Nekromanti Hör upp! 21 feb. kommer »Nya forumet»!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hej, kära medforumiter!

Nu blir snacket allvar! Den 21 februari sker skiftet till en ny plattform. Detta sker av olika anledningar men främst av tekniska skäl, då forumet är i stort behov av en modern uppdatering för att undvika haveri. Vi lämnar UBBThreads helt och hållet och kommer istället att gå över till vBulletin. Det gamla UBBThreads-forumet kommer dock att sparas och senare läggas upp som ett läsbart (dock endast läsbart) arkiv.

OBS! Man behöver alltså inte hålla på och spara favorittrådar och -inlägg, det gamla forumet kommer som sagt att sparas!

Vår plan är alltså, om ingenting oväntat tillstöter, att själva bytet kommer att äga rum den 21 februari med fortskridande arbete kring bytet under den helgen. Adressen kommer då, den 21 februari, att pekas om till det nya vBulletin-forumet. Då är det officiellt att gå in och registrera sig på nytt. Det är nämligen så man kommer att få göra eftersom en överföring och konvertering av alla, även om bara de aktiva, användarkonton leder till flertalet, mycket besvärliga tekniska komplikationer och ett manuellt arbete som inte är genomförbart.

Fast, redan nu under den grövre test- och uppbyggnadsperioden, kan man besöka och registrera sig på det nya forumet.
Det gör man här: http://188.126.95.149/rollspelnu/forum/

Har ni några frågor gör naturligtvis redaktionen sitt bästa för att besvara dem så sakligt vi kan. Vi i vår tur lutar oss med varm hand mot vår kära tekniker, Spider Jerusalem, som i det här är Killen med choklad i – med stort K! Säkerligen kommer han att besvara de detaljtekniska funderingarna så gott han kan, i mån av tid.

Tack för ordet!

P. S. De som är innehavare av Officiella forum här på Rollspel.nu har kontaktats separat via mail och PM. D. S.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Goda nyheter!


solvebring said:
OBS! Man behöver alltså inte hålla på och spara favorittrådar och -inlägg, det gamla forumet kommer som sagt att sparas!
Med andra ord, inga trådar etc förs över till det nya systemet.

Hur blir det med det gamla artikelsystemet, det som inte längre kan nås via http://www.rollspel.nu/articles eller var jag nu lade det senas, kommer det att finnas möjlighet att "rädda" saker ur det? Det är ju åtskilliga år av kreativitet från svenska rollspelare det rör sig om.

Eftersom det dessutom är en rätt vanlig Joomla-installation det rörde sig om borde det ju gå att rädda på något sätt; i värsta fall anmäler jag mig frivillig...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
solvebring said:
Det gamla UBBThreads-forumet kommer dock att sparas och senare läggas upp som ett läsbart (dock endast läsbart) arkiv.

Viktig fråga: Kommer man att kunna logga in och se sina PM? Eller är det bara de öppna delarna av forumet det gäller?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Eftersom det dessutom är en rätt vanlig Joomla-installation det rörde sig om borde det ju gå att rädda på något sätt; i värsta fall anmäler jag mig frivillig...
Om jag förstod Spidde rätt finns det en backup så det borde inte vara något problem.
Och eftersom Spidde kommer att ha fullt upp med nya forumet är det nog bara bra om annat folk tar tag i de gamla delarna.

Dessutom behövs en arbetsgrupp som börjar med Scenariobanken (det finns redan ett forum för det på nya plattformen).
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
krank said:
solvebring said:
Det gamla UBBThreads-forumet kommer dock att sparas och senare läggas upp som ett läsbart (dock endast läsbart) arkiv.

Viktig fråga: Kommer man att kunna logga in och se sina PM? Eller är det bara de öppna delarna av forumet det gäller?
Man kommer kunna logga in på UBB som vanligt och se allt man gör nu med enda skillnaden att man inte kan skriva PM's eller inlägg.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
krank said:
Goda nyheter!


solvebring said:
OBS! Man behöver alltså inte hålla på och spara favorittrådar och -inlägg, det gamla forumet kommer som sagt att sparas!
Med andra ord, inga trådar etc förs över till det nya systemet.

Hur blir det med det gamla artikelsystemet, det som inte längre kan nås via http://www.rollspel.nu/articles eller var jag nu lade det senas, kommer det att finnas möjlighet att "rädda" saker ur det? Det är ju åtskilliga år av kreativitet från svenska rollspelare det rör sig om.

Eftersom det dessutom är en rätt vanlig Joomla-installation det rörde sig om borde det ju gå att rädda på något sätt; i värsta fall anmäler jag mig frivillig...
Inget kommer att flyttas över i början då det är sjukt med jobb. Men jag kommer sen när vi har landat lite med vBulletin att kolla om det är möjligt.

Allt som finns på denna server kommer att flyttas till den nya servern så inget försvinner.
 
Top