Häxkonster

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Har ni några förslag på intressanta häxkonster, gärna nåt som passar för lite mörkare sagokänsla, typ pans labyrinth. Nåt som känns som det skulle kunna passa in i nordisk folktro. Jag tänker mig typ Svampar som växer snabbt på fötterna och gör så att folk inte kan röra sig, att mat ruttnar eller bölder med maggots. Inte kanske flyga på kvastar. Missväxt och surnad mjölk är ju passade men vill gärna ha nåt som är användbart även i typ strid, i sociala situationer och när man rör sig i vildmarken.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,536
Location
Helsingborg
Jag har en magiskola med Häxkonster till Matinés rollpersonshäfte. Magisystemet är väldigt fritt och handlar mer om att magikern får mer utmattning ju kraftigare besvärjelse den använder, vilket kommer med tre grader - stridande, manipulerande, skapande. Mina tankar, vilket jag tog mycket från saker jag läste om häxor på biblioteket, var att häxor kan fästa besvärjelser i sig eller i brygder för att utlösa dem senare samt skapa skepnader som levererar förbannelser. Utöver förbannelser är andra teman sjukdomar, mardrömmar, läsa astralspår och stjäla sinnen.
 
Last edited:

mardak

Veteran
Joined
6 Feb 2023
Messages
149
Kollade in Rollspersonshäftet och det var ju väldigt stämningsfullt, förutom själva tipsen på besvärjelser gillar jag också exempelvis den här ideèn: "Häxor brukar förlänga räckvidden genom att använda något fysiskt från offret, som hår, tånaglar eller ett av offrets barn, för att påverka just den individen."
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Häxskott den som drabbas får ryggskott, från helvetet alla fysiskt krävande färdigheter liksom förflyttning halveras
 
Top