Nekromanti Hårda bandage!

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Vi spelar ett äventyr vari jag är SPL tillsammans med en polare och det är fyra spelare oxå (duh). Efter en strid med elaka rövare uppstod ( naturligtvis) blodvite och helning och bandagering var ett måste pga blödningstakt. Men si, rent regeltekniskt blev det ett rent h-e att få till det.
Ska de vá på det viset? ( Sverker i Plus skulle sagt)
Jag menar gemene man IRL vet hur man får stopp på en blödning effektiv medelst ett tryckförband men så icke för en krallig Zoranpräst! Till slut tillämpade vi logik och sunt förnuft och lät den blödande kämpen undkomma blödningen med livet behåll - har vi missuppfattat något i reglerna?


"may the blood of your enemies stain the ground"
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
kort sagt

Reglerna om förband är orimliga tyx det som !

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
Jag fattar inte din fråga??? skrev pojken innan mig
du är för dum! säger jag

gör som du vill då kan alltid skipa småblöningar om du känner för det, de stora bör dock antecknas
ja det verkar realistiskt tänk dig själv vilket kaos det skulle vara efter en riktig strid, det blir mer spänning på detta sätt (och lite roligt är det allt) /images/icons/cool.gif
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Dethär med bandage...

Att lägga ett bra tryckförband är inte så lätt som det kan tyckas. Jag gick vårdutbildningen i lumpen och har tränat en del på jsut bandage.
Ett stick i armen eller låret är väll än sak men när det är ett 20cm långt sår... tryckdelen (dendär som ska ligga som en kloss över hela såret) måste täcka hela såret, annars fynkar det inte och hur ofta har man en lagom stor brädbit eller duligt till hands... och en jävla massa bandage blir det. För att inte tala om när sårfan sitter på bålen. Är sen kraken medvetslös tar det tid, vilket det inte får ta. Bökigt är det.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"du är för dum! säger jag"

Håll käften säger jag!

Det är fruktansvärt onödigt att slänga in ett sådant påstående. Lägg av med det genast!

/Sir Foilan
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
En kasse houserules.

Reglerna för bandage i EON är utmärkta IMHO.
iaf så är dom väldigt realistiska.

Lägg till lite godis till dom och dom blir bättre dock.

* Addera effekt.
Addera effekten på ev. läkekonst slag till den blodminskingen. Dra även bort effekten för hur lång tid det tar. dvs . bra effekt - kortare tid.

* Fan det pumpar blod ur dig ... kan det inte sluta?
Folk utan läkekonst kan på sin höjd få till ett vanligt bandage på maxtiden och utan ev. effekt adderingen.
Avsnörpande förband och tryckförband är inte att tänka på.
Med andra ord - utan utbildning VET DU INTE vad du ska ta dig till mer än att trycka en trasa på såret - typ.

* Avsnörpande förband.
Ob3T6 -
1-10 minuter att få fram rätt material för det och att ta bort all ev. rustning/kläder.
10-30 sekunder att lägga själva förbandet, lite beroende på om det är ben eller arm.
Ett avsnörpande förband stoppar ALL blödning nedanför förbandet. Dock så får kroppsdelen 1 trauma för varje minut eller så som förbandet sitter där.

* Sy
Tid 2-20 minuter beroende sårets storlek och placering.
Ob4T6 + rätt verktyg OCH en avancerad läkarutbildning (typ cirefalier/sabrier)
Sänker blödningstakten med en hel massa (typ Ob4T6).
Utföres med fördel på kroppsdel som har ett avsnörande förband.

* Bränna
Ob2T6
Ger Ob2T6 smärta + Ob1T6 trauma för varje gång man bränner.
Sänker med 0b1T6 + effekten på Läkekonstslaget.


Jaaa .. det är ett litet axplock ifrån de riktlinjer jag använder. Jag tror mig ha hört att det finns bra regler i NeoTech2 för just förband - ha dock i åtanke att det är skrivet under förutsättningen att gemene man vet en hel del om första hjälpen (som du och jag).
Men i Eon så vet INTE varje person mycket om första hjälpen OM HAN INTE HAR färdigheten läkekonst.


MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Pragmatiker

Jag kan förstå att man tycker det är litet trist att folk envisas med att blöda ihjäl efter strider... jag menar, om ens karaktär skall dö så vill man ju gärna att det skall vara coolt och meningsfullt (gärna med en massa specialeffekter), inte för att ens klåpare till kamrater klantar till bandaget.

Den pragmatiska lösningen är att låta gruppen träffa på en vänlig helerska som förser dem med en _effektiv_ blodstoppande salva; smörj på den, rulla litet bandage runt och undvik häftiga rörelser så stoppar den nästan vilken blödning som helst. För att betala henne för denna stora tjänst måste de naturligtvis hjälpa henne med problem X, åka till farlig plats Y och skaffa ingrediens Z eller något i den stilen.
På detta sätt får du 1: mindre tråkiga dödsfall, 2: en cool SLP, 3: äventyrskrokar (för sårsalva är en förbrukningsvara ;)

Annars kan du ju bara ge folk en baschans i att stoppa blödningar... men det är inte på långa vägar lika roligt :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Re: Nya blödningsregler i Eon II

Där finns också en hel del nya regler och möjligheter för att hejda blödningar (även om tabellen är fel och texten är rätt).

-Marco Behrmann
 

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
sir folian=......... (gissa)

vi ser at det är su som har lagt inlägget utan att du behöver skriva din fula underskrift under
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bullen, ditt..

VAD undertecknar man med om inte sitt namn? Va? VA?
(pucko.. skulle jag vilja säga men jag tror på människornas godhet. Så jag säger Peace!)



/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

bullen

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
152
Location
kaninland
Arvidos=...(ni vet nog själva)

i den lilla rutan där uppe står det POSTAD AV: ????
så man behöver inte skriva någon löjlig underskrift
hoppas att ditt besök hos psykiatern gick bra idag
älskar dig /images/icons/cool.gif
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Sir Foilan (Capitala bokstäver och i före L)

"vi ser at det är su som har lagt inlägget utan att du behöver skriva din fula underskrift under"

För det första kunde du ju ha svarat på mitt inlägg eftersom det är tydligt att det är menat till mig.

För det andra kunde du ju iaf ha stavat namnet rätt!

Och för det tredje så förstår jag inte varför min underskrift skulle vara ful i jämförelse med alla andras.

/Sir Foilan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tråden låst! (LÄS)

Dessvärre har det hänt igen. Tråden har spårat ur. På grund av personangrepp låser jag tråden.

Jag kommer att låsa upp den igen och eventuellt ta bort de meddelanden som har med personangreppen att göra när redaktionen har tagit del av dem. Fram till dess vill jag vädja till er att:

1) INTE hitta på en massa sådana här dumheter.
2) INTE svara på de som hittar på sådana här dumheter.

Ta det privat istället.

Med tack för ert tålamod,

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top