Häxcirkel

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Hur använder ni ritualen Häxcirkel?
Och hur tolkar ni regeltexten, speciellt stycket:
”Häxcirklar är skyddade från insyn och påverkan utifrån”

Om någon utanför lyckas få syn på Häxcirkeln:
Kan dom då kliva in i den?
Eller kan dom kasta/avfyra något igenom den?
Kan mystiker använda sina förmågor för att påverka något i cirkeln?

I mitt huvud ser jag något som påminner om skyddet Harmione skapar i Harry Potter när hon skyddar deras tältplats.
Inget kan ta sig in eller påverka det som finns innanför, förutom det som redan finns innanför.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det är nej på alla dem. Sätter du upp en häxcirkel är det som om man lämnat planeten i Dr. Whos telefonkiosk. Ingen kan gå in, påverka någon i den eller se någon i den.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Hur använder ni ritualen Häxcirkel?
Ärligt talat har jag inte funderat så mycket på det. Som många andra regler i Symbaroum (särskilt ritualer) har den inte kommit i spel.

Två versioner:
  1. Området innanför kan inte påverkas - alls. Inte heller förnimmas. Det går så klart då inte heller att angripa någon i cirkeln. Magin i sig kan upptäckas men det betyder inte att man kan utröna något mer om vad som finns innanför.
  2. Området är bara dolt så länge ingen upptäcker det, men därefter kan det påverkas (även om mystikern fortfarande kontrollerar förhållandena där). I denna version tycker jag det borde vara svårare att se cirkeln, typ aktivt letande på rätt plats och Vaksam mot Diskret+5, med bonus för Häxsyn?
Båda är lika rimliga utifrån texten. Själv gillar jag nog ändå 2 bättre, tycker den är mer i linje med exempelvis Hermoines magi. 1 känns som att den snabbt kan få oförutsedda konsekvenser för spelet.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Jag tänker att en cirkel sakta tappt sin kraft om häxan inte är närvarande. Efter en vecka, månad och slutgiltiges ett år så tynar den sakta bort om ingen som känner till dens existens besöker den regelbundet och föder den med kraft.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Hur skulle ni säga att den fungera i Mörka Davokar om man använder den när man slår läger?
Skyddar den mot korruption?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Hur skulle ni säga att den fungera i Mörka Davokar om man använder den när man slår läger?
Skyddar den mot korruption?
Spontant: nej. Fast det finns nog inget i regeltexten som indikerar det ena eller det andra.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag funderar mest på vad som händer om någon går ut ur cirkeln, typ för en kisspaus. Kan de hitta tillbaka?

Vad händer om man vet att det finns ett läger och sedan använder en person ritualen för att dölja lägre. Är det då omöjligt att komma tillbaka?

---

Ett exempel på hur ogenomtänkta förmågorna och ritualerna är.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Kör en liten fortsättning på frågor om ritualer.
Denna gång om ritualen Vyssja till ro.

Hur lång ”uppstartstid” skulle ni säga att det är på Vyssja till ro, då det uttryckligen står att man sjunger den till ro?
Det finns ju 1 timmes regel för ritualer.
Ska man börjar sjunga en timme innan man stöter på styggelsen och fram tills man passerar den?
Eller är det så att man upptäcker en styggelse så kan du direkt sjunga och om du lyckas med slaget hålla igång ritualen/sången 1 tim tills du o dina allierade passerat styggelsen och befinner er på säkert avstånd?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Jag anpassar tiden efter ritualen. Askans bekännelse t.ex. säger jag ta 20-40 min att förbereda. Sen tar ju själva upplevelsen en viss tid. Att vyssja någon kanske tar en stund innan den blir påverkad. Men jag är sällan så exakt när det kommer till sådant. Jag tycker det stör narrativet. Det tar en stund som kanske påverkar något annat då de blir något försenade. Men exakta minutrar hit och dit tycker jag bara blir mekaniskt och tar död på stämningen. Därför är jag kanske flexibel med reglerna överlag. Kan det berättas på ett bra sätt utan slag är det alltid att föredra framför ett slag med bestämd mekanik.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag anpassar tiden efter ritualen.
Samma här. Och till situationen. Tillför det ett spänningsmoment att det tar en viss tid? Ja, då får det naturligtvis ta den tiden. Annars kan de fixa vissa ritualer på några minuter. Vyssja till ro är helt klart en sådan ritual - du behöver sjunga någon/några minuter för att den ska ingjuta lugn och ro i styggelsen och behöver hållas igång till gruppen är utom synhåll. Men en timme för varje styggelse man vill passera blir tråkigt.
 
Top