Re: Don't you dare use the f-word on me, sonny! [OT]
Det som jag först och främst irriterar mig på är att man har "häxjägare" som ett yrke. Varför inte bara ta [random bofferbefattning], sudda ut namnet och i dess ställe skriva "häxjägare"? Varför skapa ett nytt och ännu mera boffrigt yrke när urvalet redan är såpass stort som det är?
Om det är hela färdighets-framgångsslag-grejen du menar och inte själv Häxjägarna så kan jag förstå dig, de är fakltiskt "Ganska" likt de andra (typ Prisjägare, gladiator)
men dock inte helt. Om folk får inlägget
"Gör en Häxjägare de är roligt" framför sig så vet de inte mer än förr, me det hela (yrket) så väcker det mer intresse man ser koplingar mellan färdigheterna och de jobb som de måste utföra och likande man får insperation från de tre exemplen
-Monsterdräpare-
-Exulator-
-Häxjägare-
Om kan därefter börja att spela, eller söka mer info om dem efter att ha fått litte insperation.
Varför ska han hämnas på "de onda"? Skulle du göra det i hans situation? Ta dig en riktigt lång funderare på den sista frågan och kom inte med ett "nä, det skulle jag inte men min rollperson skulle det eftersom att blablablablayaddayadda". Om du inte kommer på något annat svar än det ovanstående så bör du överväga att reformera dina rollspelsvanor lite grann.
Rollspel kan vara så otroligt mycket mer än bara boffer...
För mig är det det (mer än bara boffer) mina äventyr (som häxjägare) leder faktisk till mer än bara Boffer, jag gillar Gåtorna i det Okulta som dolt bakom fördommar vissar sig vara en ynklig tandlös gammal gumma med Växtlära.
jag gillar hela "fruktan" delen som medför mer till ens R/p än vad man tror, jag älskar att spela på min skärrade personlighet och likgiltighet inför sorger och fasa.
att yrkena låtte rhel boffer (Monsterdräpare) är kanske inte så fel, jag menar under vilka namn tror du de ökända "Storviltsjägarna" går då de fält ett stort Hyggelmonster eller en Jättespindel?.
Ska man hämmnas på de onda? det är ju en moralfråga och fråga om heder (ibland), själv skulle jag nog tillhöra de som sysslade med Necromanti och Alkemi (en Okult e ja).
Jag tror också att du hängt upp dig på exemplet
"din familja blir dödade av Zombies, och din far blir animerad, ta till yxa och hämmnas pojk" det är bara ett exempel och kanske endast täcker anledningen hos 1% av de 1000 Häxjägare, som mer eller mindre allvarligt jagar Vandöda o,s,v.
I ett samhälle som det i Jargien skulle nog hämd och förföljelse vara självklart liksom Mord, Mördare är en självklar grupp att förfölja, staffa och fängsla i vårt land.
"Tjusskallig" vill bara säga att jag inte skriver Tjurskallig som någon förolämpning, tycker bara att jag skriver samma svar nästan till alla på den här tråden och alla verkar komma med samma sak tillbaka. -Ber om ursäkt om du tar illa vid dig-