Hörlurar med riktigt bra mikrofon

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Det här borde jag ha gjort för länge sedan, men jag spelar ju en hel del på nätet nu, och dessutom är mitt jobb att hålla kurser, som också sker virtuellt nuförtiden. Det betyder att jag har både privat och professionellt intresse av ett par hörlurar med riktigt bra mikrofon, och eftersom det är ett jobbverktyg kan jag dessutom köpa det momsfritt. Så jag skulle vilja inhandla ett par lurar med en riktigt bra mikrofon som ger toppenljud. Kvaliteten på ljudet i lurarna bryr jag mig mindre om; det är inte så viktigt.

Jag är vagt öppen för en separat mikrofon också, om det är bättre, men det känns ju spontant lite bökigare och inte nödvändigt, även om det har fördelen att få mig att känna mig som ett radioproffs.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Jag köpte dessa på rea. Kommer aldrig någonsin köpa några andra typer av hörlurar. Fick mina på outlet för 1600.


Har bra upptagningsförmåga men sänder inte iväg andning eller om du äter utan att smaska.

Sedan har den noise cancellation och mjukvaruförbättring för att få ett fylligare ljud.

En nackdel är att om du kör med mjukvaruförbättringen på en mac laptop som kör adapter är det ett svagt brummande i bakgrunden. Jag måste "jorda" och vidröra laptopen för att få bort brummandet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Sennheisers grejer är bra. Ett tips är att köpa ett headset med usb så slipper du påverkas av ljudkortets eventuella svagheter.

Hade ett par Sennheiser PC-8 och de kan jag verkligen rekommendera. Kolla detta testet.

Nu kör jag med en Röde Podmic och externt ljudkort, men det är ju lite överdrivet nästan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Nu är jag ju bevisligen värdelös på detta som de stackare jag spelat online med fått uppleva, men jag fick rådet av en datorsnubbe att investera i ett externt ljudkort istället för lurar. (Å andra sidan sitter ju mitt problem i datorn, som jag än så länge inte orkat byta ut.)
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag köpte dessa på rea. Kommer aldrig någonsin köpa några andra typer av hörlurar. Fick mina på outlet för 1600.


Har bra upptagningsförmåga men sänder inte iväg andning eller om du äter utan att smaska.

Sedan har den noise cancellation och mjukvaruförbättring för att få ett fylligare ljud.

En nackdel är att om du kör med mjukvaruförbättringen på en mac laptop som kör adapter är det ett svagt brummande i bakgrunden. Jag måste "jorda" och vidröra laptopen för att få bort brummandet.
Jag har ju en mac-laptop med adapter, så det är ju inte så lovande. Dessutom är de in-ear, vilket mina öron aktivt motarbetar. Men tack för tipset!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Nu är jag ju bevisligen värdelös på detta som de stackare jag spelat online med fått uppleva, men jag fick rådet av en datorsnubbe att investera i ett externt ljudkort istället för lurar. (Å andra sidan sitter ju mitt problem i datorn, som jag än så länge inte korkat byta ut.)
Aldrig ens hört talas om externt ljudkort. Har det verkligen mer betydelse än mikrofonen? Och då måste man köpa ett par hörlurar med vanligt 3,5 mm-jack, va? Eller kan man koppla in USB-lurar i ljudkortet?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag köpte dessa på rea. Kommer aldrig någonsin köpa några andra typer av hörlurar. Fick mina på outlet för 1600.


Har bra upptagningsförmåga men sänder inte iväg andning eller om du äter utan att smaska.

Sedan har den noise cancellation och mjukvaruförbättring för att få ett fylligare ljud.

En nackdel är att om du kör med mjukvaruförbättringen på en mac laptop som kör adapter är det ett svagt brummande i bakgrunden. Jag måste "jorda" och vidröra laptopen för att få bort brummandet.
Ok, här kommer en dum i huvudet fråga. Det ser ju ut som mobil-lurar. Funkar det lika bra att använda i datorn? Mitt fallfärdiga headset har en usb-ingång. Är inte det bättre? (Måste också köpa nya)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Det är precis det headset jag har idag! Vilken slump. Och killen sågar det ju längs med fotknölarna.
Ha ha, har inte sett hela recensionen. Jag var nöjd med mitt headset iaf. Men det är klart, det kan inte tävla med ett extern ljudkort och en riktigt mikrofon.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Aldrig ens hört talas om externt ljudkort. Har det verkligen mer betydelse än mikrofonen? Och då måste man köpa ett par hörlurar med vanligt 3,5 mm-jack, va? Eller kan man koppla in USB-lurar i ljudkortet?
Verkar finnas antingen det ena eller det andra eller kombos. Vågar inte svara för betydelsen dock, andrahandsråd.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Aldrig ens hört talas om externt ljudkort. Har det verkligen mer betydelse än mikrofonen? Och då måste man köpa ett par hörlurar med vanligt 3,5 mm-jack, va? Eller kan man koppla in USB-lurar i ljudkortet?
Då kopplar du in micken med en XLR-kabel, som i en "riktigt" studio. Hörlurarna blir 3.5 plug då ja.
Det blir otrolig skillnad faktiskt.
Focusrite Scarlett Solo och Röde Podmic är mitt tips isf.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,287
Men @Lemur kan säkert förklara varför det är bra 😀
Ha ha, nja, det har framförallt med mikrofonförstärkaren att göra. Det är bättre hårdvara helt enkelt. Det går liksom inte att göra en bra mikrofonförstärkare som är så liten att den får plats i ett vanligt ljudkort. Så har jag förstått det i alla fall.
En proffsigare mikrofon kräver mer kraft att driva, men resultatet blir också bättre.
Med ett extern ljudkort och en broadcast-mikrofon låter det liksom radio-studio.
Sen slaktar förvisso Discord ljudet ändå med kompressioner osv men det får man leva med.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
244
Jag har ett par budget gaming lurar som hade en ganska kass mikrofon. Istället för att köpa nya så köpte jag en blue yeti på blocket för ungefär samma pris som ett par nya liknade lurar. Kan rekommendera en liknande lösning om hörlurarna fortfarande är ok. Problemet in vara att det är en bordsmikrofon och man vill gärna ha en arm ibland och då blir det dyrare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Ok, här kommer en dum i huvudet fråga. Det ser ju ut som mobil-lurar. Funkar det lika bra att använda i datorn? Mitt fallfärdiga headset har en usb-ingång. Är inte det bättre? (Måste också köpa nya)
Ja, jag använder mina i mac-laptopen. :) Standardport för hörlurar. Kan sätta in dem i TV:n eller monitorn också.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Ha ha, nja, det har framförallt med mikrofonförstärkaren att göra. Det är bättre hårdvara helt enkelt. Det går liksom inte att göra en bra mikrofonförstärkare som är så liten att den får plats i ett vanligt ljudkort. Så har jag förstått det i alla fall.
En proffsigare mikrofon kräver mer kraft att driva, men resultatet blir också bättre.
Med ett extern ljudkort och en broadcast-mikrofon låter det liksom radio-studio.
Sen slaktar förvisso Discord ljudet ändå med kompressioner osv men det får man leva med.
Sweet! Ska fundera på detta. Men då kvarstår ju problemet att jag måste köpa lurar, eftersom de jag har är USB. Eller så använder jag en riktig (stationär) mikrofon, men då blir man ju också lite mindre fri att röra sig runt, sträcka på benen och så vidare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag har ingen koll själv men är rätt nöjd med mina plantronics lurar, men har inte ens koll på vilken modell det är så det är ju inte mycket hjälp, dyra lär dom ha varit iaf men jobbet betalade :)

Sen så har jag en vän som jobbar med att live-sända video och coacha andra i hur man gör bra presentationer och liknande online, hans rekommendation var att inte ha hörlurar alls utan en bra mygga (mikrofon) som man kopplar in med USB och vanliga högtalare för ljudet, (och en selfie-lampa) men jag har inte prövat endera, men det känns ju som att det kanske är next level även om det inte är radio-studio level.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag host.. host.. fick med mig ett jättebra headset från mitt gamla jobb. Har undervisat på distans med dem i ca två månader utan minsta klagomål från eleverna.
Jag har också kört med extern mic, den klassiska Blue Yeti som många streamers kör med. Tycker headsetet är bättre för det tar inte in lika mycket av omgivningen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Sen slaktar förvisso Discord ljudet ändå med kompressioner osv men det får man leva med.
OT men är det bara jag som minns det förskräckliga ljudet i TeamSpeak sådär runt 15 år sen? När vi bytte till nästa system kände man ofta knappt igen folks röster, så stor skillnad var det..
 
Top