P. Lovecraft Library och läsa allt ni orkar.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Man tackar för informationen och nu kan jag äntligen få lungn och ro till i morgon då mitt stora arbete om Necronomicon ska vara färdigt ...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
För det tredje dog Howard Phillips Lovecraft år 1937. Enligt
en lång räcka med upphovsrättsligt krångel så är det klart
som sommarsolen (fniss) att Lovecrafts verk är public domain.


Så de två gossarna på House of Archam som publicerade
Lovecrafts verk i hans ära efter H.Ps död gjorde det alltså inte
så bra att de snodde åt sig copyrighten?

/Alexander Gyhlesten
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så de två gossarna på House of Archam som publicerade Lovecrafts verk i hans ära efter H.Ps död gjorde det alltså inte så bra att de snodde åt sig copyrighten?"

Detta är vad som står om ämnet:<blockquote>"After Lovecraft's death, his copyrights would have belonged to the only surviving heir appointed in his will of 1912, his Aunt Annie Gamwell. She died four years later, and the copyrights then devolved to two of her descendants, Ethel Phillips Morrish and Edna Lewis. They in turn signed a document (the "Moorish-Lewis gift") allowing Arkham House to publish all his works, but apparently not granting them the copyrights. For a time, Derleth claimed that the copyrights on the anthologies Arkham House published applied to the stories themselves, which is manifestly not the case.

The other route by which the copyrights could have been acquired by Arkham House is from Weird Tales. On October 9, 1947, Derleth purchased "all rights" from Weird Tales, but even this is problematic - by April 1926 (and possibly sooner) Lovecraft had been reserving all second printing rights for himself, so on those stories, Weird Tales didn't own any rights to sell. Of the thirteen stories published in Weird Tales before 1926, seven had already been published in amateur journals, and were thereby in the public domain before Weird Tales printed them; that leaves only six that Weird Tales actually owned rights to. However, repeated searches of the Library of Congress have failed to yield any evidence that the copyrights were renewed after 28 years - thereby allowing the stories to fall into the public domain by operation of law.
</blockquote>

Klart som sommarsolen, eller hur? /images/icons/wink.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så 50 år efter upphovsmannens död spelar alltså ingen roll om copyrighten har gått över till någon annan?"

Just nu är det till och med 75 år, i alla fall i Europa. Därefter faller upphovsrättsskyddet och verket hamnar i public domain. Krångligheten i fallet Lovecraft beror på en lag som reglerar upphovsrätten under en övergångsperiod från det att lagen stiftades tills alla författare som dött innan lagen stiftades har varit döda i 50 år.
 
Top