Nekromanti häxbränning [spoiler, förmodligen]

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
den senaste Ilustrerad vetenskap (nr 9/2003 ) finns det en läsvärd artikel om häxbränning. Det som fångade mitt intresse i den artiklen var att det ofta var barnen som angav "häxorna".
Det hela tycker jag blir väldigt intressant om man sätter det i rollspelssamanhang. Barnen som sälla är i centrum har nu en utmärkt orsak att vara det. Jag citerar ett stycke så fattar ni bättre vad jag menar.

" För barnen var det dock berusande att plötsligt befinna sig i centrum och har makt över liv och död, och en del slog även mynt av sin berättarkons. Sålunda berättade en pojke att han hade varit på Blåkulla, där han hade stulit djävulens förteckning över de barn som kom dit. De föräldrar som ville ha sina barn strukna från listan behövde bara betala honom en daler. andra barn gjorde det till en livsstil att vara rundresande angivare som mottog mutor och gåvor från panikslagna människor."

Det är väll främst i Jargien som en sådan senario passar. Men det kan bli väldigt intressant och kanske även frusterande för rollpersonerna när ett litet barnd med alldeles för livlig fantasy har stor inverkan på om de ska leva eller dö.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
om du e nyfiken på mer om sånt borde du läsa Jan Guillios Häxornas Försvarare, ganska intressant även om jag inte riktigt orkade läsa hela, kom upp massa annat när jag läst ca 2/3 av boken och sen har det inte blivit av...
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Ah, det där har jag hört talas om innan. Väldigt intressant. Tack för att du tog upp det, gör en mental anteckning om det inför nästa äventyr, bwahahahaha :gremwink:

Förresten... varför
?? Detta var ju ingenting hemligt...
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Förresten... varför
?? Detta var ju ingenting hemligt...
visserligen så kanske det inte är så mycket hemligt än. Även om jag tycker att spelarna i min spelargrupp inte ska veta för mycket om att det är barnen som var angivarna. Ska ju kumma som en överaskning. En mindre anjenäm sådan om de va taskiga mot de små snorungarna. Sen kanske det kommer upp nått som är mer 'hemligt' i svaren. Tänkte att det är bätre att ta det säkra före det osäkra, men la till 'förmodligen'.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ett hett tips är Jan Guillous bok "Häxornas försvarare". Massor med intressant information i den.

/Joel - Häxig
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Jo, det finns ju en anledning att domstolarna är så tveksamma till att godkänna unga barn som vittnen. Det är så lätta att påverka helt enkelt - och har ofta så livlig fantasi...

Kul liten not från en TV-show där barn blev intervjuvade: Programledaren frågar den lilla pojken om hur hans föräldrar är. Pojken svarar med en beskrivning av hur fantastiska de är.
Programledaren avslutar med: "Och vem talade om för dig att du skulle säga så här?"

Killen svarar: "Det gjorde mamma!"

:gremwink:

/Henrik
 
Top