Nekromanti häxor

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Tror Mr. SL åsyftar på den klassiska bilden av en häxa;
vårtig med spetsig näsa och allmänt ful!

Ett exempel är häxan Moder Vädervad (Granny Weathervax på engelska) ur Terry Pratchets Skivvärlden-romaner (Discworld på engelska), som är irriterad över att hon inte alls är ful! Jättejobbigt tycker hon, eftersom häxor ska vara fula! Vem kan respektera en häxa som inte är ful? =)

Drakvrede
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: häxor och deras personlighet

Nu ska vi också minnas att personlighet inte enbart är ett mått på skönhet utan personens skönhet utan även, just det, dennes PERSONLIGHET. Man måste väl kunna imponera på byborna om man ska bli framgångsrik hokuspokus-gubbe? ;]

Kalle
--
Knowledge brings fear
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
Re: häxor och deras personlighet

Det är bara att ta sin tiger och säga åt den att äta upp några bybor och slänga vatten-miraklet...

Häxor är coola...
En häxa borde ju ha en fördel av att vara snygg då ingen kan "avslöja" henne...
Jag vill vara en häxa!!!

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
umm..... jaha?

Jag vet inte direkt så mycket om faunan på Mundana men jag är rätt säker på att de flesta primitiva magikerna inte har tillgång till dresserade tigrar, än mindre några vattenmirakel.... låter som något ur Black and White snarare.

Varför skulle häxor vara snygga? vad är det som skulle avslöjas annars?

Kalle
--
Knowledge brings fear
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
JAG RÖSTAR FÖR DEN VACKRA!!! [nt]

[color:black]

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
B&W [ot]

Jo, det är Black and White. Det är så jävla coolt...
Det borde egentligen gå under benämningen CRPG...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: umm..... jaha?

Fast i många sådana berättelser har häxan egentligen varit väldigt ful men förtrollat sig själv för att bli vacker. Frågan är bara vilken man föredrar...
Själv undviker jag de kannibaliserade häxorna sen ett tag tillbaka. ;\

Kalle
--
Knowledge brings fear
 

Sharaton

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
21
Location
Uppsala
Re: B&W [ot]

Vad är det för fel på "...klassiskt exempel på strategiskt rollspels-beat- 'em up blandat med äventyr, guds-spel och persolighetstest." -(Enligt PCGamer Nr 51) /images/icons/wink.gif
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: umm..... jaha?

ingen av er som tycker att den häxa som tycker att mäniskor är en plåga och föredrar djuren, samt att samla örter och annat kul hon kan experimentera med. Kan vara kul?
(hon ser aldaglig ut, bryr sig inte så mycket om sit utseende, för att hon inte behöver det.)
vackra människor har en tendens att vara baksluga i min mening, då de får så mycket makt och uppmärksamhet. (undantag finns ofta då skönhet främst ligger i betraktarens ögon..)
och om nu en magikerkunnig persson vill övertyga byäldste,(el. dyl.) är det skönhet denne använder? njae. inte vad jag vet... men det funkar nog det med.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
PER!=SNYGG

urban den mycket store kurirförfattaren smygtelegraferade ljudligt till arabemiratens yttersta fiende.

näe. en häxa ska ju ha knotiga fingrar och röra runt i en gryta, eller så kan dom vara helt vanliga människor. dendär lite halvsexiga häxan med på tok för lite kläder med tanke på vädret gillar jag inte alls. dom är overkliga!

nu verkar det faktiskt som om mundis alkemi är byggd på ett sätt som.. hjälper de fula häxornas livsstil lite mer än de halvfula, eftersom de fula gillar att röra runt i grytor och hälla ner fladdermusvingar och grodben, vilket inte de halvfula häxorna generellt inte brukar vilja göra.

men! som jag ser det är de halvfula häxorna mycket mer civiliserade rent allmänt, dels för att de fula häxorna inte kan så mycket magiteori och därför oftare misslyckas och därför förlorar quadosh, och därigenom blir fulare då de åldras. dels för att de fula häxorna flyr ut till träsken där de inte blir anfallna av bybefolkningen då de tror att magi ibland är dåligt, och i träsken så blir man ful. en halvful häxa brukar ha gått i någon sorts skola där hon har lärt sig magiteori. eftersom magiteori inte finns med i träskhäxornas yrkesfärdigheter kan vi inte definera de halvfula häxorna som träskhäxor, eller vad det nu heter..

en träskhäxa måste ha en personlighet, hon måste vara snäll. om hon inte är snäll mot sin lärare så får hon ingen utbildning, eller mindre utbildning. det hela handlar altså om relationen mellan lärare och lärjunge. det har inte ett skit att göra med hur snygg häxan är! dessutom, så söker sig lärjungarna till snälla häxor (om de får välja) vilket skapar ett naturligt urval. är man inte snäll och kamratlig av sig får man inte lika mycket utbildning!

altså. PER!=SNYGG, det borde vara lite mer åt.. PER=SNYGG/2. PER är både snygghet och kamratlighet. kolla på din polare. är hon/han snygg? nä.. då så!

blä.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mormor är å andra sidan otroligt karismatisk, fenomenal på att manipulera folk, och en av de främsta ledare som Skivvärldens häxor egentligen inte har, så hennes PER är med förlov sagt mycket hög - och hon är en _framgångsrik_ häxa, som satt folk på troner, slagit tillbaka exodimensionella invasioner och påverkat det akademiska klimatet i Ank-Morpork.

Antalet påhittade häxor som har god utstrålning (=hög PER) är stort, större än de menlösa (=låg PER) - problemet är snarare som sagt att folk hårddrar likheten mellan PER och utseende. Tyvärr minns jag inte vad Eon säger om just den saken.

Nightowl, PER 21

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Glöm inte att hon också använder huvudologi! Hon är verkligen en säker gammal tant, urtypen för en häxa om du frågar mig. Om man vill spela en häxa av vilket slag det än må vara så rekommenderar jag att man läser Pratchetts böcker om Vädervax och gänget.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
De som misslyckas mot PER (som innebär både social kompetens och skönhet) blir väl sura gamla kärringar i pepparkakshus som äter små barn.
Men yrket häxa i EON är nog inte Pomperipossa-häxa, utan snarare en sån där tarot-tjej i någon halvseriös veckotidning. Som spår och hjälper folk att få sin älskade genom att placera blommor på rätt ställe osv.
Är du missnöjd så kan ju byta ut PER mot SYN (se preparat i alkemisk process, se på stjärnornas position å sånt).

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
Re: B&W [ot]

Det är inget fel...
Så länge det är ett bra spel, som det faktiskt är...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
Re: umm..... jaha?

Jag visste att du undvek "Babsan" men att det var så här illa hade jag ingen aning om...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Um jaha sade Yassilus [OT]

Nej, jag syftade inte på min kemi-lärare Barbro. Vad jag tycker om mina lärare hör inte faktist inte hit. Det har verkligen inget med tråden att göra.

Däremot undviker jag den sortens häxor som hypnotiserar en och sedan ställer en i en gryta för att koka en.

Kalle
--
Knowledge brings fear
I bring knowledge
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,440
Re: Um jaha sade Yassilus [OT]

Hmmm...vad sugen jag blev på köttgryta...bwa-ha-ha-ha...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 
Top