Nekromanti Höglevelspel

Big Marco

Vampyrchef
Joined
20 May 2000
Messages
7,024
Location
Sandukar
Efter att efter ca tio månader gått igenom hela Age of Worms så måste jag ge D&D en eloge som system, att det fungerar även på höga levels. Balansen är imponerande i många fall - och det är episkt att gå från att döda en varg till att kötta jättar, drakar och gudar. Helt enkelt helcoolt!!!

(och det är en speciell känsla att disha ut 36D6+56 i skada innan fienden ens har hunnit agera - rogue ftw!)
 
Vadå bättre? Finns det nåt mer flin-framkallande än att ta fram en hel påse tärningar när man ska slå skadan? :gremgrin:

(annars kan man ju räkna med 3.5 som medelutfall per d6...)

:tekopp:
 
det är en speciell känsla att disha ut 36D6+56 i skada innan fienden ens har hunnit agera

Fast då tycker jag att spelet faktiskt inte riktigt längre klarar av att hantera sin nivå. Det går ju långsamt att slå sådana slag, och långsamt att administrera all HP.

Hade vi varit på rollspelsmakande så hade jag kallat det för en konstruktionsmiss och visat på andra modeller för utveckling när nivåerna börjar skena iväg.
 
Långsamt?

Det går ju långsamt att slå sådana slag, och långsamt att administrera all HP.
Långsamt? Det går inte långsamt att slå och räkna - om man inte har svårt för att räkna förstås. Och då är det ju ändå bra att öva upp hjärnan med lite avancerad addition.

Det lilla on-line programmet som någon länkade till nedan är ju i och för sig rätt schysst att ha till hands. Men har man köpt flera hundra tärningar är det ju synd att inte använda dem...
 
Det här tycker jag återigen handlar om något som är ganska unikt för D&D, och det är inlärningsaspekten. Att börja D&D som ganska grön på spelet och hoppa direkt till höga nivåer, det är mer eller mindre hopplöst. Att lära sig spelet under levelutvecklingens gång, det är ganska centralt i D&D-upplevelsen. I sin tredje kampanj från level 1 upp till 20 börjar man hitta coola mönster i systemet, lär sig jobba med det, lär sig ha roligt med det. Tärningsslaget 36D6+56 är ett muppigt tärningsslag, men man får i gengäld ihjäl det mesta på ett sådant rull, så det är ju inte överdrivet ofta man ens behöver slå det slaget.

Du brukar ju vara av åsikten att man ska få allt som är häftigt på en gång, istället för att kämpa för det (systemmässigt alltså). Jag vill dock fortfarande mena att det inte är en brist i D&D-systemet, utan en USP.

---

Eller också handlade det här bara om tärningsslaget med 36 tärningar, och det ÄR rätt muppigt och känns lite konstruktionsmiss. Så då har jag inget att invända.
 
Re: Långsamt?

Det går inte långsamt att slå och räkna

Enligt den logiken är Hybrid ett jättesnabbt spel. Tänk snabbt, kemosabe; vad är C2 om C1 är 78? (C2 = Log(C1)xC1, om du inte är införstådd med M-teorin i Hybrid)

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Rätt svar är 148.</font></td></tr></table>

Och jo, förr eller senare så blir även addition långsam. Vi kan dock ha olika åsikter om när den gränsen nås. Jag personligen anser att gränsen går långt före 36T6, eller vad det nu var.
 
Eller också handlade det här bara om tärningsslaget med 36 tärningar

Jäpp. Det andra; att man börjar lite enkelt och senare får fler taktiska möjligheter att välja bland - det tycker jag är skitsmart. Det är bara det här med tärningarna (och värdena) som drar iväg som jag tycker är ett konstruktionsfel.
 
Kan lägga till att 36D6+56 är sammanfattningen av de åtta attacker jag han göra innan fienden hann reagera (men hann ändå inte då han var död som fan).


Surprise round
4x (3+1 haste) Attacker a 2D6+7, +10D6 Sneak attack på första.

Round one
Har högst Initiativ. Upprepar ovanstående.

(Move Silently 29 + Invisibility på en rogue är farligt ninjaaktigt)
 
Rullar du 36D6 eller finns det ett bättre sätt?

Vi kör "mindre viktiga" strider statistiskt och räknar på sannolikheter och genomsnitt istället. Då går det ganska fort.

Större strider körs dock by the book, med golvplaner och hela balunsen.
 
Du vet att man inte kan ta full round-actions under surprise round?

Ja, fast det glömde vi i går. Eller snarare, som situationen var tyckte vi att det var rimligt, och framför allt coolt. Och det blev kraftig overkill iaf. =)
 
Öhm, finns det förresten någon regel som säger att man bara få tillskansa sig sneak attack-skada på första attacken i en runda?

/Kalle
 
Re: Långsamt? (nu även OT)

Jag personligen anser att gränsen går långt före 36T6
Jag spelade HERO-system (specifikt Champions) där en av mina karaktärer kunde göra en fullkontaktsflugsmällning* på 105d6. Då kan man snacka om tärningar. Visserligen var det lite lättare att räkna, bara att se hur många sexor och ettor det blev...

*(Hoppa i full fart rakt ner på fienden och landa med bröstkorgen först...)
 
Enligt vanliga D20 reglerna (läs: Conan) så får man sneaka under suprise ronden och därefter får amn sneaka alla som har lägre initiativ under den första vanliga ronden efter suprise attacken...

Med andra ord så ligger man risigt till tills man får agera, innan dess är man flat-footed.
 
Det var inte det jag frågade om.

Marco hade flera attacker per runda, på grund av sin höga level och för att någo hade kastat "haste" på honom. Dock räknade han bara sneak attack-skada på första attacken i var och en av de två rundor där han anföll flat-footed motståndare. Min fråga är: finns det stöd för detta tillvägagångssätt i reglerna. Rent naivt, om jag hade spellett, så hade jag gett honom sneak-attack-skada på alla hans fyra attacker.

/Kalle
 
ahha... ok.

Självklart skulle jag ge honom Sneak på alla attacker, sålänge han uppfyller kraven...
 
Nä, det är när man gör flera attacker med samma attack (när du avlossar flera pilar samtidigt med manyshot t.ex.) som sneak attack-skadan bara läggs till den första attacken.
 
Back
Top