Nekromanti Hårdaste skurken i LOTR

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
vad jag vet så varken förnekade eller bekräftade han att det var en anti-modernistisk bok

Nej, men han uttalade med bestämdhet att han hatade alla metaforer och kopplingar mellan hans berättelse och element i vår verklighet, även om han erkände att hoberna naturligtvis lånat av den engelska landsbygdskulturen. Naturligtvis är det så att man som författare påverkas av sin bakgrund och sin samtid på olika sätt, medvetet eller omedvetet. Det jag mest stör mig på är att orcherna i Sagan om ringen-filmerna verkar ha gått i skola hos någon talpedagog, eftersom deras artikulerande av många ord påminner om skådespelare i brittiska teateruppsättningar. Men visst, jag köper att vissa vill finna kopplingar mellan industrialismens mörkare sidor och orchernas kultur. Jag väljer att helt bortse från sådant och se filmerna och böckerna som en form av verklighetsflykt. Och i min vision av Midgård så är orchernas röster och engelska språkbruk betydligt hårdare och korthugget och med en grov brytning, dels för att göra kopplingen till Mordors tungomål starkare och dels eftersom jag tycker att det stämmer bättre in på helhetsbilden av orcherna som folkslag. Sen kan alla som drar paralleller till vår verklighet slänga sig i väggen... :gremsmile:

I grund och botten handlar det rent subjektivt om smak och tycke. I Jacksons vision talar orcherna klar och tydlig artikulerad engelska utan ett spår av hårdhet i rösterna (Uruk-hai undantagna då).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Min röst hamnar på Saruman, nummer 1 bland alla shejk Yassin-lookalikes. Sauron och ringvålnaderna är ju i bokstavlig bemärkelse omänskligt onda och därför svåra att relatera till, medan Saruman är helt och håller mänsklig i sin illvilja. Just därför blir han en intressantare skurk än till exempel Sauron.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Sauron och ringvålnaderna är ju i bokstavlig bemärkelse omänskligt onda och därför svåra att relatera till, medan Saruman är helt och håller mänsklig i sin illvilja. Just därför blir han en intressantare skurk än till exempel Sauron.
Ska vi vara sketpetnoga är ringvålnaderna tekniskt sett mer mänskliga än Saruman. Han är ju en maia som leker människa medan Nassegullarna (usch vad det lät zoofiliskt...) åtminstone har varit människor.

/Joel
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Hrm!

Om det var ett skämt var det inte kul och saknade smileyes. Var det inte ett skämt är det personangrepp. Skriv inga fler liknande inlägg oavsett vad. Tack.

/RipperDoc - modererar
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Snygga uruker mm.

Av de som är med i böckerna också är Gríma, Ugluk och Häxmästaren (i Sagan om konungens återkomst) bäst, medan Lûrtz och Sharkû är väldigt bra (framförallt är de råsnygga) skapelser... särskilt Lûrtz (syrran är cirka kär i han... han är faktiskt extremt snygg, liksom Ugluk och många andra uruk-haier)...

Annars kanske grottrollet... han är ju inte ond, utan har bara hamnat i dåligt sällskap. Det är så synd om honom!

Och Saruman...

Och sist men inte minst samtliga Isengårdpersoner som är med i förlängda versionen av Det Två Tornen. Edsväraren och halvorchen... och de andra.

-Hjalle försöker försöka.
 
Top