Nekromanti Hög med idéer eller färdiga alster?

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Hej

Såhär inför det nya året sitter jag och sliter mitt hår för att jag aldrig ror mitt fullängdsprojekt, rollspelet Drakvinter, iland. Jag har skrivit en hel del och pusslar nu ihop det till en helhet, beskär, redigerar och putsar. Jag har t o m knytit en mkt duktig illustratör (som ännu inte vet hur bra han är) till projektet och fått en första omgång kommentarer från en känd forumsknarkare . Varför kan jag inte samla mig tillräckligt och göra klart? Varför känns det som om "ingenting räknas" förrän allt är färdigt?

Så här resonerar jag:

När jag har en hög idéer vill jag gärna tillämpa dem på något sätt - jag skapar rollspel(sprojekt). För att ett rollspel ska fungera bör alla delar verka ihop på ett naturligt sätt samt vara relevanta för rollspelets övergripande koncept. Viktigast av allt är att rollspelet innehåll är intressant och tillämpningsbart för de som är tänkta att använda det (målgruppen). Alla aktiviteter som leder fram till det färdiga resultatet innebär att de idékorn man valt att inkludera måste utvecklas och anpassas för att fungera så bra som möjligt i en sammanhängande enhet, vilket gör att det som från början gjorde dem speciella mattas i o m anpassningen.

Enligt mitt resonemang så försämras alltså de enskilda idéerna när de sätts i större sammanhang, även om andra fördelar och uppslag kan komma fram. Samtidigt känns det som om jag inte åstadkommit något förrän jag har något "färdigt" framför mig.

Hur är det för er? Ligger den största tillfredsställelsen med rollspelsmakande i att ta fram uppslag som ni är stolta över (men aldrig använder i något färdigt rollspel) eller att se era klur i något färdigproducerat verk?

Eller hänger ni hellre här och diskuterar egenkomponerade genialiska uppslag för att boosta era egon? :gremwink:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
:gremlaugh:
Hur är det för er? Ligger den största tillfredsställelsen med rollspelsmakande i att ta fram uppslag som ni är stolta över (men aldrig använder i något färdigt rollspel) eller att se era klur i något färdigproducerat verk?

Eller hänger ni hellre här och diskuterar egenkomponerade genialiska uppslag för att boosta era egon?
Tillfredställelsen för mig är lyckade speltillfällen, makandet är till för att hitta nya (och gamla) idéer att förbättra det. Verken blir inte färdigproducerade, men väl färdigspelade, men förhoppningen är att de alltid är i drift under spelande :gremlaugh: Kommer nog aldrig producera en färdig "box" för andra än närmsta spelarna att njuta av, även om vissa trådar provucerar mig att slänga ut småsystem...

Hänger här för kunskapsbanken, här finns folk som testat galna saker långt innan jag kommit på dem, och personer som kan komma med råd och tips på hur att göra för att saker ska funka.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Det beror på vilken typ av spel du gör - skall det vara simulatoriskt krävs det en helt annat typ av idéer, komponenter och lösningar än om du gör nischade fokusspel.

För det finns i princip två slutmål, iaf för mig, i varje rollspelsprojekt; att förmedla en vision/tanke kring hur spelet är tänkt att spelas, samt att mottagarna (SL + Spelare) får hjälp och stöd i reglerna för att uppnå så stor mängd underhållning/spänning/whatever som det bara går.

I detta ligger att ta med väsentliga regler. En jättebra regelmekanism kan vara helfel för spelet som helhet och bör då övervägas att kapas. I mitt eget arebet just nu ligger i princip hela spelet klart, men jag och Nallo testar, diskuterar och jämför alt för att se att det är den bästa lösningen vi kommer på, samt om reglerna har existensberättigande överhuvudtaget. Hittills tror jag att ca 15% har kapats rakt av, och ytterligare 10% har gjorts om då de inte höll måttet.

Visionen med Noir, som exempel, är att skapa ett av de bästa rollspelen som har utgivits, med en hög känsla av kvalitet. I detta ligger dels en intressant och inspirerande världsbakgrund med krokar för fantastiska äventyr, men minst lika viktigt, ett intressant, spännande och inspirerande regelsystem som gör sitt jobb, inte är för segt, som ger flexibilitet på rätt sätt och som uppför sig konsekvent. Helst skall regelsystemet vara så bra så att människor vill använda det till andra spel - då är jag nöjd.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Hög på Idéer...

Nu är jag ju inte en så känd forumsknarkare. Inte heller har jag något färdigt rollspel. MEN jag har ett par rollspel på lager, ett system under uppbyggnad och lite tankar kring världar. Glöm inte ett Dogmaspel som väntar på att få hamna på papper.

Nej jag håller med dig. Man får en idé, man börjar väva in den i ett sammanhang, sen kommer nya idéer och man börjar vävar in dem i sammanhang. Sen skall man väva ihop sammanhangen och då inser man (ofta) att någonstans så krockar detaljerna, men vilka av de första sammanhangen skall man tulla på.

Lite sådant tycker jag!

System:
2T10 med BRP inspiration. Alla vapen kan döda, men med olika sannorlikhet. Få "grundegenskaper" och färdigheter.
Spel:
Modern Fairytale - Spela väktare som i en modern värld håller ordning på hur mycket de olika faeries kan påverka våran värld. Behandlar frågan om vad som är ont och gott, snarae än utsern ondska och godhet. Hyffsat Nischat, inte så farligt mycket att välja att spela. Heroiskt spelande.
[Arbetsnamn Gaia] - Världen långt efter en stor katastrof. Nästan all teknologi är bortglömd, folk lever efter "stenåldersmässiga" boendeprinciper i stammar. Gaia, Moder Jord, har vaknat och rensat jorden efter resterna av kärnexplosionen. Gaia är centrum i allas tro. En värld som följer gråskalorna, mer grisodlande och mycket möjlighet till variation i spelandet.

Dogmaprojekt: Regellätt och textsnålt vampyrrollspel, kan placeras in närsomhelst i historien. Obundet till WW.
 
Top