Nekromanti Hålla på filament (regelfråga)

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Hur länge kan en magiker "hålla på" ett/flera alstrade filament innan hon måste väva en besvärjelse? Jag tycker inte att det framgår klockrent i magireglerna, alla exempel och förklaringar utgår ifrån att magikern omedelbart efter hon alstrat filament börjar väva eller transformera.

Orsaken till att jag funderar på detta är att vissa aspekter är så mycket svårare att alstra (*host* nekromanti *host*) än andra. Det skulle vara förnämligt om man kunde alstra några rundor i förväg och vänta in ett lämpligt tillfälle att väva en besvärjelse.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag tror att reglerna säger att besvärjelsen måste vävas direkt.
Jag kom dock på en husregel som skulle kunna fungera
(folk får gärna komma med kritik):

För varje runda du håller filamenten slås ett slag mot Alstra (varje filament = Ob1t6).
För varje runda utöver den första du håller filamenten ökar svårigheten med Ob1t6, då filamenten hela tiden försöker minska krökningstalen. ^^

Om man misslyckas att hålla filamenten dissiperar dem.
Okontrollerat vid fummel.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Hurr, som vi har kört så kan man hålla filamenten så jämrans länge man vill, men tappar du koncentrationen så ryker de. DVS du kan inte sova, ha sex, bli skadad, eller liknande.

Vi kör för övrigt med en husregel som säger att om du tar skada så får du slå OBsmärtaT6 mot viljestyrka, lyckas slaget så håller du kvar filamenten i alla fall.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag tror att en formaliserad besvärjelse enligt reglerna måste utföras på den tidsrymd som den är gjord för. Annars kan man nog hålla på dem så länge som man kan upprätthålla koncentrationen (vilket jag skulle börja kräva slag för efter ett par rundor eller så fort man gjorde något annat).
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Craygh said:
Hurr, som vi har kört så kan man hålla filamenten så jämrans länge man vill, men tappar du koncentrationen så ryker de. DVS du kan inte sova, ha sex, bli skadad, eller liknande.

Vi kör för övrigt med en husregel som säger att om du tar skada så får du slå OBsmärtaT6 mot viljestyrka, lyckas slaget så håller du kvar filamenten i alla fall.
(I'll write this in english. I'm in NY right now, and writing with aa, ae and oe is painful.)

The thing is, you can't hold the filaments (word?) because they constantly try to lower their bending number to 0. Read the magical theory chapter in Mystik & Magi and you'll see.

That's the reason why you shouldn't be able to easily hold filaments easily.
However, by constantly weaving new filament-parts (kinda) you'd be able to keep the bending number up, and therefor they won't dissipate.

//Kraetyz, hatar engelska tangentbord
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
I´ve allways thought that Eon would be great in english!

I agree with most of your thoughts.

Alas, I belive that you should be able to hold the threads for some time if you are improvising a incantation. Maybe for a couple of rounds, like PSY/2 or maybe PSY+<procreate "aspect">/2.

Or as mentioned earlier in a post, maybe your should be able to keep the treads if you succeed in a roll every round.


We usaly play with this table-rule;
While Improvising (and only when improvising) a charchter can procreate threads and keep them as long as his concentrating. If he loses concentration he dissipates the treads uncontrolled eg; takes pain, falls, runs or does anything that is a genuine action.


/poseur skitkass på att stava men hoppas budskapet gick fram.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Thread... Of course! *facepalms*

Yeah, Eon would be great in english. I wonder when they'll actually work on that.

Yeah, of course what I said only works for improvising.
I don't have MM here right now (up on my room , though ;)),
but I believe merely concentrating wouldn't do it.
I mean, concentrating on the procreating and weaving itself is pretty hard.
PSY/2 would be a decent number of rounds, though.
I still think you'd need some sort of skill check to see if you manage to keep the threads from dissolving (bending number 0).
It should be either weaving, or procreate <aspect>.

Or would just a simple Un3d6 PSY-roll do it?

//Kraetyz, Un = Unlimited
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Yeah, Eon would be great in english. I wonder when they'll actually work on that.
When they find a good and really cheap translator?

//Regmolar - likes the word "procreate"
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Yeah like that will ever happen?
Probably not :gremfrown:

Yeah i like it to that´s why i use it :gremsmile:
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
I still have a rich text doc on my computer where I translated a page from the SLG, but I never bothered sending it to Neogames. :gremtongue:

In other news, I just got robbed for 110 dollars.
So much for cheaper subway.
(sorry for going offtopic, I'm just... Bleh, I feel unsafe)
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Hehe, tråden spårade visst ur till att handla om Eon på engelska. =)

I alla fall, tack för era svar och exempel på husregler.
 

Lovykar

Veteran
Joined
20 Feb 2006
Messages
24
Location
Uppsala
Regmolar said:
Yeah, Eon would be great in english. I wonder when they'll actually work on that.
When they find a good and really cheap translator?

//Regmolar - likes the word "procreate"
Jag hade planer på det ett tag... och gjorde tom listor över trevliga namnförslag och liknande när det gällde magivägar, -tropinamn och vävningsregler... vi får se om jag får tid nångång, men man kan ju alltid prova och se om de gillar det man skriver :gremsmile:

//Martin, potentiell översättare av Eon (?)
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Rent teoretiskt så skulle du ju kunna alstra en sjuhelsikes massa filament och sedan låta ett av dem dissipera per runda för Ob1T6 svårighet. Då kan du hålla filamenten i n+1 rundor, där n är antalet filament du alstrat. Du förlorar dock ett filament per runda tills dess att du har dissiperat alla.

Min cirefaldiska magiker höll faktiskt på med experiment för att skapa en sorts 'väv' av filament som man kunde hålla med sig som sakta nystades upp. Vi kom aldrig överens om hur det skulle fungera och kongelat blev därför lösningen istället, men det är ruskigt dyrt i längden (1000 silver per filament >.< huga).
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Gemstone said:
Rent teoretiskt så skulle du ju kunna alstra en sjuhelsikes massa filament och sedan låta ett av dem dissipera per runda för Ob1T6 svårighet. Då kan du hålla filamenten i n+1 rundor, där n är antalet filament du alstrat. Du förlorar dock ett filament per runda tills dess att du har dissiperat alla.

Min cirefaldiska magiker höll faktiskt på med experiment för att skapa en sorts 'väv' av filament som man kunde hålla med sig som sakta nystades upp. Vi kom aldrig överens om hur det skulle fungera och kongelat blev därför lösningen istället, men det är ruskigt dyrt i längden (1000 silver per filament >.< huga).
Hrm, never thought about dissipation that way (the mage in my gaming group usually dissipates them all at the same time to cast faster).
His little weave thing would work if he could find a way to keep concentration of the current threads dissipating and at the same time generate/procreate/gather more.

Yeah. It would be possible.
But kinda hard. Congelations are simpler.
 
Top