Nekromanti Häxjägare......

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Enligt många av inlä'ggen som "ni" gjord här så får man bilden av att Vandöda och monster i mUndana är omöjliga att döda, eller i alla fall nästan då det inte räcker med en R/ps grupp,
Jag har erfarenheten av att slåss med alla typer av odöda förutom Lisch, Dödsgast och Helmgastarna... De är svåra att döda och de kan slå tillbaks... hårt...

Samma sak med vissa monster men större delen av monstren är fjollor som endast e till för en god stämning...

/DarkMystic tänker kolla in Wyrdens anatomi...
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Självklart, Vandöda är ingen lek, man kan inte hoppa över ett bord och stcika ned två vampyrer med pålar bara för att sedan utan en skråma meja ned 13 zombies med "brandyxor" men nästan alla mer karfftfulla inlägg hittentills har tallat om det Omöjliga med att vara Häxjägare då Vandöda är omöjliga för R/p-SP att döda.

Om spelaren tar allt seriöst och inte bara tror att han kan "kötta" fram så fort de-döda-går då kommer allt att gå bra, och mer än 6 vandöda falla för hans fötter innan en mäktig Necromantiker eller häxa slutligen dräper honom.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Det enda jag har att gnälla på yrket "monsterdräpare"(alla även de olika inriktningarna) är de konstiga yrkesfärdigheterna. Mindre kunskap mer söka!

vandöda falla för hans fötter innan en mäktig Necromantiker eller häxa slutligen dräper honom
Sådär sa min polare exakt när vi diskuterade solsvärdet.
1000 vandöda kan falla för hans fötter innan en mäktig Nekromantiker eller häxa slutligen dräper honom...

/DarkMystic hemma en lördagskväll...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
jag har slagit ihjäl allt vandött förutom lischer, helmgastar och belialer (lamior räknas inte riktigt tycker jag). det är egentligen inte så svårt, faktiskt, man måste bara banka på dem lite längre än med levande människor...
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
I min nuvarande eonkampanj spelar en rollperson en snarlik person. Han är häxjägare och kom i klämm med vandöda då hans familj brykst blev mördad (orginella brister måhända). Detta utnyttjade ett sällskap vid namn svarta månen som så gott som består likasinnande varelser och rekryterade honom eftersom han bara var ett litet barn. Här uppfostrades han till en skoningslös vandödsjägare.

Men organisationen är inte direkt hjälteaktig. Personerna består av små barn vars barndom förstörts av träning i organistionen och inte funnit något annat liv. De får i tidig ålder veta vad "döda" innebär och efter denna uppfostran har de mist sitt sinne i medmänsklighet och skiljer tillslut intepå vandöda och människor utan finner ingen medkänsla för någon. De är enbart lojala mot sig själv och aktade sig noga för att röja sin position för kyrkan med mera som varken är fästa i vandöda eller fixdering av dem.

Dessa "jägare" är mer effektiva mördare som letar upp vandöda och tar sig friheter längst vägen. Det finns ingen heder eller amor bara död, död, död och åter död. De är förstörda varelser som antagligen inteskulle duga till något annat en detta och att försöka anpassa dem till ett mer fredligt samhälle är mycket svårt.

Man kan jämnföra mina vandödsjägare som värsta sortens mördare som går över lik i sitt sökande efter vandöda. En del av dem är högreligiösa för att få någon slags moral i sitt arbete men egentligen är de en liten inskränkt organistion bestående av förstörda varelser som bara lärt sig om död sedan deras tidiga barndom.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Re: You don't. They kill you.

det stora hela så känns ett häxjägaryrke helt fel för Mundana, i alla fall Mitt. Jag menar, om så hela min familj blev dödad av ett gäng zombies (förutsatt att jag bodde i Mundana där zombies faktiskt finns) så kan jag inte svära på att jag skulle pallra mig över till närmaste gunshop och baxa ett armborst för att ta upp kampen mot ondskan, än mindre skulle jag träna upp mig kolossalt inför den svart-vita kampen och ha ”häxjägare” som yrke...
Nej, Mitt Mundana är som sagt mörkgrått med nyanser av brunt och fläckar av blodrött, INTE svart-vitt.
Han har ju sagt flera gånger att yrket inte är något man precis har valt själv, det är något man födds till.(om jag minns rätt).



Och det är inte att kötta, hmmm? För det första så är inte bara en sådan taktik onödigt dumdristig och livsfarlig, den är olaglig också. Stadsvakten är i många av Mundanas storstäder (där de flesta überonda nissarna håller till) är både många till antalet och skickliga, ofta har de också tillgång till avståndsvapen. De kommer hur som helst inte tolerera att någon psykotisk pyroman bränner ner respekterade människors(?) hus och kallar dem ”häxor” och/eller ”vampyrer” (helt befängt!).
För det andra så är det de facto inte särskilt diskret att smyga omkring i helt svarta kläder och med rocken fullproppad med exotiska vapen. Visst är väl mörk klädsel bra om man inte vill bli upptäckt om natten, men ett nattligt anfall mot en vandöd/vandödwannabe motståndare ger ju denne en massa övertag (de flesta vandöda ”ser” lika bra på natten som på dagen vilket bevisligen människor inte gör, t.ex.), och visst är väl exotiska vapen både balla och bra men då ställs spelaren inför en massa obehagliga frågor: när/var/hur/varför fick han/hon tag i sin krell-spaz? Används krell-spazen enbart för att döda vandöda och nekromantiker? Är han/hon medveten om att det är både olagligt och förbjudet enligt [insert snäll religion here] att döda?
Den så kallade "Häxjägaren" är nog väldigt medveten om att de flesta städer inte accepterar att man bränner ned hus och kallar stadens invånare för kättare och dylikt. Men han bryr sig nog inte om detta då det han tror och kämpar för går först.

Inkvisationen i Jargien bryr sig ju inte speciellt om vad andra tycker om det de gör då de är helt fanatiska i det de gör, vilket en häxjägare också är(ska vara).
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Inkvisitionen

Inkvisationen i Jargien bryr sig ju inte speciellt om vad andra tycker om det de gör då de är helt fanatiska i det de gör, vilket en häxjägare också är(ska vara).
Men inkvisitionen i Jargien har å andra sidan stöd från kyrka och regering, fullt ut, vilket inte en enskild häxjägare har.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: You don't. They kill you "well f*ck that then"

"Han har ju sagt flera gånger att yrket inte är något man precis har valt själv, det är något man födds till.(om jag minns rätt)."

Å tack gode Daac äntligen någon som börjar förstå.

Den så kallade "Häxjägaren" är nog väldigt medveten om att de flesta städer inte accepterar att man bränner ned hus och kallar stadens invånare för kättare och dylikt. Men han bryr sig nog inte om detta då det han tror och kämpar för går först.

Tänkte faktist skriva samma svar till honom, men ångrade mig då jag annade att hans inlägg nu endast stod för hans "Tjusskalligthet" i vilja att få sista ordet, men bra endå att du förklarade det för honom :gremwink:

VH Jens.L "Nytt hopp för Häxjägarna"
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Inkvisitionen

Men häxjägare kan få betalt från kyrkan om de tar fast och fängslar Häxor, lite som prisjägare.

Häxjägare kan jobba på mer "By-nivå" med häxjagandet, det kan befria byar och mindra städer från häxor och oknytt, eller fängsla "misttänkta" häxor och förhöra dem eller helt enkelt hålla avrättningar där riktiga lagmänn varit med och hålligt i "dömandet".

Hur du gör med din Häxjägare är frivilligt, skapa egen historia och "arbets sätt" :gremwink:

VH Jens.L "Just friat en misstänk häxa från skuld"
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Don't you dare use the f-word on me, sonny! [OT]

"Den så kallade 'Häxjägaren' är nog väldigt medveten om att de flesta städer inte accepterar att man bränner ned hus och kallar stadens invånare för kättare och dylikt. Men han bryr sig nog inte om detta då det han tror och kämpar för går först."

Det som jag först och främst irriterar mig på är att man har "häxjägare" som ett yrke. Varför inte bara ta [random bofferbefattning], sudda ut namnet och i dess ställe skriva "häxjägare"? Varför skapa ett nytt och ännu mera boffrigt yrke när urvalet redan är såpass stort som det är? Varför ska han hämnas på "de onda"? Skulle du göra det i hans situation? Ta dig en riktigt lång funderare på den sista frågan och kom inte med ett "nä, det skulle jag inte men min rollperson skulle det eftersom att blablablablayaddayadda". Om du inte kommer på något annat svar än det ovanstående så bör du överväga att reformera dina rollspelsvanor lite grann.
Rollspel kan vara så otroligt mycket mer än bara boffer...

"Tänkte faktist skriva samma svar till honom, men ångrade mig då jag annade att hans inlägg nu endast stod för hans 'Tjusskalligthet' i vilja att få sista ordet, men bra endå att du förklarade det för honom "

Are you mocking me, punk?! Kalla mig vad man vill, men när folk börjar kalla mig tjurskallig så blir jag faktiskt riktigt upprörd och ledsen.
Jag skriver inte mina inlägg i syfte att vinna något på dem, jag vill försöka få andra att ta del av mina tankar och idéer samt framföra när jag ibland tycker att saker och ting är fel (t.e.x. ett häxjägaryrke).

Btw (gäller även ni övriga forumiter som tycker att ni stavar illa), skriv dina inlägg i en ordbehandlare typ Word i fortsättningen. Ärligt talat så irriterar jag mig på att läsa stavfel hela tiden.

- Danne som härmed tvingas bryta sitt ord, igen.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Don't you dare use the f-word on me, sonny! [OT]

Det som jag först och främst irriterar mig på är att man har "häxjägare" som ett yrke. Varför inte bara ta [random bofferbefattning], sudda ut namnet och i dess ställe skriva "häxjägare"? Varför skapa ett nytt och ännu mera boffrigt yrke när urvalet redan är såpass stort som det är?
Om det är hela färdighets-framgångsslag-grejen du menar och inte själv Häxjägarna så kan jag förstå dig, de är fakltiskt "Ganska" likt de andra (typ Prisjägare, gladiator)
men dock inte helt. Om folk får inlägget
"Gör en Häxjägare de är roligt" framför sig så vet de inte mer än förr, me det hela (yrket) så väcker det mer intresse man ser koplingar mellan färdigheterna och de jobb som de måste utföra och likande man får insperation från de tre exemplen

-Monsterdräpare-
-Exulator-
-Häxjägare-

Om kan därefter börja att spela, eller söka mer info om dem efter att ha fått litte insperation.

Varför ska han hämnas på "de onda"? Skulle du göra det i hans situation? Ta dig en riktigt lång funderare på den sista frågan och kom inte med ett "nä, det skulle jag inte men min rollperson skulle det eftersom att blablablablayaddayadda". Om du inte kommer på något annat svar än det ovanstående så bör du överväga att reformera dina rollspelsvanor lite grann.
Rollspel kan vara så otroligt mycket mer än bara boffer...
För mig är det det (mer än bara boffer) mina äventyr (som häxjägare) leder faktisk till mer än bara Boffer, jag gillar Gåtorna i det Okulta som dolt bakom fördommar vissar sig vara en ynklig tandlös gammal gumma med Växtlära.
jag gillar hela "fruktan" delen som medför mer till ens R/p än vad man tror, jag älskar att spela på min skärrade personlighet och likgiltighet inför sorger och fasa.
att yrkena låtte rhel boffer (Monsterdräpare) är kanske inte så fel, jag menar under vilka namn tror du de ökända "Storviltsjägarna" går då de fält ett stort Hyggelmonster eller en Jättespindel?.

Ska man hämmnas på de onda? det är ju en moralfråga och fråga om heder (ibland), själv skulle jag nog tillhöra de som sysslade med Necromanti och Alkemi (en Okult e ja).
Jag tror också att du hängt upp dig på exemplet
"din familja blir dödade av Zombies, och din far blir animerad, ta till yxa och hämmnas pojk" det är bara ett exempel och kanske endast täcker anledningen hos 1% av de 1000 Häxjägare, som mer eller mindre allvarligt jagar Vandöda o,s,v.
I ett samhälle som det i Jargien skulle nog hämd och förföljelse vara självklart liksom Mord, Mördare är en självklar grupp att förfölja, staffa och fängsla i vårt land.

"Tjusskallig" vill bara säga att jag inte skriver Tjurskallig som någon förolämpning, tycker bara att jag skriver samma svar nästan till alla på den här tråden och alla verkar komma med samma sak tillbaka. -Ber om ursäkt om du tar illa vid dig-
 
Top