[Häxhammaren] Hur vet spelarna att det är slut? (Massiva spoilers)

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Så, nu är vi i klippan. Mina spelares rollisar är kontrakterade att hitta någon i Elmendras resesällskap (jag har trasslat till politiken något så gruvligt så vi går inte in närmare på vem det är, men Elmendra har i vår version inte kuskat runt ensam) samt Elmendra (lovat Grymkäft etc) och är åtminstone på ytan inte intresserade av tronen. Så, hur vet de att äventyret är "slut" om de aldrig hittar Elmendra eller vidare spår av var hon dragit nere i klippan?


Del två har tagit lång tid och gett mycket nöje men nu vill vi ha en stunds mellanspel. Jag kan såklart hitta på något men det börjar redan bli ganska invecklat i hur mycket jag avvikit från originalupplägget, vill bara checka att jag inte missat något :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Hm, jag minns lite vagt. Men nog hittar man spår efter Elmendra inne i Klippan? Stentavlan hon skrivit av? Logiken i grundäventyret är ju så klart inte att hitta Elemendra utan att genom att gå i hennes fotspår hitta samma info som hon (Grymkäft vet ju att hon försvunnit iväg på annat håll men inte var). Och den infon pekar ju mot Yndaros så vill man hitta henne är det ju egentligen bara att traska vidare dit. Är det vad du syftar på?

Sen, i någon mening går det att säga att från del 2 och framåt tar inte deläventyren riktigt slut (annat än på meta-nivå där SL säger att nu var det klart, nu kör vi downtime) utan leder naturligt vidare från det ena till det andra, och vilka delar man tar fasta på och hur blir väldigt mycket upp till gruppens version av kampanjen, vilka allierade de har etc.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Hm, jag minns lite vagt. Men nog hittar man spår efter Elmendra inne i Klippan? Stentavlan hon skrivit av? Logiken i grundäventyret är ju så klart inte att hitta Elemendra utan att genom att gå i hennes fotspår hitta samma info som hon (Grymkäft vet ju att hon försvunnit iväg på annat håll men inte var). Och den infon pekar ju mot Yndaros så vill man hitta henne är det ju egentligen bara att traska vidare dit. Är det vad du syftar på?

Sen, i någon mening går det att säga att från del 2 och framåt tar inte deläventyren riktigt slut (annat än på meta-nivå där SL säger att nu var det klart, nu kör vi downtime) utan leder naturligt vidare från det ena till det andra, och vilka delar man tar fasta på och hur blir väldigt mycket upp till gruppens version av kampanjen, vilka allierade de har etc.
Ja precis, söker någon punkt att sätta för att skapa lite andrum (tusen trådar för rollisarna att dra i på personlig nivå just nu) men då får jag fabricera en!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Spelarna har datt sina rollisars personliga intriger, centrerade runt Thistla, on hold i ett års speltid IRL under Häxhammaren så det behövs ett brejk i hetsen. Om resten av delarna hänger ihop på samma sätt får jag vara beredd på att bygga in pauser här och där.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
En rätt naturlig paus - som ju äventyret också föreslår - är att stentavlan behöver översättas av någon lärd mästare. Om de har någon allierad med lämplig kunskap kan uppehållet helt enkelt bestå av att denne behöver x tid på sig.
 
Top