Varulv [Häxmästarnas rådslag] Spelet slut

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tackar allla för denna gång och grattis varulvarna.

Otroligt roligt att det kan vara så osäkert ända in i sista minuten, det är verkligen häftigt med varulvsspel.

BjörnDG utmärkte sig tidigt med att spela brallorna av Vimes alltså men det var väl siandet som för mig fällde ulven.
Basse❤Sidd=Varulvsspel————>RIP
...närå jag hade dig faktiskt som ulv denna resan (Men jag liksom satt och hoppades som en mes att det inte skulle vara så)
Xyas gick helt under radarn vilket var otroligt skickligt gjort. Lågflygeriet lönade sig denna gång...

Jag tycker inte det var obalanserat mellan lagen nu när jag förstår uppdelningen.
Visst var det olika power i dem (snyft från ointressantikern) men det är väl inget nytt och eftersom vi fick veta vad som fanns tillgängligt direkt så var det ju nått vi kunde försöka klura på och hela tiden räkna in i spelet (eller vad säger ni Korpa och Vimes)...
Det är hur förmågorna användes som gjorde stor inverkan på utvecklingen.

Dessa två frågeställningar berör varandra: röstning/ställningstagande...
- Det här med att inte rösta för att du tycker det är så stor risk att ”lägga fel röst” som jag gjorde : är det verkligen rödande i alla lägen?
- Att snaip-rösta sista minuten: är inte det ett väldigt starkt tecken på att du inte vågar stå för ditt val vilket byn ska försöka? (Vimes)

Tackar Genesis för strålande arr.

👏👏👏👏👏👏👏Applåder till en välförtjänt ulvseger.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Sorry, Sidd. Jag förväntar mig att få äta upp det här felsteget nästa gång vi är i samma spel igen. ^^
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tack för ett grymt roligt spel allihopa.

Tack för ett fantastiskt coolt koncept, @Genesis , som verkligen omtextualiserade hela varulvsgenren. Att inte veta vilket lag väktaren och siaren var med i gav en ny dimension till alltihopa.

Hoppas du vill vara med i fler partier @Kim Nolemo , och inte blev bortskrämd av de stora textmängderna.

Och @Xyas asså, att du lyckades lura oss allihopa. Känns fortfarande fel, som om Genesis bara råkade läsa fel i sina anteckningar och att vi egentligen borde spela en runda till.
Skall ta och läsa igenom dina poster och se ifall det fanns några sprickor som vi hade kunnat hitta i din fasad, eller åtminstone försöka ta efter din framgångsrika strategi. ;-)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Dessa två frågeställningar berör varandra: röstning/ställningstagande...
- Det här med att inte rösta för att du tycker det är så stor risk att ”lägga fel röst” som jag gjorde : är det verkligen rödande i alla lägen?
- Att snaip-rösta sista minuten: är inte det ett väldigt starkt tecken på att du inte vågar stå för ditt val vilket byn ska försöka? (Vimes)
Nu spelar alla varulvsspel på olika sätt (vilket är en av mina svagheter - jag tänker alltid "om X inte beter sig som jag skulle ha gjort i den här situationen så är X röd"), så istället för att komma och ulvsplaina hur man borde spela så berättar jag istället hur jag själv tänker om röstande.

Varulvsspel är svårt, och mycket svårare online än irl. Det går därför aldrig att känna sig säker på en röst man lägger - inte ens när det är en siare som bekräftat en varulv (siaren kan vara bluffande varulv, den siade kan ha en omvänd miller-roll, etc.)

Så om man vet att man nästan aldrig har tillräckligt med data för att ta ett Bra Beslut, då kan man unna sig att lägga röster utan att skämmas.

För det första är även dåliga röster bra för byn. Jag var ju helt fel ute när jag drevade ut Halo i runda 2, men att drevet gav ändå mycket data till byn. En runda där alla är helt överens och unisont röstar ut en person är bortkastad, även om man råkar fånga en ulv. Det är i folks beslutsfattande man hittar ulvar, och vågar man rösta så tar du för det första själv beslut (vilket gör det lättare för andra spelare att gröna dig) och tvingar indirekt andra spelare att också ta beslut (vilket gör det lättare att röda ulvarna).

Och för det andra - och viktigaste skälet - är det roligare att rösta än att sitta inaktiv runda efter runda. Oftast tar man fel, men det känns himla gött när man har rätt. :)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
@Vimes förstås, men även @Impetigo som var himla bra. @LJSLarsson tycker jag vinner priset för högst kvalitet/inlägg.
När man inte orkar skriva så mycket får man helt enkelt lägga lite mer kärlek bakom varje post. 😜

Och än en gång har du varit min överman. Jag saknar de dagar man bara behövde vänta tillräckligt länge och du skulle komma med någon bananans-plan som "Vänta lite, tänk om vi bybor skulle rösta på oss själva?". Du måste ge mig numret till din varulvs-pt, så jag också kan levla upp lika mycket som dig. ⭐
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Nu spelar alla varulvsspel på olika sätt (vilket är en av mina svagheter - jag tänker alltid "om X inte beter sig som jag skulle ha gjort i den här situationen så är X röd"), så istället för att komma och ulvsplaina hur man borde spela så berättar jag istället hur jag själv tänker om röstande.

Varulvsspel är svårt, och mycket svårare online än irl. Det går därför aldrig att känna sig säker på en röst man lägger - inte ens när det är en siare som bekräftat en varulv (siaren kan vara bluffande varulv, den siade kan ha en omvänd miller-roll, etc.)

Så om man vet att man nästan aldrig har tillräckligt med data för att ta ett Bra Beslut, då kan man unna sig att lägga röster utan att skämmas.

För det första är även dåliga röster bra för byn. Jag var ju helt fel ute när jag drevade ut Halo i runda 2, men att drevet gav ändå mycket data till byn. En runda där alla är helt överens och unisont röstar ut en person är bortkastad, även om man råkar fånga en ulv. Det är i folks beslutsfattande man hittar ulvar, och vågar man rösta så tar du för det första själv beslut (vilket gör det lättare för andra spelare att gröna dig) och tvingar indirekt andra spelare att också ta beslut (vilket gör det lättare att röda ulvarna).

Och för det andra - och viktigaste skälet - är det roligare att rösta än att sitta inaktiv runda efter runda. Oftast tar man fel, men det känns himla gött när man har rätt. :)
Bra tankar, ja det finns mkt att ta med i ställningstagandet...du har rätt...
...så här i efterhand så skulle jag ju förstås stått kvar på Bdg som jag var inne på R1 och landade på R3...
I R2 var jag bara så förvirrad av byns spel och ulvarana gjorde det bra...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag ska skriva lite längre senare, men i korthet:

1. Toppenkul koncept med 100 % öppna roller. Det här vill jag spela igen!
2. Bra match! Jag tyckte att byn var rätt bra, men varulvarna var bättre. Jämnt men rättvist!
3. Metakunskaperna brukar ju vara till fördel för byn, men här lyckades istället ulvarna genom Xyas utnyttja våra förväntningar till sin fördel.
4. Jag är för oflexibel som bybo! Min ulvsniffarnäsa var rätt bra det här partiet, men jag hade behövt vara mer "men tänk om...". Eller så hade jag behövt en lite mer flexibel wing man (typ en god Basse) i slutet.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Tyckte att upplägget var suveränt. Kanske kan man tveaka eller byta ut en eller annan roll för balansens skull men rent ärligt så tror jag inte just detta upplägg går att balansera särskilt väl och det finns nog en uppsjö med kombinationer av förmågor som gynnar både den ena eller den andra sidan lite extra. Men obalans kan också vara en bra sak för det kommer att göra partier väldigt varierande.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag ska skriva lite längre senare, men i korthet:

1. Toppenkul koncept med 100 % öppna roller. Det här vill jag spela igen!
2. Bra match! Jag tyckte att byn var rätt bra, men varulvarna var bättre. Jämnt men rättvist!
3. Metakunskaperna brukar ju vara till fördel för byn, men här lyckades istället ulvarna genom Xyas utnyttja våra förväntningar till sin fördel.
4. Jag är för oflexibel som bybo! Min ulvsniffarnäsa var rätt bra det här partiet, men jag hade behövt vara mer "men tänk om...". Eller så hade jag behövt en lite mer flexibel wing man (typ en god Basse) i slutet.
Ja men absolut kul med öppna roller! Och fördelen är ju att det faktiskt går att spela igen, stängda upplägg går ju per definition liksom inte att upprepa när man väl har kört dom en gång.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Okej, nu har jag väntat länge på att Vimes ska komma med sitt eftersnack (något jag uppskattar mer och mer efter ett parti). Så, i väntan på Godot tar jag och skriver några rader. Jag hoppas det roar er!

Först: tack till Geniusis

Jättekul upplägg och precis så nydanande och högkvalitativt som jag förväntade mig av Genesis. Det öppna upplägget var jättekul och även om jag inte förmår att sitta och djupanalysera hur förmågorna kan sam-/motspela så roar det varulvsgenget på rollspel.nu på precis rätt sätt tror jag. Xyas var frustrerad i ulvchatten över att inte få sätta tänderna i det som bybo - haha! Sedan håller jag med Halo och andra: balansen är inte så avgörande. Jag ser hellre att designers i första hand siktar mot roliga spel med olika mekaniker. Dessutom är det svårt att uppskatta balans eftersom vi känner varandra rätt bra som spelare.

Byn var bra!

BDG sniffades upp tidigt och pressen hamnade strax därefter också på mig. Jag skulle säga att det var väldigt jämnt och att vi på ulvlaget hade tur som fick ut rätt personer vid rätt tillfälle. Det jag tror ändå kom att avgöra var att byn på slutet var splittrad och kanske att byborna tänkte mer ”så här ser jag på spelet” istället för ”vilka är med på ulvlaget?”. Jag brukar ju tjata om ”laget före jaget” och jag tror att det är viktigt. Sedan förstår jag att det är svårt att komma ihåg att du som bybo ändå vinner även om du blir utröstad, men det är ju så det funkar. I sista rundan hade jag nog egentligen gett upp och bara väntade på att byn skulle ta ut mig. Läs mina poster i R4 som ett paradexempel på hur en ulv förtvivlat försöker komma undan utan att egentligen ha några bra argument. Hård fakta (Vimes: undvika att rösta ut ulv är ulvigt) är förstås betydligt bättre argument än nåt konstigt WIFOM-resonemang som jag försökte dra till med.

Ulvgenget var också bra!

BDG var exceptionellt bra som kunde svara upp mot rättfärdig kritik med vassa argument, även om han (och vi) kanske gjorde det onödigt svårt för oss med tvivelaktiga sianden? Sedan var ju också BDG nån sorts tidsinställd bomb eftersom han var siare. Först tänkte jag att det skulle gynna oss ulvar att få ha siarrollen på vårt lag, men sedan blev jag alltmer dyster när jag insåg att det var omöjligt att förklara hur en siare överlevde runda efter runda. Xyas skrev också massa bra inlägg och jag vill understryka hur bra de var sett till innehåll. Det tror jag var avgörande, om Xyas skrivit märkligheter eller flummat runt hade han inte gått så under radarn som han gjorde. När jag blajjar och har mig så kan Xyas skriva konsekvent, analytiskt och kort. Fantastiska egenskaper i ett ulvspel.

Korta tankar

Mitt ulvspel den här gången gick ut på att försöka ”tänka som en bybo” så mycket som möjligt och jag tycker att det höll ganska länge. Kände mig taskig mot Sidd och Korpa som jag ulvigt försökte stryka medhårs så länge det gick. :gremblush: Så det är mitt tips till byn: en bra ulvtell är när man får beröm eller stöd av någon annan spelare, inte minst när du hittar tells på andra. Då kan man ju som ulv tryggt lägga sig bakom någon annan utan att själv bli anklagad för att ha drevat ut en bybo. Givetvis kan man vända på det här (ulvarna startar drev för att försöka se ut som aktiva bybor) men ändå.

Avloppshantering är jätteviktiga frågor och att Xyas jobbar med det är i mina ögon mer imponerande än att pilla i komagar. Visst har ni läst den där rapporten om att man kan förutspå spridning av covid genom analyser av avloppsvatten?! SÅ viktigt är det!

Hoppas du är med i flera spel Kim! Jag hetsade mot dig för att få dig att framstå som misstänkt, ta inte illa upp och hoppas att du inte kände dig alltför pressad. Låter klokt med skogspromenader i din situation så fortsätt att prioritera rätt även i framtiden!

Nu ska det bli skönt med lite vila från varulvsspel även om det alltid känns överraskande tomt när spelet tar slut. Om inte jag tar fel har Lukas annonserat intresse av att arra? Jag är lite sugen på att arrangera ett MESTERULV 2021, men avvaktar om Vimes vill hålla i det.

Sedan till hösten så hoppas jag att ni vill spela

Avstigning för alla som vill nå Framgång!
FramgångsTåget - Där Framgången Tuffar på! Arrangerar veckolångt webbinarium om hur Du optimerar din Organisachon genom Kloka och Strategiska Val!


Ett varulvsspel som utspelar sig på ett kontor där arbetet hålls upp med klyschor och new age:iga deviser som ”Fånga Dagen – den går Inte i Repris!”. FramgångsTåget består av härliga människor (Senior Executive Pepp Manager Assistant) som alla vill Nå Framgång, men nu verkar det som att några medarbetare inte är lika villiga att Tuffa På mot FramGång. Ryktet säger att de vill bilda en lokal fackklubb, ha kollektivavtal och ordentliga medarbetarsamtal som baserar sig på mätbara resultat. Ska de lyckas så sitt gift i den annars framgångsrika organisationen eller ska FramgångsTågets FramgångsCoacher lyckas identifiera de illojala upprorsmakarna i tid?

Spelets mekanik är semi-öppen och bygger mycket på att pussla med information: vem vet vad och vilken roll spelar informationen? Dessutom kommer spelet innehålla förmågor som är kopplade till kontorsföremål i olika rum. Humor kommer vara en central del av spelet. Jag hoppas på 8-12 deltagare.

Avslutningsvis: Tack till alla för att ni gör det möjligt att få ägna sig åt den här roliga och lite udda hobbyn!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Nu ska det bli skönt med lite vila från varulvsspel även om det alltid känns överraskande tomt när spelet tar slut. Om inte jag tar fel har Lukas annonserat intresse av att arra? Jag är lite sugen på att arrangera ett MESTERULV 2021, men avvaktar om Vimes vill hålla i det.
Japp jag har en spel idé som kom till mig i en dröm, och den idén tror jag fortfarande skulle vara kul att köra.

Det hade har en specefikt twist på upplägget men är annars inte så radikalt som några av spelen som spelats. Så jag skulle säga att det ligger på Genesis nivå av nytänk.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Tusen tack för berömmet, Basse! Kul att du gillade det.

Hård fakta (Vimes: undvika att rösta ut ulv är ulvigt) är förstås betydligt bättre argument än nåt konstigt WIFOM-resonemang som jag försökte dra till med.
En sak som verkligen slog mig som tittade på detta utifrån är hur alla fakta som pekar på att man är ulv också pekar på att man är bybo, och vice versa. Allt går att vrida på. Om du gjorde X som är ulvigt kan det också tolkas som att du inte kan vara ulv, för det vore för uppenbart ulvigt. Och gjorde du Y som är byboigt kan det också tolkas som att du är ulv som försöker att visa hur byboig du är. Det handlar mest om vem som sätter tonen i diskussionen och etablerar en tolkning av beteendet i fråga.

Jag vågar nog till och med påstå att när man sniffar rätt på en ulv för ulvigt beteende så är det i typ hälften av fallen en felaktig analys och beteendet hade inget att göra med att personen är ulv. Man hade bara tur.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vi har väl fått en bra rutin på att köra en gång i månaden nu? Då hinner man gå från "herre gud, aldrig igen" till "hm, det var nog inte så illa som jag minns" till "fÖr GuDs SkUlL Ge MiG VaRuLvSkNaRkEt Nu!!!!!!".

Så fixar du något till juni, @Lukas ? :-D
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Vi har väl fått en bra rutin på att köra en gång i månaden nu? Då hinner man gå från "herre gud, aldrig igen" till "hm, det var nog inte så illa som jag minns" till "fÖr GuDs SkUlL Ge MiG VaRuLvSkNaRkEt Nu!!!!!!".

Så fixar du något till juni, @Lukas ? :-D

Det ska nog gå och ordna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag är som vanligt med på allt. Och, jag håller gärna i Mäster Ulv 2021 någon gång i sensommar/höst.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Ja jag har själv blivit inspirerad av Genesis spännande take på det här och skulle vilja arrangera Nestor Ulv, men jag ställer mig snällt sist i kön :)
 
Top