Nekromanti Högfantastiskt fjomsande

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Att spela mycket för att utforska kulturer, leva sig in i de olika kulturernas tankesätt och världsbilder.

Funkar sällan som enda mål förståss, men tveklöst är det få saker som är så roliga med Eon som att kulturrunka och utforska hur en Mûhadin och en Momolan egentligen kan prata, missförstå varandra och förklara bort varför den andre beter sig som den gör. :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag försöker också uppnå ett mått av culture gaming när jag spelar, så ensam är du inte, även om jag inte kan säga hur bra jag är på det ^^

I övrigt så har jag inget emot att det blir större möjligheter att spela high fantasy så länge man bara inte tar bort möjligheten att spela den grisodlande bondlurken och hans kusiner. Det här är mest viktigt i landsmodulerna, där jag kan hålla med om att främst Thalamurs mycket magra information om Folket hamnade strax under minimigränsen; moduler som Drakar och L&H är ju uppenbarligen sådana som man inte har användning av som grisodlare och de lägger således till något utan att ta bort något - lägger de till något man inte vill ha kan man ju bara ignorera det.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Craygh said:
Culturegaming?
"I wanted to see exotic Vietnam... the crown jewel of Southeast Asia. I wanted to meet interesting and stimulating people of an ancient culture... and kill them!"
:gremgrin:
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Craygh said:
Hur många gamla forumiter finns det här som liksom jag börjar bli lite ledsen över att EON inte längre tycks spelas som det lofantasyrollspel det ursprungligen var, utan mer och mer som standard-issue DnD-klon där det mesta går ut på att på diverse sätt få större och fetare vapen och göra mer och mer regeltekniskt överlägsna karaktärer?

Någon annan som saknar tjusningen i att faktiskt försöka GESTALTA en... säg en Sabrisk tjuv som av misstag hamnat i lastutrymmet på ett faliskt örlogsfartyg på väg med diverse diplomater och depesher tillbaka till det Cirefaliska samfundet. Inte för att pojken i fråga är utvald av någon arbiträr övernaturlig kraft, inte för att han är extremt viktig för någon framtida konflikts utveckling, ingenting liknande, utan helt enkelt för att han behövde någonstans att sova och försov sig? Eller något liknande... Kanske är ett dåligt exempel, men ändå, ni förstår meningen.

Någon?
Håller med dig Craygh
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Eon som Hig fantasy?

(Försöker avgöra om jag ska vrida mig av skratt eller bränna böckerna.)

Eon håller inte på högre nivåer.
Kanske bör nämna att HF Eon för mig är då magikerna knatar runt med +4 alstra färdigheter.
Ritualer blir riktigt roliga.
"Hälsa på min rank 20 Eld salamander"

Pga att magin blir så överdriven knäcks världen.

Dessutom så är magin i Eon en färdighet, vilket gör att man som regent kallt kan lära ut den till alla i livvakten.
Finns inga restriktioner mot det, utom en vis gud.

Ta de Cirefaliska samhället, byt ut några färdigheter i deras skolgång och vips så har du ett samhälle där gemene man är magiker.
Att sedan söka reda på en gudom som stödjer utvecklingen bör inte vara något problem, i värsta fall finns det drakar.
De normala trupperna får en överlevnads siffra som vida överstiger den normala soldaten i Eons beskrivna värld.

Tex; Som Sergeant måste du kunna avlägga ett prov att du kan stilla Ob2t6 blödning.
Som Kapten måste du kunna visa upp en vettig area effekt.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Craygh said:
Hur många gamla forumiter finns det här som liksom jag börjar bli lite ledsen över att EON inte längre tycks spelas som det lofantasyrollspel det ursprungligen var, utan mer och mer som standard-issue DnD-klon där det mesta går ut på att på diverse sätt få större och fetare vapen och göra mer och mer regeltekniskt överlägsna karaktärer?

Någon annan som saknar tjusningen i att faktiskt försöka GESTALTA en... säg en Sabrisk tjuv som av misstag hamnat i lastutrymmet på ett faliskt örlogsfartyg på väg med diverse diplomater och depesher tillbaka till det Cirefaliska samfundet. Inte för att pojken i fråga är utvald av någon arbiträr övernaturlig kraft, inte för att han är extremt viktig för någon framtida konflikts utveckling, ingenting liknande, utan helt enkelt för att han behövde någonstans att sova och försov sig? Eller något liknande... Kanske är ett dåligt exempel, men ändå, ni förstår meningen.
Vill du mest ha medhåll eller ett teori kring varför det kan vara så?

Jag ger dig nr 2 eftersom jag inte spelat Eon.

Utan att ha någon som helst koll på reglerna, så skulle jag gissa på att anledningen till att folk gör regeltekniskt överlägsna karaktärer… för att reglerna är konstruerade för att göra exakt just det.

Hade spelet vara byggt för att först och främst "gestalta en Sabrisk tjuv som av misstag hamnat i lastutrymmet på ett faliskt örlogsfartyg på väg med diverse diplomater och depesher tillbaka till det Cirefaliska samfundet" så hade man skapat ett regelsystem med stort fokus på bakgrundshistorier, där karaktärsspel hade fått stöd av minutiöst detaljerade regler.

Svårare än så är det inte.

//erik. dessutom anser jag att man definitivt kan skapa en min-maxad karaktär med en intressant och trovärdig historia
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Eller så kan man låta bli att tolka alla reglerna bokstavligt (stämningstexterna hävdar ju t.ex. att det tar flera år på akademi innan man får börja kasta besvärjelser, och det borde ju finnas flera anledningar till det), och även om man gör det är de enda människor som kan agera helt rationellt autistiska vuxna, och de tenderar så att säga att utgöra en minoritet av de styrande i ett samhälle (det där med sociala färdigheter, ni vet).

I verkligheten ser man som maktgrupp ofta till att källan till ens makt (i detta fall magisk kunskap) håller sig där den bör göra - dvs. hos en själv, och om någon regent tycker annorlunda finns det nog gott om folk som gärna ser sig själva ersätta regenten, något som blir avsevärt lättare med nämnda maktfaktor i ryggen. Detta leder också till att man är restriktiv med att lära ut kunskapen och initiera nya medlemmar, samt att man ser till att bekämpa eventuell konkurrens om den blir för märkbar - därav att fristående magiker håller sig på mattan.

Sedan kan ju folk i gemen (och framför allt kyrkan) också tycka att det här med manipulerandet av universums mystiska krafter är lite obehagligt, och oroliga människor är inget du vill ha som härskare.

Och att överdriven magi i mycket saknas i Eon kan nog bero på att Mundanas universum har en tendens att säga "Hälsa på -10 i Qadosh!" ifall man går för långt och har lite otur med tärningar - och det händer för eller senare t.o.m. för lätta slag...


Alltså; Eon fungerar visst för high fantasy, men kan kräva lite mer jobb, en något annorlunda inriktning eller lite mer trixande med magin (det finns ju bevisligen mer avancerad magi än vad människor behärskar) än D&D-fantasy, och tar man bara människors i regel mycket irrationella beteende i åtanke kan man förklara det mesta andra också.

(Är egentligen bara irriterad på folk som tjafsar för mycket om regler... ta det inte som något personligt)
 
Top