Nekromanti Högra handen krigar mot den vänstra

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Som ni kanske vet är WotC nu två företag -- WotC USA och WotC Europe.

WotC USA sköter själva produktionen, och sen köper WotC Europe prylar av USA-divisionen och säljer i Europa.

WotC USA tycker att WotC Europe inte betalar tillräckligt mycket.

WotC Europe tycker att de redan betalar lite för mycket.

Resultatet är alltså att massor av WotC-produkter blir ohemuliskt försenade i Europa.

Visst är företag underbara ibland?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Som ni kanske vet är WotC nu två företag -- WotC USA och WotC Europe."

Det hade jag ingen aning om. Hur kommer sig detta då? Tycker inte det låter som en bra lösning, du är säker på att de verkligen är två olika företag och inte två olika produktionsenheter med separata resultat krav?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Som ni kanske vet är WotC nu två företag -- WotC USA och WotC Europe.

Ändrade planer tydligen då. Enligt Ryan Dancey planerade Hasbro att stänga ner WotCs internationella delar och enbart använda sig av Hasbro International.

Ja ja, det verkar ju inget bra det här heller. Påminner mig om TSR Inc mot TSR Ltd.

/Mikael - som konstaterar att allt är sig likt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
WotC Europe tycker att de redan betalar lite för mycket.


WotC USA vill ha pengarna på kontot innan de skickar något alls. WotC Europa tyckte det var dumt. De gruffade.
WotC Europa tycker att Portal, deras egen distrubutör, ska betala i förväg innan de skickar ut något. ^^;
Detta enligt rollspelsansvarige på SF Bokhandeln, som visat stor kunnande tidigare och beklagat sig över förseningar tidigare.
Företagsekonomi verkar komplicerat o.o;

Storuggla, fattig
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Jag undrar hur Portal mår efter det de blev utslängda ur Tradition och både Pokemon, Magic och Harry Potter-korten sjunkit.
Kommer inte ihåg vilka det var som köpte Trad men de är ju stora nog att ha en egen distributionspparat - worldwide.
Jag tror att det blir ganska stora förändringar.
Kanske man skulle kunna hoppas på att någon fattar att rollspel är bra på lång sikt för alla parter.
Visst skall man satsa på storsäljarna men man skall inte glömma produkter som D&D som alltid säljer om än inte i jätteupplagor.
Personligen tycker jag t.ex. att det är sällsamt att Portal aldrig haft en huvudansvarig för rollspelen (med webbansvar)

Clas
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Portal Sales & Marketing...

...gick i konkurs i veckan. Det kanske svarar på din fråga?

Hmmmmm, först konkar Top Games. Sedan skapar delar av det folket Portal, och fångar upp Magic och Pokemon, och ändå lyckas de konka bygget på bara några år. Det känns... stabilt? ,-)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Portal Sales & Marketing...

Åhå, så det var därför Svenska Magics forum hoppade över hit och kraschade servern stup i kvarten.

Jäjä, det här lär ju inte göra det *lättare* för den lokala spelbutiken att få in D&D-prylar. Tur att jag redan beställt Hackmaster för större delen av månadens spelpengar.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Tråkigt + (ot)

"Codex is no more."

Det tråkigt att höra även om tidingen utvacklats i riktning som jag inte hoppades den skulle göra så innehöll den trots allt lite rollspel. Min prenumeration gick ut med förra numret och jag har inte hunnit förlänga den ännu och behöver inte göra det längre visar det sig./images/icons/sad.gif Att jag bestämde mig för att förlänga prenumerationen var egentligen inte pga Codex utan pga Sverox som med följde Codex. Bara Sverox är värd hela prenumerationssumman.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Vad betyder det för Codex?

Med lite tur innebär det bara att Codex blir försenad en tid. Det beror på hur välvilliga förhandlingarna blir. Jag vet att från Codex-redaktionens sida finns ett starkt engagemang att fortsätta och att de väldigt aktivt jobbar på att få situationen löst så fort som möjligt.

Själv är jag försiktigt positiv. Ola, Johan och Rikard är inte killarna som ger sig i första taget. Speciellt inte nu, när Codex verkligen börjat ta fart. Jag skall förhöra Ola lite mer på den kommande parmiddagen. ,-)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
fördelen med D20

...är att man inte är helt beroende av WotC för prylar till sina WotC-spel. Äventyr och supplement finns att få från helt andra aktörer :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Neeeeejjjjjjjj!!

"Med lite tur innebär det bara att Codex blir försenad en tid. Det beror på hur välvilliga förhandlingarna blir. Jag vet att från Codex-redaktionens sida finns ett starkt engagemang att fortsätta och att de väldigt aktivt jobbar på att få situationen löst så fort som möjligt."

Vad är oddsen att det löser sig? Kan de bara ta Codex och börja om på nytt eller måste de byta namn och krångla?

Jag kan inte påstå att jag är särskilt förvånad även om jag så klart hade hoppats att det hela skulle hålla litegranna längre.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Inte visste jag att du och Ola var ett par

Det är inte många som vet det. Men allra mest förvånad kommer nog Olas fru och min fästmö att bli. =)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Portal Sales & Marketing...

Är det någon som kan sammanfatta kort svängarna i D&D-agenturen och Traditions-ägandet för en stackars Oldtimer som varit "out of the loop" de senaste 12 åren? Det sista jag vet är att vi (Titan) droppade TSR-agenturen 1990 och att Thomas Gunnarsson köpte loss Tradition-butikerna från Target Games. Vad hände sedan?

/Mikael - som alltid är nyfiken på skvaller
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Re: Portal Sales & Marketing...

Hade inte Spel & Sånt /Top Games TSR-agenturen. Och det var därför den gick till Portal, som förmodligen såg den som ett onödigt ont i jämförelse med Magic / Pokemon.

Den intressanta frågan blir väl vem som norpar den nu och vad man tänker göra med den.

Om man kan göra något med den... globaliseringen tar kanske över

Clas
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Re: Portal Sales & Marketing...

Ville bara påpeka att jag var uppe på Portal nu eftermiddags.
De förnekar att de skulle vara försatta i konkurs.
Däremot verkar Cdex vara på väg ut ur företaget på något vis... "Dom skall jobba hemifrån", sa man.
Ville inte pressa dem på detaljer.

Men får man tro Portal är finns det ingen konkurs.

Clas
 
Top