Nekromanti Höja grundegenskaper?

Toast

Veteran
Joined
16 Feb 2017
Messages
22
Hej,
Jag har letat och vet inte om jag missat det men ser inte att det står varken bu eller bä när det kommer till att höja grundegenskaper. Känns som en sådan sak som borde stå någonstans. Någon arm själ som kan stå till tjänst?
/T
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Toast;n226515 said:
Hej,
Jag har letat och vet inte om jag missat det men ser inte att det står varken bu eller bä när det kommer till att höja grundegenskaper. Känns som en sådan sak som borde stå någonstans. Någon arm själ som kan stå till tjänst?
/T
Om det exempelvis är OSR-höjningar du efterfrågar så finns det bl.a. beskrivet i the black hack: https://the-black-hack.jehaisleprintemps.net/english/
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Som nämnts så finns ju inga regler för det just nu.

För kanske ett år sedan, eller 1,5, minns inte riktigt när, så kokade jag ihop något för det dock... få se om jag kommer ihåg något av det (för jag skrev ju aldrig upp det har jag för mig)... kan nog tänkas att jag får skapa delar av det på nytt igen.

Jag kommer stoppa in "reglerna i en spoiler tag, för det är en rätt stor lista. Hoppas att jag skriver det förståeligt

----------------------------------------------------------------------------
Öka/träna attributer (hemmabygge) 2.0 - The reimagining
----------------------------------------------------------------------------

--- I grunden så använde jag Eon IV's regler för hur det funkar att höja färdighetet. Så samma svårighets värdestabell som för färdigheter, tärnings slag, etc.


--- Det går bara träna upp Grundattributer (GA) på detta sättet.


--- Härledda attributer (HA), och andra liknande attributer, går inte träna upp på det sättet, utan för att "träna upp" dessa så måste man träna sina GA'er.

Därav att det är bra att använda, och behålla, Helmgastarnas "Hjälpformulär", för framtida bruk. För det kan ha betydelse i vissa fall varifrån man fick en del av sitt värde i en HA, när man ska räkna om ens Härledda för att en GA ändrades.


--- För att få slå ett höja slag på en GA så måste karaktären ha samlat ihop X antal Erfarenhetspoäng (EP) på den GA som man vill försöka höja.

Så man samlar inte EP på GA som grupp (som man gör med färdigheter), utan varje enskild GA räknas som en egen "grupp".


--- Samma EP som används till färdigheterna, är de EP som man lägger på GA'er.


--- Erfarenhetskostnaden för att försöka höja en GA är: Det nuvarande antalet hela tärningar i GA'n +1.

Så om man har 3T6+2 i Rörlighet, så kommer det kosta 4 EP för att få slå ett slag. Jag har vissa tankar om att det kanske ska vara dyrare än så, pga hur pass mycket som en GA ökning kan potentialt effekterar... men exakt vad den kostnaden i så fall skulle vara vet jag inte. Är själv ok med mitt förslag på kostnaden dock... jag vet bara inte om det är balanserat eller ej.


--- För att få lägga EP på en GA så måste rollpersonen ha spenderat en del tid med att ha tränat den specifika GA'n under spelmötet.

Eventuelt om SL anser att de aktiviter som rollpersonen har gjort under spelmötet har varit väldigt krävande för rollpersonerna, så kan SL ge tillåtelse till spelaren att få lägga EP på den GA som SL ansåg var mest relevant för vad rollpersonen gjorde... eller, låta spelaren argumentera för vilken GA de själva anser vara den mest relevanta för vad deras rollperson gjorde.


--- Man får max lägga 1 EP på GA'er per tillfälle där rollpersonen har tjänat in EP (så generelt max 1 EP per spelmöte om SL går efter reglerna för hur/när man ger ut EP).

Så man måste använda en utav 1'orna som man får vid slutet av ett spelmöte. Dvs om man får EP för ett "Långt spelmöte", dvs 3-2-2-1, så måste 1'an användas till GA'n. Om man fick t.ex 2-1-1 för ett kort spelmöte, så går det ju bara använda en utav 1'orna på GA'er, inte båda.


--- Om spelaren bestämmer sig för att inte lägga en EP på den GA som deras rollperson tränade på under spelmötet (eller som SL sa de kunde lägga på pga händelserna under spelets gång), innan man börjar faktiskt rollspela under nästa spelmöte (beror på när varje grupp hanterar användningen utav EP och sådant, före eller efter ett spelmöte, mm), så går rollpersonens ansträngingar för den GA'n under det spelmötet förlorade. Det vill säga att rollpersonen måste träna igen i nästa spelmöte för att få lägga en EP på GA'n efter det spelmötet.


--- Det finns en övre gräns för hur långt man kan träna upp en GA, och den gränsen är: Folkslagets attributsgrundvärde + 3T6 +/- eventuella "bonusar/nackdelar" som rollpersonen fick på GA'n genom karaktärsskapandet (och kanske efteråt också).

Detta betyder visserligen också att en karaktär som har lagt 3T6 på en GA under karaktärsskapandet, inte kommer kunna träna den GA'n alls, för de är redan vid den karaktärens potentiala maxvärde i den GA'n. Men då har de ju minst lika många andra attributer som de har lågt på som kan tänkas behövas tränas upp lite.

"Folkslagets attributsgrundvärde +3T6" representerar ju folkslagets generella potential (+3T6 kommer ifrån att man kan max lägga 3 tärningar på en GA under karaktärsskapandet). För de folkslag som får delar av sin grundvärde från andra håll, som Jargiers hemområde, eller Kamorianers Totemandar, så använder man den totala summan efter man lagt till specialar grejen från Folkslaget.

När det gäller "bonusar/nackdelar", så representerar det ju varje individs egna potential utöver folkslaget som de kommer ifrån. "Bonusar/nackdelar" är allt som kommer ifrån backgrundstabeller, händelsetabeller, hantverk som ger + på en GA, mm, och där det då kan handla om både ett plus och ett minus värde ju.

Så en Standard Fedaks max värde på t.ex Rörlighet skulle då vara 5T6 (2T6 + 3T6). Men om den Fedaken fick en bonus/nackdel på kanske 1T6 på Rörlighet, från t.ex en händelser, så kommer den specifika Fedakens max värde istället vara 6T6... eller 4T6... beroende på om det var ett plus eller ett minus (så klart).


--- Om rollpersonen har en GA som är lägre än "Folkslagets attributsgrundvärde + 1T6 +- rollpersonens bonusar/nackdelar" så räknas GA'n som "Lättlärd".

--- Om rollpersonen har en GA som är lika med eller högre än "Folkslagets attributsgrundvärde + 2T6 +- rollpersonens bonusar/nackdelar" så räknas GA'n som "Svårlärd".

Anledningen till att jag valde 1T6 för Lättlärd, och 2T6 för Svårlärd, kommer helt ifrån att man kan lägga 0-3 T6 på en GA under karaktärsskapan det. Så varje stadie, Lättlärd, "Normallärd", och Svårlärd, kräver att man lyckas med 4 slag för att ta sig till nästa stadfie/max värdet.

Från början tänkte jag använda 1T6+1 som steget för Lättlärd... for "10T6 / 8 Grundattributer = 1T6+1". Men då blir stegen inte symetriska... XD Dock, om man vill använda 1T6+1 ändå, så funkar det nog bättre om man helt tar bort Lättlärd (för LL här skulle ju då representera folkslagets grundvärde som man automatiskt får), och säger att allt under "Folkslagets attributsgrundvärde + 1T6+1 +- rollpersonens bonusar/nackdelar" har normalsvårighet på att höjas. Medan alla värden som är lika med eller över "Folkslagets attributsgrundvärde + 1T6+1 +- rollpersonens bonusar/nackdelar" räknas som Svårlärd.


--- Om man lyckas höja en GA så får man inte slå fler GA höjningsslag i det spelmötet, även om det handlar om en helt annan GA. Man måste vänta till nästa spelmöte för det.

Jag tror det är allt... och om jag har glömt något så skyller jag det på att jag har varit vaken hela natten, kommer gå och lägga mig efter jag har postat detta... XD

Sen kan jag ju också säga att jag har många olika tankar om de flesta av de här "reglerna" som jag skrivit ovan... där jag har några, till flera, olika alternativ för många av dem... för att jag är inte helt säker på om vad som exakt skulle funka eller ej. Specielt sådant som kostnader, specifika värden som ska användas, max värden på saker, etc, sådant kan jag gå fram och tillbaka på länge. Vill få ner storleken på inlägget så mycket som jag kunde (vilket det kanske inte ser ut som att jag har gjort... XD )... så det som jag har skrivit är de som "kändes" mest rätt... sen om de är det eller inte vet jag inte.

Samtidigt så har dessa reglerna aldrig faktiskt speltestats, för jag spelar rollspel väldigt sällan (inte pga ovilja, utan pga bristande chans/möjlighet till att spela, men även delvis pga att jag är faktiskt rätt så landlåst där jag bor... så kan inte ta mig in till stan lätt, och det kostar mig rätt mycket också att göra det)... så jag vet inte om dessa reglerna faktiskt skulle funka, och om de är balanserade nog, etc.

Anyway... that's all for now...
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Swedish Chef;n226550 said:
Är ju en fråga på EON forumet, så det syftas nog på det spelet,

Det finns inga officiella regler för att höja grundegenskaper för övrigt.
Aha, syns inte att det är det via mobil. Väldigt otydligt isåfall. Beklagar. Men tips på ett bra spel kom med åtminstone. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
P.eLL.e;n226559 said:
Aha, syns inte att det är det via mobil. Väldigt otydligt isåfall. Beklagar. Men tips på ett bra spel kom med åtminstone. :)
Du får scrolla upp till toppen av sidan. Sökvägen står precis ovanföe trådtiteln.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Rymdhamster;n226560 said:
Du får scrolla upp till toppen av sidan. Sökvägen står precis ovanföe trådtiteln.
Yes. Såg den lilla brödsmulan i toppen nu.
 

Toast

Veteran
Joined
16 Feb 2017
Messages
22
Intressant Rhodryn!

Själv tycker jag det är lite konstigt att det inte står varken eller då det känns som en sådan sak som lätt kommer upp, därav tänkte jag att jag missat det. Väldigt intressant tanke du har, ska kolla på den mer och så får vi se om det kommer något mer från Helmgast om det framöver.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Toast;n226660 said:
Intressant Rhodryn!

Själv tycker jag det är lite konstigt att det inte står varken eller då det känns som en sådan sak som lätt kommer upp, därav tänkte jag att jag missat det. Väldigt intressant tanke du har, ska kolla på den mer och så får vi se om det kommer något mer från Helmgast om det framöver.
Om jag minns rätt så diskuterades det om regler för detta ska vara med i den kommande strids- och vapenmodulen.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag gissar lite på att en anledning till varför tränings regler för Grundattributer kanske inte är med i grundreglerna för Eon IV kanske delvis handlar om att där inte finns regler för ålder heller. Där ens ålder på karaktären kvittar för man har samma stats ändå, samma skicklighet också.

Visserligen... nu när jag tänker på det... har Eon någonsin haft regler för att höja grundattributer med träning under spelets gång? Kan inte minnas att jag någonsin läst sådana regler i varken Eon 1 eller 2 Vet inte hur det är med 3an.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
381
Location
Birmingham, UK
Rhodryn;n226694 said:
Jag gissar lite på att en anledning till varför tränings regler för Grundattributer kanske inte är med i grundreglerna för Eon IV kanske delvis handlar om att där inte finns regler för ålder heller. Där ens ålder på karaktären kvittar för man har samma stats ändå, samma skicklighet också.

Visserligen... nu när jag tänker på det... har Eon någonsin haft regler för att höja grundattributer med träning under spelets gång? Kan inte minnas att jag någonsin läst sådana regler i varken Eon 1 eller 2 Vet inte hur det är med 3an.
Vill minnas att man kan det i Eon III, men tror det var ganska svårt eftersom det krävdes att man 'tränade' attributet visst många timmar varje dag under en viss tid. Tror inte man kunde höja alla attribut dock, det är ju tex ganska svårt att 'träna' sin hörsel eller syn ;)
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Rhodryn;n226694 said:
Jag gissar lite på att en anledning till varför tränings regler för Grundattributer kanske inte är med i grundreglerna för Eon IV kanske delvis handlar om att där inte finns regler för ålder heller. Där ens ålder på karaktären kvittar för man har samma stats ändå, samma skicklighet också.

Visserligen... nu när jag tänker på det... har Eon någonsin haft regler för att höja grundattributer med träning under spelets gång? Kan inte minnas att jag någonsin läst sådana regler i varken Eon 1 eller 2 Vet inte hur det är med 3an.
Som jensofsweden säger går det att höja attribut åtminstone i Eon 3, även om det inte var någon lätt sak.

Jag tror för övrigt att du kan ha en poäng i att frånvaron av höjningsregler i fyran kan hänga samman med att det inte finns några regler för åldrande, även om jag inte vet säkert.
 
Top